Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 23 oktober 2008, 13:24
mik mik is offline
Lid
 
Geregistreerd: 30 maart 2008
Berichten: 12
Standaard Uitnodiging tot het doen van aangifte

In 2006 was ik druk bezig met het opzetten van een tweede bedrijf waardoor ik financieel een zeer slecht jaar heb gehad. Vorige week kreeg ik van de belastingdienst een uitnodiging tot het doen van aangifte i.v.m. de verliesrekening van dat jaar omdat mijn belastbaar inkomen was vastgesteld op een negatief bedag. Nu willen ze beoordelen of dit bedrag verrekend kan worden met voorgaande jaren. Deze liggen echter zo ver terug dat ik in die tijd nog studeerde en louter een bijbaantje had. De verdiensten over die jaren zijn dus vanzelfsprekend laag.

Graag zou ik hierover een aantal vragen stellen:

1. Ben ik verplicht dit verzoek in te sturen?

2. Aangezien de inkomsten in mijn studentenjaren laag waren verwacht ik dat ik geld terug kan verwachten, klopt dit? En zo ja, waar is dit bedrag uit opgebouwd? Het te veel betaalde IB van dat jaar heb ik namelijk reeds terug gekregen.

3. Ik heb wel veel te veel BTW betaald. 2006 zou ik kunnen schuiven onder de kleine ondernemersregeling. Ik heb dit echter (nog) niet gedaan. Wordt dit bedrag bij vraag 2 verrekend of zou ik dit apart alsnog een keer moeten aangeven?

4. Van mijn bijbaantjes destijds heb ik van alle jaren een jaaropgaaf, deze zijn echter vrij onduidelijk. Nu moet ik in het aangifteprogramma natuurlijk het loon invullen. Ik weet echter niet precies welk bedrag dit moet zijn. Ik heb de "keuze" uit de volgende onderdelen volgens de jaarspecificatie: Loon in geld, basis loonheffing, loon voor svw en uitbetaald.

Alvast bedankt voor de antwoorden!
Met citaat reageren
  #2  
Oud 4 november 2008, 11:05
mik mik is offline
Lid
 
Geregistreerd: 30 maart 2008
Berichten: 12
Standaard Re: Uitnodiging tot het doen van aangifte

Iemand suggesties?
Met citaat reageren
  #3  
Oud 4 november 2008, 22:07
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: Uitnodiging tot het doen van aangifte

Sorry zie je bericht nu pas.

1. Ja, aan een uitnodiging tot het doen van aangifte ben je altijd verplicht te voldoen.

2. Je kunt alleen IB terug krijgen als je IB betaald hebt. Heb je deze dus al volledig teruggekregen dan kun je niet nog meer terugkrijgen. Wel kan er eventueel een verliesverrekening plaatsvinden (eerst achterwaarts en als dat niet meer lukt, voorwaarts)

3. BTW is een heel andere belasting dan IB. Deze twee worden niet met elkaar verrekend. Voor 2006 had je in de laatste aangifte een beroep moeten doen op de KOR. Als je dit niet hebt gedaan kun je hooguit een verzoek tot ambtshalve toepassing aan de inspecteur richten.

4. Loon in geld lijkt mij.

Succes!
Met citaat reageren
  #4  
Oud 5 november 2008, 15:53
mik mik is offline
Lid
 
Geregistreerd: 30 maart 2008
Berichten: 12
Standaard Re: Uitnodiging tot het doen van aangifte

Bedankt Marjan!

Ik heb je een PM gestuurd met een specifieke vraag. Zou je hier eens naar willen kijken? Alvast bedankt.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Aanvullende tips en vragen voor het startersbezoek van de Belastingdienst? Sebastiaan... Belasting 0 14 oktober 2008 23:36
zwangerschapsuitkering komt er. Het is wachten tot de tweede helft van 2008. NowHow Nieuws - Voor en door freelancers 18 21 april 2008 13:56
Persberichten schrijven in 20 stappen (Boekrecensie/overzicht) Adine Versluis Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen 6 30 juli 2007 16:35


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 17:17.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon