Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Freelancepraktijk starten

Mededelingen

Freelancepraktijk starten De formele en praktische dingen die je allemaal moet regelen bij de start als freelancer. Aanmelden, kopen, inrichten, opzetten...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 13 februari 2008, 20:26
tialda tialda is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 13 februari 2008
Berichten: 3
Standaard Kan ik ondernemer worden voor de belastingdienst?

Hoi Iedereen,

Ik ben al dagen aan het lezen maar ik ben er nog niet helemaal uit.

Ik ben derde jaars student media management en ik ga binnenkort beginnen met klusjes als producer (audiovisueel) voor mijn ex stagebedrijf.
Het gaat hierbij om losse opdrachten (max een paar dagen) waarbij ik per opdracht betaald krijg.

Ik wil eigenlijk als echte zzp er beginnen en de uitbetaling dus niet via een payroll laten verlopen. als student zonder vaste bijbaan heb ik ook geen zekerheid/pensioen/arbeidsongeschiktheidsverzekering, dus dit is ook geen argument om te gaan payrollen.
Doordat ik studeer heb ik nu nog de zekerheid van stufi, waardoor ik liever nu uitvogel hoe ik dat allemaal (ondernemer worden) moet doen dan als ik straks fulltime aan de slag ga.

Maar ik vraag mij af of ik dat wel kan doen, aangezien het bijklussen naast mijn opleiding betreft. Voorlopig gaat het dus om 1 opdrachtgever, en ik denk dat ik dit jaar niet meer 300 uur ga werken en niet boven de 9000 euro ga komen. ik wil tijdens mijn studie eigenlijk al rustig aan mijn freelance onderneming opbouwen.
Ik heb altijd lol in het invullen van mijn belastingaangifte en uitzoeken van verzekeringen, het ondernemerschap en alle rompslomp daarbij trekken mij ook aan.

Maar ik krijg dus een beetje het idee dat ik volgens de belastingdienst en kvkv nog een maatje te klein ben om een eenmanszaak te beginnen.

Weten jullie hoe dat zit?

Het nare is dat ik als ik niet kan factureren en een var kan overleggen ik niet anders kan dan aan de payroll. waardoor ik dus ook niet echt kan investeren en erg weinig over hou.

hmm ok beetje lang verhaal,

kort dus: kunnen studenten ook al als bijbaan gewoon lekker gaan ondernemen?

groetjes tialda
Met citaat reageren
  #2  
Oud 13 februari 2008, 20:39
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: kan ik ondernemer worden voor de BD?

Je kunt wel een eenmanszaak beginnen hoor en je zult btw-plichtig zijn, maar je inkomsten zullen fiscaal waarschijnlijk gezien worden als 'resultaat uit overige werkzaamheden' in plaats van 'winst uit onderneming'. Nadelen: minder belastingvoordeeltjes en mogelijk schrikt de VAR-ROW sommige opdrachtgevers af. Voordeel: minder administratieve verplichtingen.
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 13 februari 2008, 20:56
tialda tialda is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 13 februari 2008
Berichten: 3
Standaard Re: kan ik ondernemer worden voor de BD?

wow snelle reactie!!

ja die row wordt lastig idd, ik kan meer met een wuo. Maar op zich heb ik wel erg veel vrijheid in het uitvoeren van mijn werk en de locatie waar ik dit doe, ik kom langs op kantoor voor een brieving en ga daarna aan zelf de slag. (zoals altijd bij producers, misschien zal de belastingdienst dit dus niet zo snel als dienstbetrekking zien)

maar wel gewoon doen dus?
aanmelden bij kvk en bd?

weet je ook of er verplichte verzekeringen zijn?
bij het zoeken naar verzekeringen voor ondernemers kom ik hele waslijsten met "onmisbare verzekeringen" tegen.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 13 februari 2008, 21:34
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: kan ik ondernemer worden voor de BD?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tialda Bekijk bericht
maar wel gewoon doen dus?
aanmelden bij kvk en bd?
Dat moet je zelf beslissen. Wat let je?

Citaat:
weet je ook of er verplichte verzekeringen zijn?
Zie de artikelen over verzekeringen. Alleen de ziektekostenverzekering is verplicht. Een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering is relatief goedkoop en aan te raden. Verder zal het in jouw situatie wel loslopen.

Start voor andere specifieke vragen even een aparte discussie per vraag ajb.
__________________
René
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Kan ik nog starten als ondernemer? Art Freelancepraktijk starten 5 5 mei 2007 19:02
Zelfstandig ondernemer naast fulltime studie? Marijn Belasting 5 20 januari 2007 12:20
Ondernemer op de valreep? Matt Belasting 16 15 december 2006 09:32


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 10:40.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon