Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 19 september 2008, 10:07
klusmarie klusmarie is offline
Lid
 
Geregistreerd: 23 februari 2007
Berichten: 18
Standaard Meewerkende partner: belastingdienst vraagt schriftelijke overeenkomst

Wat een warm welkom weer om hier binnen te komen. Waar ben je zoal mee bezig, was de vraag? Nou, klussen houdt natuurlijk de overhand, maar waar ik nu mee bezig moet is het volgende:
Mijn partner doet regelmatig klussen voor mij waarvoor hij een reële arbeidsbeloning ontvangt, iets meer dan €5000. Onze vrienden van de belastingdienst willen er meer over weten en vragen nu o.a. om een kopie van de schriftelijke overeenkomst. Ik neem aan dat hiermee op een ovk tussen mijn partner en mij gedoeld wordt.
Geacht forum, ik heb nog nooit gehoord van een ovk tussen partner en meewerkende partner. Is dit noodzakelijk? Ik heb gewoon een eenmans tekstbureautje.

Ik verneem het graag.

Hartelijke groet,
Maria
Met citaat reageren
  #2  
Oud 19 september 2008, 11:51
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Meewerkende partner: belastingdienst vraagt schriftelijke overeenkomst

Citaat:
Het is ook mogelijk om een reële arbeidsvergoeding aan de meewerkende partner toe te kennen. Dit arbeidsloon drukt de winst van de onderneming als kosten van de onderneming. Hoewel echtelieden onderling een arbeidscontract kunnen sluiten is het ook mogelijk dat zij een meewerk-overeenkomst aangaan. Deze bevat dan:
- De namen, geboortedata, echtelijke relatie, adres en SoFi-nummers van beide partners.
- Een omschrijving van de werkzaamheden, de tijd die daarmee gemoeid zal zijn en een bepaling van de duur van de overeenkomst (meestal onbepaalde tijd)
- Het arbeidsloon dat in verhouding moet staan tot de verrichte werkzaamheden.

De aldus ontvangen gelden zijn voor de partner inkomsten uit arbeid en daarover wordt loonbelasting en premies volks- en werknemersverzekering ingehouden.
Bron: Arbeidsrechter.nl
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 19 september 2008, 12:27
klusmarie klusmarie is offline
Lid
 
Geregistreerd: 23 februari 2007
Berichten: 18
Standaard Re: Meewerkende partner: belastingdienst vraagt schriftelijke overeenkomst

Dank je wel, Rene! De overige informatie die de belastingdienst wil, staat ook in dit citaat!
Je hebt me hier heel erg mee geholpen.

Hartelijke groet,
Maria
Met citaat reageren
  #4  
Oud 12 oktober 2008, 12:18
klusmarie klusmarie is offline
Lid
 
Geregistreerd: 23 februari 2007
Berichten: 18
Standaard Re: Meewerkende partner: belastingdienst vraagt schriftelijke overeenkomst

Gewaardeerden,

De Belastingdienst en ik hebben toch nog een meningsverschil. De BD is van mening dat de meewerkende partner minimaal 525 uur in de onderneming moet werken om in aanmerking te komen voor meewerkaftrek. Mijn partner, die gemiddeld zo'n 125 uur in opdracht voor mij werkt, en ik zijn daarvoor een reële arbeidsbeloning overeengekomen. We doen dus geen beroep op de meewerkaftrek. Ik ben steeds in de veronderstelling geweest dat daarvoor dat 525-urencriterium niet geldt en ben het verder ook nergens tegengekomen.
Heeft iemand hier ervaring mee?

Hartelijke groet,
Maria
Met citaat reageren
  #5  
Oud 12 oktober 2008, 15:28
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Exclamation Re: Meewerkende partner: belastingdienst vraagt schriftelijke overeenkomst

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door klusmarie Bekijk bericht
De BD is van mening dat de meewerkende partner minimaal 525 uur in de onderneming moet werken om in aanmerking te komen voor meewerkaftrek.
Dat staat inderdaad ook in paragraaf 10.12.4 van de Elsevier IB Almanak 2006 en op de website van de Belastingdienst. Het lijkt me dus niks bijzonders, zo zijn de regels nu eenmaal.
__________________
René
Met citaat reageren
  #6  
Oud 12 oktober 2008, 21:54
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: Meewerkende partner: belastingdienst vraagt schriftelijke overeenkomst

Let op: de meewerkaftrek is iets anders dan een reele arbeidsbeloning. Niettemin is het verstandig ook in het laatste geval een urenregistratie bij te houden, zie ook:
http://www.belastingdienst.nl/zakeli....html#P70_7237
Met citaat reageren
  #7  
Oud 12 oktober 2008, 22:35
klusmarie klusmarie is offline
Lid
 
Geregistreerd: 23 februari 2007
Berichten: 18
Standaard Re: Meewerkende partner: belastingdienst vraagt schriftelijke overeenkomst

Hartelijk dank voor jullie reacties, Rene en Marjan.

Daar zit hem dus de crux: het onderscheid tussen meewerkaftrek en reële arbeidsbeloning. Voor meewerkaftrek geldt het 525-urencriterium inderdaad. Maar is dat voor reële arbeidsbeloning ook het geval?

Hartelijke groet,
Maria
Met citaat reageren
  #8  
Oud 12 oktober 2008, 22:52
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: Meewerkende partner: belastingdienst vraagt schriftelijke overeenkomst

Nee, voor de arbeidsbeloning geldt geen urencriterium. Echter er is niet voor niets sprake van een reële arbeidsbeloning. Deze moet dus in verhouding staan tot de geleverde inspanning. Stel dat jij bijvoorbeeld 60 euro per uur declareert bij een opdrachtgever maar aan jouw partner 100 euro per uur betaalt voor vergelijkbaar werk dan zal het moeilijk aannemelijk te maken zijn dat dit reëel is.
Om deze reden kan de fiscus vragen inzicht te verschaffen in de hoeveelheid en aard van het werk dat je partner heeft verricht voor de beloning die hij heeft ontvangen.
Met citaat reageren
  #9  
Oud 12 oktober 2008, 23:11
klusmarie klusmarie is offline
Lid
 
Geregistreerd: 23 februari 2007
Berichten: 18
Standaard Re: Meewerkende partner: belastingdienst vraagt schriftelijke overeenkomst

Bedankt voor je snelle en adequate reactie. Ik denk er precies hetzelfde over, Marjan. Toch maar weer eens verder corresponderen met de BD.

Alvast welterusten,

Maria
Met citaat reageren
  #10  
Oud 12 oktober 2008, 23:17
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: Meewerkende partner: belastingdienst vraagt schriftelijke overeenkomst

Graag gedaan en houd ons op de hoogte. Heb zelf ook zo'n meewerkende, geldverslindende partner en tot nu toe geen vragen gehad hierover maar wat niet is kan nog komen.

Succes en slaap lekker!
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
meewerkende partner


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Freelancer - Overeenkomst Eveline Al die andere praktische dingen 14 10 september 2008 07:10
BTW meewerkende partner klusmarie Belasting 9 13 maart 2007 21:46


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 21:51.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon