Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Administratie

Mededelingen

Administratie Factureren, financiële boekhouding, jaarrekening, urenregistratie, kilometeradministratie, archiveren...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 17 maart 2010, 10:17
simondegrootpuntnl simondegrootpuntnl is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 16 maart 2010
Berichten: 3
Standaard Muziekinstrument boeken op eenmanszaak, vof of aangifte inkomstenbelasting

Ik werk in loondienst met daarnaast een kleine eenmanszaak (educatieve projecten in techniek en wetenschap).

Daarnaast start ik met 2 anderen een band. We gaan voor deze band een v.o.f. oprichten. Boekhouding van de band moet helder en eenvoudig zijn: De v.o.f. factureert aan de opdrachtgever. De v.o.f. betaald de gezamenlijke kosten zoals repetitieruimte en huur van apparatuur. Wat overblijft wordt als prive-onttrekking naar de drie vennoten overgemaakt.

De vennoten geven dit op bij hun inkomstenbelasting als inkomsten uit overige werkzaamheden.

vraag 1: Is bovenstaande een logische, handige en overzichtelijke constructie?

vraag 2: Ik heb een grote investering gedaan voor een muziekinstrument. Dit instrument ga ik in de band (dus in de v.o.f.) gebruiken. Echter:
- Boeken als onkosten op de v.o.f. is niet handig, want het is echt mijn eigendom, niet van de andere vennoten --> wordt onoverzichtelijk.
- Boeken op de eenmanszaak is niet handig, want het hoort niet bij de activiteiten van de eenmanszaak.
- Boeken als onkosten op mijn aangifte inkomstenbelasting (kan dat eigenlijk wel?) is ook niet handig, want dan kan ik geen btw terugvorderen.

Wat is wijsheid?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 17 maart 2010, 12:26
yasin yasin is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 23 juli 2009
Berichten: 77
Standaard Re: muziekinstrument boeken op eenmanszaak, vof of aangifte inkomstenbelasting

Je kunt volgens mij een vof niet bij de inkomstenbelasting geven als resultaat uit overige werkzaamheden, je zult er echt een complete aangifte voor moeten maken met uiteindelijk winst uit onderneming waar je inkomstenbelasting over betaald.

die prive ontrekking moet je trouwens wel mee opletten, je moet er namelijk wel een deel heffingen en zvw over betalen.
__________________
Nutral Design & Development
http://www.nutral.net
Met citaat reageren
  #3  
Oud 17 maart 2010, 17:07
NSIFS NSIFS is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 15 maart 2010
Berichten: 61
Standaard Re: muziekinstrument boeken op eenmanszaak, vof of aangifte inkomstenbelasting

1) Maak een firmantencontract en regel hierin tenminste over de volgende zaken:
- winstverdeling;
- inbreng van de vennoten;
- doel van de firma;
- naam van de vennootschap;
- voortzetting bij overlijden of uittreding van één van de vennoten.

Jullie kunnen het contract zelf opstellen (onderhands) of door de notaris (authentiek).Als je denkt dat jullie aardig wat centjes kunnen verdienen dan zou ik uit oogpunt van de bewijskracht voor dit laatste kiezen.

2) je kan twee dingen doen. (1) je kun je instrumenten tegen een zakelijke tarief aan VOF verhuren. Daarvoor zou je een nieuwe eenmanszaak moeten oprichten. In de balans activeer je de muziekinstrumenten en ga je hierop jaarlijks afschrijven. het verschil tussen de huuropbrengsten en de afschrijvingskosten en de andere bedrijfskosten levert je je winst/verlies. Je behoudt de eigendom van de goederen en je kan de BTW alsnog terugvorderen.


(2)je kan aan je vennoten voorstellen je muziekinstrumenten tegen de aanschafwaarde in VOF in te brengen. VOF kan dan de BTW terugvorderen.
Deze inbreng moet in het firmantencontract vastgelegd worden. De VOF verkrijgt het eigendom van de instrumenten en je krijg een vordering op de VOF. Afhankelijk van wat jullie onderling afspreken, kan de VOF de schuld in een keer of in termijnen aflossen. Je kan bijvoorbeeld contractueel laten vastleggen dat VOF x% van de winst voor de winstverdeling gebruikt om het schuld af te lossen. Let wel op! als VOF weinig winst maakt, dan kan je lang op je geld zitten wachten.


Met citaat reageren
  #4  
Oud 21 maart 2010, 11:18
simondegrootpuntnl simondegrootpuntnl is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 16 maart 2010
Berichten: 3
Standaard Re: Muziekinstrument boeken op eenmanszaak, vof of aangifte inkomstenbelasting

NSIFS,

Bedankt voor de reactie. Het laatste lijkt me de meest logische en heldere werkwijze.

groeten,
Simon
Met citaat reageren
  #5  
Oud 30 maart 2010, 12:57
Remy's schermafbeelding
Remy Remy is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 29 augustus 2007
Berichten: 333
Standaard Re: Muziekinstrument boeken op eenmanszaak, vof of aangifte inkomstenbelasting

Even uit nieuwsgierigheid; wat voor band ga je beginnen Simon?

Ik ben zelf drummer en speel regelmatig met bands, maar het is nooit in me opgekomen om een vof te starten.
Toegegeven; ik speel in bands voor de lol, niet voor het geld.. Bovendien valt er weinig te verdienen met mijn spelniveau en muziekgenre
__________________
Remy Jacobs Freelance Webdesign
www.remyjacobs.nl
Met citaat reageren
  #6  
Oud 24 april 2010, 15:59
simondegrootpuntnl simondegrootpuntnl is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 16 maart 2010
Berichten: 3
Standaard Re: Muziekinstrument boeken op eenmanszaak, vof of aangifte inkomstenbelasting

Remy,

Beetje late reactie van mij, maar ik speel als toetsenist in een drie-mans bandje waarin we veel stijlen brengen met een klein maar compleet geluid (elevator pitch moet nog aan gesleuteld worden...)

We heten zapica en zijn over enkele weken te vinden op www.zapica.nl

Ik weet overigens nog steeds niet of het wel een v.o.f. gaat worden. We spelen nog niet zo veel, maar ik wil wel graag professioneel overkomen bij opdrachtgevers, dus op factuur kunnen werken..

groeten
Simon
Met citaat reageren
  #7  
Oud 25 april 2010, 14:22
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard Re: Muziekinstrument boeken op eenmanszaak, vof of aangifte inkomstenbelasting

Hallo Simon,

Nu ik dit topic lees bedacht ik ineens dat één van de lancelots leden je misschien wel goed kan helpen met het maken van een keuze. Het gaat om lyonesse (Renée Daniels) van www.paarseolifant.nl

Zij heeft verstand van muzikanten om het zo maar te zeggen.. ze heeft op haar site een apart stukje met info voor artiesten en hoe ze met hun inkomsten om kunnen gaan.. kijk daar eens misschien kan ze je verder helpen..


groet,

Roel

PS: Renée verzorgt voor een aantal lancelotters al de boekhouding en volgens mij zijn ze allemaal tevreden..
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
belasting, eenmanszaak, muziek, vof

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Eenmanszaak en loondienst; hoe zit het met inkomstenbelasting? Manospeed Belasting 1 5 maart 2010 22:14
BTW BTW aangifte eenmanszaak naar vof ahbruinsma Belasting 2 2 februari 2010 08:55
Inkomstenbelasting Aangifte inkomstenbelasting onduidelijkheid Marije Belasting 2 18 maart 2009 15:04
Aangifte inkomstenbelasting over 2007 t029248 Belasting 5 8 januari 2008 23:37


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 15:03.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon