Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 28 september 2008, 16:49
arnold arnold is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 10 april 2008
Berichten: 4
Standaard Luxeprobleem: hou geld over

Ik heb als startende freelancer een luxeprobleem. Sinds de eerste maand factureer ik per maand erg grote bedragen met amper kosten. Vanwege toezeggingen van mijn klanten zal dit de komende maanden nog wel zo blijven.
Op zich prettig. Maar ik heb me hier totaal niet op voorbereid.
Ik had verwacht te moeten leven van een buffer die ik de afgelopen jaren, voor mindere tijden, heb opgebouwd en waar ik een half jaar mee vooruit moet zou kunnen. Het lijkt me dus niet zinnig om met dat geld een nog grotere buffer op te bouwen. Wat is nu verstandig om te doen?
Wat ik in ieder geval niet verstandig zou vinden is om 52% van dit bedrag naar de belasting te brengen.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 29 september 2008, 02:07
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: Luxeprobleem: hou geld over

Verstandig of niet, op het moment dat het inkomsten zijn betaal je belasting. Als je veel omzet hebt en weinig kosten betaal je dus veel belasting. Hooguit kun je belastingheffing nog uitstellen door tot het maximum een oudedagsvoorziening op te bouwen maar veel meer mogelijkheden zijn er niet als eenmanszaak.
Wellicht moet je in jouw geval overwegen een BV structuur op te zetten waarbij je de winst in de BV kunt houden en dus alleen vpb betaalt en jezelf een gebruikelijk loon uitkeert. Maar uiteindelijk zul je een keer moeten afrekenen, net als iedereen.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 29 september 2008, 15:15
Sjaak's schermafbeelding
Sjaak Sjaak is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 8 juni 2007
Berichten: 272
Standaard Re: Luxeprobleem: hou geld over

Misschien heb je onlangs ook (aanmerkelijk) mindere jaren gehad en is het (achteraf) de moeite waard om je inkomen voor de Belastingdienst over een aantal jaren te middelen. Misschien heb je er wat aan.

Veel sterkte met je probleem
Met citaat reageren
  #4  
Oud 9 oktober 2008, 10:45
DennisWillemse's schermafbeelding
DennisWillemse DennisWillemse is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 7 februari 2008
Berichten: 117
Stuur een bericht via MSN naar DennisWillemse
Standaard Re: Luxeprobleem: hou geld over

Gelukkig, ik ben niet de enige met dit probleem.
Wat ik heb gedaan is een tweede bedrijfsactiviteit ingeschreven bij de KvK en de opstartkosten die ik hierbij heb betaald vanuit de omzet uit mijn oorspronkelijke activiteit.

Ik heb dus nu twee "bedrijfjes".

Het tweede bedrijf is een webshop waarin ik ook uren ga steken, maar waar voornamelijk mijn vriendin dadelijk voor gaat werken. De bouw van de website en de inkoop van de goederen, die verhogen de kosten waardoor de Belastbaar fiscale winst uit onderneming onder de 52% belastingschijf komt.

Nadeel is wel dat ik hopelijk volgend jaar er een goedlopend bedrijfsactiviteit bij hebt. Dus nog meer omzet en dus toch weer belasting betalen. Echter zal ik deze extra omzet gebruiken voor de groei van de webshop en het in dienst nemen van mijn vriendin.

Ooit komt er dan een tijd dat ik wel veel naar de belasting breng, maar dan interesseert het mij niet meer.

Aankomende maand gaat onze webshop online. Jullie krijgen dan natuurlijk een link.

Dennis
__________________
====================
www.civitec.nl
Adviseur binnen de Buitenruimte
====================
Met citaat reageren
  #5  
Oud 9 oktober 2008, 10:56
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Luxeprobleem: hou geld over

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DennisWillemse Bekijk bericht
Nadeel is wel dat ik hopelijk volgend jaar er een goedlopend bedrijfsactiviteit bij hebt. Dus nog meer omzet en dus toch weer belasting betalen.
Ik vind dit echt een verkeerde redenering. Als je veel belasting betaalt, heb je veel verdiend. Geef mij maar een hogere belastingaanslag!

En misschien gaat een BV je helpen om de belasting binnen de perken te houden.
__________________
René
Met citaat reageren
  #6  
Oud 9 oktober 2008, 11:00
DennisWillemse's schermafbeelding
DennisWillemse DennisWillemse is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 7 februari 2008
Berichten: 117
Stuur een bericht via MSN naar DennisWillemse
Standaard Re: Luxeprobleem: hou geld over

Rene,

Ik ben het in principe ook met je eens. Het liefst betaal ik een miljoen aan belastingen... Lijkt mij heerlijk.

Maar om een miljoen aan belastingen te moeten betalen moet je veel omzetten. En op de manier die ik nu hanteer, hoop ik over een tijdje een veel grotere omzetgroei door te maken.

Ach, en er zijn twee zekerheden in het leven. Je gaat dood, en je betaald belasting.

Dennis
__________________
====================
www.civitec.nl
Adviseur binnen de Buitenruimte
====================
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Veel opdrachten, geen tijd voor vakantie: luxeprobleem? Marjan Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen 4 31 mei 2007 17:00
last van een goed idee maar geen geld? Mariëlle Schrijft Nieuws - Voor en door freelancers 1 28 maart 2007 09:50
Wat hou je over? isa Belasting 1 15 oktober 2006 16:24
Geld opzij zetten? Niels Arts Al die andere praktische dingen 15 14 oktober 2006 22:17


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 22:22.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon