Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 2 maart 2009, 09:29
Black Brutus Black Brutus is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 2 maart 2009
Berichten: 2
Standaard Welke kosten kan ik aftrekken?

Ik ben nieuw in de wereld van het free lance gebeuren.
Heb dus weinig kaas gegeten van “ free lance belastingzaken”
Ook bij het aangifte doen krijg ik dus te maken “overige werkzaamheden”

Ik heb een aantal vragen waar ik mee worstel.
Speuren op het internet hebben mij eerder in de war gebracht als dat het helder is geworden.

Mijn situatie is als volgt:
Ik werk 36 uur in loondienst, en ik sta sinds Juli 2008 ingeschreven bij de KvK als sportfotograaf en webdesigner.
Ik heb dus een BTW nummer en ik draag netjes de door mij in rekening gebrachte BTW af.

Bij de aangifte kom ik er achter dat ik dus veel te weinig aftrekposten van mijn winst heb.

Ik heb in Maart 2008 (met privé geld) een pittig geprijsde digitale camera + toebehoren gekocht die ik alleen voor mijn werk gebruik.
Mijn vragen:

Wat kan ik aftrekken van de camera (BTW,afschrijving, enz…)


En hoe zit het met mijn GSM abonnement (gebruik ik nu alleen zakelijk)

Mijn (dure) internetaansluiting die ik voor 90% voor mijn werk gebruik.

Mijn PC die ik voor 90% gebruik voor mijn werkzaamheden.

Zakelijke Km die ik rij om bij de sportevenementen te komen.

Ik weet dat er al meer vragen omtrent dit onderwerp zijn gesteld, maar de antwoorden brengen mij aan het twijfelen omdat er elders op het internet weer andere antwoorden op mijn vragen zijn.

Daarom vraag ik het hier nu nog maar eens…

Alvast mijn dank voor jullie antwoorden.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 2 maart 2009, 14:50
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Welke kosten kan ik aftrekken?

De meeste dingen die je noemt zijn gewoon bedrijfskosten. De camera moet je afschrijven over vijf jaar (als hij excl. BTW meer dan € 450 kostte). De btw vraag je direct terug, dus die speelt geen rol meer bij kosten en investeringen. De zakelijke kilometers kun je aftrekken voor € 0,19 / km.

Het is verstandig dit soort dingen zoveel mogelijk vanaf een zakelijke bankrekening te betalen en te zorgen voor btw-facturen op naam van de zaak (voor het terugvragen van btw is dat een voorwaarde).
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 2 maart 2009, 17:14
Black Brutus Black Brutus is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 2 maart 2009
Berichten: 2
Standaard Re: Welke kosten kan ik aftrekken?

Ik heb de camera en acc in Maart 2008 gekocht, en in Juli 2008 heb ik mij in laten schrijven bij de KvK, zodoende staat de faktuur ook nog op privé.
Kan ik de BTW alsnog terug vragen?

En zo heb ik meer duur apparatuur, wat ik privé heb gekocht, en nu alleen maar voor mijn bedrijf(je) gebruik.

Hoe zit dat met de afschrijving?

En by the way, ik heb inmiddels een zakelijke rekening.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 11 maart 2009, 01:45
lyonesse's schermafbeelding
lyonesse lyonesse is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2008
Berichten: 718
Standaard Re: Welke kosten kan ik aftrekken?

Kosten die je hebt gemaakt in de aanloopfase kun je gewoon behandelen als bedrijfskosten.

Overigens heb ik in de praktijk nog niet meegemaakt dat er bij een ZZP-er erg moeilijk werd gedaan over een factuur op privé-naam voor duidelijk zakelijke artikelen. Dat is natuurlijk geen enkele garantie, want verschillende inspecteurs kunnen er heel verschillend mee omgaan.

Wat wel een garantie is: duidelijk zakelijke artikelen, op zakelijke naam gekocht en van een zakelijke rekening betaald, leveren nooit problemen op.

Groeten, Renée
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Inkomstenbelasting In hoeverre kan ik kosten als bedrijfskosten rekenen? Rdebokx Belasting 8 5 maart 2009 12:34
Kosten kamer van koophandel: op welke post boeken? herrputti Administratie 1 28 januari 2009 22:12
Kosten onder 450 euro direct aftrekken herrputti Belasting 2 20 oktober 2008 21:39
Opting in: kosten aftrekken, uren meetellen? EdwinH Belasting 3 7 maart 2007 11:40
welke kosten maakt een freelancer wilco Al die andere praktische dingen 2 11 augustus 2006 01:35


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 02:27.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon