Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 13 april 2008, 15:15
Markie Markie is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 april 2008
Berichten: 160
Question Urencriterium: accountant zegt urenregistratie in mijn geval niet nodig

Hoi mensen,

Ik heb even een vraag. Ik heb de laatste tijd veel gelezen hier. Onder ander over de ureneis.
Ik ben per 1 maart 2008 voor mezelf begonnen. Werk zo rond de 40 uur per week. Dit zijn dan dus facturabele uren. Daarnaast ben ik uiteraard nog onderweg naar mijn werk (minimaal een uur per dag meestal, maar dit is bij te houden aan de hand van mijn kilometerregistratie), ben ik bezig met administratie en lees ik ook veel op bijvoorbeeld lancelots.
Ik las dus hier op lancelots dat je dergelijke uren ook op kan geven voor de belasting om aan de 1225 ureneis te kunnen voldoen. Hoogstwaarschijnlijk haal ik die ureneis zeker wel, maar mocht ik een ongeval krijgen, of zonder werk komen te zitten en ik dreig de 1225 uren niet te halen dan kan ik toch deze uren hiervoor opvoeren?
Ik heb deze vraag ook aan mijn accountant gesteld maar volgens hem is dat voor mij niet van toepassing.
Ik vind dat raar. Waarom zou dit voor mij niet van toepassing zijn en voor anderen wel? Ik maak toch ook mijn reis- en administratieve uren zoals iedereen?

Hij denk waarschijnlijk dat ik die 1225 toch wel zal halen en dat is normaalgesproken ook wel zo, maar zoals ik al zei, je weet nooit wat er voorvalt en dan heb je misschien wel veel profijt van dergelijke uren toch?

Als ik die 1225 uren gewoon haal met facturabele uren dan heb ik aan die overige uren waarschijnlijk niets?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 13 april 2008, 15:24
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: Urenverantwoording

Gewoon alle uren registreren die je maakt voor je onderneming.
Inderdaad als je 3000 uur per jaar in de je onderneming steekt, levert dit niet meer aftrek op dan 1225 uur maar waarom zou je niet alle uren registreren? Kleine moeite toch?
Met citaat reageren
  #3  
Oud 13 april 2008, 15:57
Myrax Myrax is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 23 augustus 2007
Berichten: 222
Standaard Re: Urenverantwoording

Alle uren tellen mee, dus vakliteratuur lezen, administratie, reisuren etc.
Als jouw accountant zegt dat die niet meetellen in de 1225 zou ik me nog eens achter de oren krabben... (bedoelt je accountant het als in: hoef je toch niet bij te houden, dan krijgt hij/zij nog voordeel van de twijfel van mij).

Heb je die 1225 uur 'binnen' dan maakt het zoals Marjan al zei daarna niet meer uit of je uiteindelijk 1226 of 3000 hebt gehaald. Maar inderdaad, waarom niet registreren? Of je admin dusdanig bijhouden dat je het achteraf makkelijk op kan lepelen?
__________________
Rixter Algra
Met citaat reageren
  #4  
Oud 13 april 2008, 16:39
Markie Markie is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 april 2008
Berichten: 160
Standaard Re: Urenverantwoording

Ik denk dat hij denkt dat ik die 1225 uren toch makkelijk haal.
Heb nog een ander bedrijfje waarvoor hij ook mijn accountant is en daar hoef ik de uren ook niet voor bij te houden. Hij heeft me van tevoren gevraagd of ik 30 uur per week in dat 'bedrijfje' steek en ik heb hem duidelijk gemaakt dat ik dit doe. Alleen is dit niet te bewijzen omdat het een website is. Zodra ik achter de computer zit ben ik eigenlijk met dat bedrijfje bezig. En dat is wel zo'n 4 uur per dag. Dat was voor hem dus ook voldoende.
Verder staat zijn kantoor goed bekend bij de belasting en dan zijn ze niet lastig met verder vragen naar die uren etc. Dat verschilt ook per boekhouder/kantoor. Als je in het verleden berispingen hebt gehad houden ze je meer in de gaten dan wanneer je nog nooit last met ze hebt gehad.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 14 april 2008, 08:24
Adine Versluis's schermafbeelding
Adine Versluis Adine Versluis is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 8 maart 2007
Berichten: 1.087
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Urenverantwoording

Ik zou het als ik jou was gewoon bijhouden. Je doet dit namelijk niet voor je accountant, maar voor de Belastingdienst (én dus voor jezelf, want JIJ bent de sigaar als ze gaan controleren, niet je accountant). Je kunt achteraf dan zo je registratie laten zien. Mocht je inderdaad ziek worden dan weet je zelf ook hoe je er voor staat en kun je dat bij een controle zo laten zien.
__________________
Money Mind Academy - LekkerLevenMetMinder
Slimmer met je geld

Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
urencriterium, urenregistratie


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Opdrachtgever wil VAR-wuo en EV, terwijl dienstverband aantoonbaar is. Annet Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 7 6 augustus 2007 17:36
mag ik nou wel of niet voor mijn oude werkgever freelancen ? Gertjan Al die andere praktische dingen 14 1 mei 2007 22:44
Maatschappelijk verantwoord ondernemen? Verwijderd account Al die andere praktische dingen 15 2 februari 2007 22:28


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 01:45.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon