Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 22 oktober 2008, 09:10
youneedstyle's schermafbeelding
youneedstyle youneedstyle is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 14 mei 2007
Berichten: 51
Standaard BTW + investeren

Beste Lotters,

I
k zit met het volgende. De eerste 3 kwartalen van die jaar verliepen erg goed als freelancer. Nu ben ik met een prestigeuze opleiding gestart en zijn mijn freelance werkzaamheden op een lager pitje komen te liggen.

Nu wil ik wél graag een investering doen (computer-apparatuur), maar ik ben bang dat mijn opbrengsten van dit (4e) kwartaal onder de aanschaf-prijs van de investering liggen.

Aangezien ik per kwartaal omzet belasting aangifte doe, vroeg ik me af hoe ik het dan met de BTW moet doen. Valt dit op 'jaarbasis recht te trekken'? Zodat ik dus wel alle BTW van de investering kan verrekenen met eerder afgedragen BTW.

Natuurlijk zal ik ook rekening moeten gaan houden met afschrijving. Maar ik zou natuurlijk ook kunnen kiezen voor willekeuring afschrijven, wat in dit geval misschien gunstiger is.
__________________
The Royal Institute
grafisch ontwerp, product ontwerp & creatief consultancy

http://www.theroyalinstitute.com
http://www.twitter.com/tri_ontwerp
Met citaat reageren
  #2  
Oud 22 oktober 2008, 22:12
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: BTW + investeren

De BTW vraag je terug in het kwartaal waarin je deze betaalt. Leidt een hoge vooraftrek tot een negatief bedrag op de aangifte dan zal de Belastingdienst dit aan je uitbetalen. Je hoeft niets "recht te trekken" (kan ook niet).

Willekeurige afschrijving heeft niets te maken met BTW. Willekeurig afschrijven mag op alle investeringen die je in je startersjaren hebt gedaan. Dit kan gunstig zijn als je dit jaar veel IB moet betalen. Echter, wat je in dit jaar willekeurig afschrijft kun je in volgende jaren niet weer afschrijven waardoor je winst dan hoger zal uitvallen. Je moet dus zelf bepalen, aan d ehand van de winstverwachting voor dit jaar en komende jaren, of het zinvol is om willekeurig af te schrijven.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
belasting, BTW, investering, omzetbelasting


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Activiteit is vrij van btw, wel btw over reiskosten? Ingeborg Belasting 4 8 november 2010 21:20
BTW heffen als freelance tekstschrijfster? Hermina Belasting 4 27 juni 2008 13:22
Boeken van afgedragen BTW Thymen Belasting 7 22 januari 2008 01:36
BTW op nieuwe prive auto Marjan Belasting 5 24 november 2007 21:18
BTW wel of niet op factuur alfred Administratie 0 14 mei 2006 21:43


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 22:25.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon