Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Actueel > Nieuws - Voor en door freelancers

Mededelingen

Nieuws - Voor en door freelancers Op het freelancersvlak wil er nog wel eens wat veranderen. Lancelots verzamelt het belangrijkste freelancenieuws. Iedereen in het forum mag zich als nieuwsjager opwerpen.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 2 november 2006, 19:09
NowHow's schermafbeelding
NowHow NowHow is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 augustus 2006
Berichten: 593
Weblogartikelen: 13
Standaard Nieuw boek over Fr€€lancen van Shirley Brandeis & Linda Versteege

Binnenkort komt er een nieuw boek uit waarin Shirley Brandeis en Linda Versteege openhartig praten over de gein en ongein van het schrijvende freelance bestaan.

Hieronder wat ze er zelf over zeggen:



Fr€€lancen
Ervaringen van twee freelancers

‘Wat verdien jij eigenlijk?’
‘Een opdracht krijgen is topsport’
‘Ik denk dat ik maar weer in vaste dienst ga werken’

Slechts een aantal onderwerpen waar freelancers Shirley Brandeis en Linda Versteege op openhartige en humoristische wijze over mailen. Onzekerheid, vastberadenheid, doorzettingsvermogen en (on)geduld lopen als een rode draad door het boek. De mailcorrespondentie tussen Brandeis en Versteege wordt afgewisseld met interviews met freelancers en opdrachtgevers en elk hoofdstuk wordt afgerond met een aantal handige tips.

Startende freelancers komen door het lezen van dit boek te weten wat hen te wachten staat en krijgen tegelijkertijd een aantal handvatten om verder te komen in hun werk. Gevestigde freelancers zullen het lezen van Fr€€lancen beschouwen als een feest der herkenning en keer op keer denken ‘dus zó doen zij dat’. Opdrachtgevers kunnen nu eens lezen hoe freelancers daadwerkelijk over hen denken. En elke freelancer en opdrachtgever die de vraag krijgt ‘wat doe jij eigenlijk voor werk’ kan voortaan met een kort antwoord volstaan: Lees Fr€€lancen maar!

Freelancer Midas Dekkers: ‘Als freelancen niet bestond, had ik het uitgevonden’
Opdrachtgever Anneliese Bergman, hoofdredacteur van weekblad Margriet:
‘Als freelancer moet je over de pitbull mentaliteit beschikken’


Ga naar www.seetekst.nl om te bestellen! Direct op de bladzijde belanden kan ook: fr€€lancen
__________________
Mieke Roth
Wetenschappelijke en technische visualisaties
ir Mieke Roth
http://www.miekeroth.nl
http://blogger.miekeroth.com

Met citaat reageren
  #2  
Oud 25 november 2006, 22:05
Denise Denise is offline
Lid
 
Geregistreerd: 1 maart 2006
Berichten: 38
Standaard Re: Nieuw boek over Fr€€lancen van Shirley Brandeis & Linda Versteege

Ik heb een recensie geschreven over dit boek:

‘Freelancen’ boeiend van begin tot eind

- Leerzaam voor startende, herkenbaar voor ervaren freelance journalisten -

Door: Denise Hilhorst

Het boek ‘Freelancen – Ervaringen van twee freelancers’ van freelance journalistes Shirley Brandeis en Linda Versteege is enig in zijn soort. Geen droge opsomming van de feiten zoals je in andere praktische boeken vaak ziet, maar een mix van handige tips, goed geschreven interviews met freelance journalisten en hun opdrachtgevers en – verrassend genoeg - e-mails. Het persoonlijke e-mailverkeer tussen beide auteurs vormt namelijk de rode draad in het boek. Dat heeft wel iets intiems. Als freelancer krijg je maar zelden de kans om de aanpak en vooral ook de bijbehorende gevoelens van je collega’s te achterhalen. De e-mails bevatten veel humor, waardoor de wat minder leuke kanten van het freelance-bestaan op een luchtige manier onder de aandacht worden gebracht.

De namen van de opdrachtgevers van Brandeis en Versteege zijn in hun verhalen gefingeerd, maar om welke bladen het gaat, laat zich in de meeste gevallen gemakkelijk raden. Maar daar gaat het niet om, veel belangrijker zijn de – o zo herkenbare – pieken en dalen in de interactie tussen freelancer en opdrachtgever. En de existentiële vragen die dit oproept (moet ik niet weer op zoek naar een vaste baan?).

De informatie die opdrachtgevers in hun interviews prijsgeven, is leerzaam, maar af en toe ook een tikje voorspelbaar. Dat je je moet verdiepen in het blad waarvoor je wilt gaan schrijven, is zo’n vermeende eye-opener. Ook de meeste tips zijn vooral nuttig voor de beginners onder ons. De door de wol geverfde freelancers moeten het toch vooral hebben van de hoge mate van herkenbaarheid van de ervaringen van beide dames.

Jammer genoeg heeft het boek de uitstraling van een universitair proefschrift en had binnenin het boek vooral het e-mailverkeer wat sprankelender vormgegeven kunnen worden. Dit neemt niet weg dat de inhoud van het begin tot het einde boeit, mits je tot de doelgroep behoort. Volgens de uitgever zijn dat alle freelancers, maar ‘Freelancen’ is het leukste om te lezen als je zelf ook journalist bent. IT’ers en organisatieadviseurs – om maar iets te noemen - zullen zich niet snel in dit boek herkennen. Bovendien kan het helpen als je net als de auteurs een vrouw bent. Want of mannelijke freelancers behept zijn met dezelfde twijfels, reacties en gevoelens als Brandeis en Versteege, is nog maar de vraag.

Het boek is zelfs bedoeld voor opdrachtgevers, maar of die geďnteresseerd zijn in het wel en wee van twee freelancers? Want waren dat nou niet juist de mensen die maar al te vaak, zoals de auteurs zelf roepen in hun boek, voorbij gaan aan het feit dat freelancers ook mensen met gevoel zijn?

Denise Hilhorst is freelance communicatieadviseur, tekstschrijver en journalist
Met citaat reageren
  #3  
Oud 29 november 2006, 10:16
Mariëlle Schrijft's schermafbeelding
Mariëlle Schrijft Mariëlle Schrijft is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 20 maart 2006
Berichten: 216
Standaard Re: Nieuw boek over Fr€€lancen van Shirley Brandeis & Linda Versteege

Ha Denise,

Leuke recensie! Ik was er ook al mee bezig, op:
http://www.lancelots.nl/ontwikkelen/...ies/freelancen

Wie heeft er nog meer dat boek gelezen?
__________________
Mariëlle schrijft
Passie voor de inhoud
Helderheid in complexiteit
Met citaat reageren
  #4  
Oud 29 november 2006, 12:51
Denise Denise is offline
Lid
 
Geregistreerd: 1 maart 2006
Berichten: 38
Standaard Re: Nieuw boek over Fr€€lancen van Shirley Brandeis & Linda Versteege

Leuk geschreven Mariëlle! En op een groot aantal punten zijn we het eens.

Groetjes,
Denise
Met citaat reageren
  #5  
Oud 29 november 2006, 12:52
Niels Arts's schermafbeelding
Niels Arts Niels Arts is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 24 januari 2006
Berichten: 267
Stuur een bericht via MSN naar Niels Arts
Standaard Re: Nieuw boek over Fr€€lancen van Shirley Brandeis & Linda Versteege

Heb het ook besteld, en laat je zsm horen wat van het boek vind...
__________________
Arts Media - online marketing
www.nielsarts.nl
www.artsmedia.nl
www.cursusvoor.nl
Met citaat reageren
  #6  
Oud 29 november 2006, 12:56
Mariëlle Schrijft's schermafbeelding
Mariëlle Schrijft Mariëlle Schrijft is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 20 maart 2006
Berichten: 216
Standaard Re: Nieuw boek over Fr€€lancen van Shirley Brandeis & Linda Versteege

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Denise Bekijk bericht
Leuk geschreven Mariëlle! En op een groot aantal punten zijn we het eens.
. Zeker. Op een groot aantal punten. Moest ook wel even slikken toen ik jouw recensie las .
__________________
Mariëlle schrijft
Passie voor de inhoud
Helderheid in complexiteit
Met citaat reageren
  #7  
Oud 29 november 2006, 12:59
Denise Denise is offline
Lid
 
Geregistreerd: 1 maart 2006
Berichten: 38
Standaard Re: Nieuw boek over Fr€€lancen van Shirley Brandeis & Linda Versteege

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niels Arts Bekijk bericht
Heb het ook besteld, en laat je zsm horen wat van het boek vind...
Ben erg benieuwd wat jouw mening is! Zowel Mariëlle als ik vonden het vooral een 'vrouwenboek'.
Met citaat reageren
  #8  
Oud 29 november 2006, 13:00
Denise Denise is offline
Lid
 
Geregistreerd: 1 maart 2006
Berichten: 38
Standaard Re: Nieuw boek over Fr€€lancen van Shirley Brandeis & Linda Versteege

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mariëlle Schrijft Bekijk bericht
. Zeker. Op een groot aantal punten. Moest ook wel even slikken toen ik jouw recensie las .
En ik toen ik de jouwe las
Met citaat reageren
  #9  
Oud 29 november 2006, 15:21
SeeTekst SeeTekst is offline
Lid
 
Geregistreerd: 11 november 2006
Berichten: 5
Standaard Re: Nieuw boek over Fr€€lancen van Shirley Brandeis & Linda Versteege

Jullie moesten slikken... kun je nagaan hoe ik als auteur dit item volg
Met citaat reageren
  #10  
Oud 1 december 2006, 09:19
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Nieuw boek over Fr€€lancen van Shirley Brandeis & Linda Versteege

Nou, dit boekje leest wel vlotjes weg. Een paar amusante verhaaltjes, maar veel meer is het ook niet. De 'tips' zijn bijna een belediging van de lezer ("Google het onderwerp en degene die je gaat interviewen", daar zouden we zelf niet opgekomen zijn ).

Titel en flap suggereren dat het boek over freelancen gaat, maar eigenlijk gaat het alleen over freelancende journalisten/tekstschrijvers in de wereld van bladen en kranten. Een freelancende ICT'er zal zich er niet in herkennen.

Ik heb me er best mee vermaakt , maar een aanwinst voor mijn boekenkast vind ik het niet. Uit en bij het oud papier.

Misschien ben ik nogal kritisch omdat ik een beetje boos ben. Op blz 7 staan drie citaten met een omschrijving van freelancen. De tweede is van mij (op leren.nl), maar is de enige zonder bronvermelding Plagiaat, dames!
__________________
René
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 10:57.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon