Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Markt > Omgaan met opdrachtgevers
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Omgaan met opdrachtgevers Hoe kun je het gedrag van je opdrachtgever beïnvloeden? Hoe bepaal je je uurtarief? Wat te doen als de factuur niet betaald wordt? Hoe ga je om met problemen in een project?

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 21 augustus 2008, 12:01
dubbelmanm dubbelmanm is offline
Lid
 
Geregistreerd: 23 januari 2008
Berichten: 15
Standaard Dagtarief?

Hoi,

Ik kan aan de slag bij een grote uitgeverij voor webredactionele activiteiten. Ik heb ruim tien jaar werkervaring bij dagbladen televisie en internet, ben behoorlijk allround (ben nu 33). Het gaat om een langdurige opdracht waarbij ik hele dagen op locatie ga werken. Het werk is in eerste instantie het updaten van bestaande content. Wat is nu een redelijk dagtarfief? Ik houd het aanbod nu eventjes voor me, om het eerlijk te kunnen toetsen aan jullie reacties. Wat kun je dus vragen voor een dag op kantoor komen werken?
Groetjes Marieke
Met citaat reageren
  #2  
Oud 21 augustus 2008, 14:06
Sjaak's schermafbeelding
Sjaak Sjaak is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 8 juni 2007
Berichten: 272
Standaard Re: Dagtarief?

Hoi Marieke,

Ik heb er niet echt ervaring mee, maar ik heb al eerder in dit forum aangegeven dat ik me meestal richt op de tarieven die uitzendbureau's hanteren: het gangbare bruto salaris voor vergelijkbare functies vermenigvuldigd met factor 2. Uitzendbureau's willen dan nog wel eens korting bieden op langlopende contracten of omvangrijke opdrachten, en komen dan op factor 1.9 of 1.8. Misschien heb je er iets aan. Ik ben ook benieuwd naar andere reacties. Succes ermee!

Sjaak
Met citaat reageren
  #3  
Oud 21 augustus 2008, 15:25
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: Dagtarief?

Met tien jaar ervaring op het juiste vlak (daar ga ik even van uit) moet je dagtarief tussen de 550 en 700 euro uitkomen.
Hierin is meegenomen: er is sprake van inhuur, je draagt zelf de risico's en premies, het gaat om een fulltime klus (dus je kunt niet spreiden met andere inkomsten en bent langere tijd bezet).

Als je dit speelt via een bemiddelaar, is je opdrachtgever minimaal het zelfde kwijt, maar hou jij er minder aan over.
Onderhandelingsruimte zit 'm in de duur versus je tarief.
__________________
erix

www.erikbouwer.nl
Met citaat reageren
  #4  
Oud 22 augustus 2008, 08:37
Niels Arts's schermafbeelding
Niels Arts Niels Arts is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 24 januari 2006
Berichten: 267
Stuur een bericht via MSN naar Niels Arts
Standaard Re: Dagtarief?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door erix Bekijk bericht
Met tien jaar ervaring op het juiste vlak (daar ga ik even van uit) moet je dagtarief tussen de 550 en 700 euro uitkomen.
Hierin is meegenomen: er is sprake van inhuur, je draagt zelf de risico's en premies, het gaat om een fulltime klus (dus je kunt niet spreiden met andere inkomsten en bent langere tijd bezet).

Als je dit speelt via een bemiddelaar, is je opdrachtgever minimaal het zelfde kwijt, maar hou jij er minder aan over.
Onderhandelingsruimte zit 'm in de duur versus je tarief.
550 tot 700 euro zal de opdrachtgever niet geven denk ik. Gezien de opdracht (updaten van content) zal het dagtarief eerder tussen de 400 - 560 euro liggen. Veel meer zal er denk ik niet inzitten, tenzij het om een zeer specifieke klus gaat en jij kennis bezit die andere freelancers niet bezitten.
__________________
Arts Media - online marketing
www.nielsarts.nl
www.artsmedia.nl
www.cursusvoor.nl
Met citaat reageren
  #5  
Oud 22 augustus 2008, 08:50
Sjaak's schermafbeelding
Sjaak Sjaak is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 8 juni 2007
Berichten: 272
Standaard Re: Dagtarief?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niels Arts Bekijk bericht
550 tot 700 euro zal de opdrachtgever niet geven denk ik. Gezien de opdracht (updaten van content) zal het dagtarief eerder tussen de 400 - 560 euro liggen. Veel meer zal er denk ik niet inzitten, tenzij het om een zeer specifieke klus gaat en jij kennis bezit die andere freelancers niet bezitten.
Dan zou je dus uitkomen op een uurtarief ergens tussen de 50 en de 70 Euro? Dat vind ik bij een grote uitgeverij vrij mager voor een allround vakvrouw met 10 jaar ervaring.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 22 augustus 2008, 09:00
Niels Arts's schermafbeelding
Niels Arts Niels Arts is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 24 januari 2006
Berichten: 267
Stuur een bericht via MSN naar Niels Arts
Standaard Re: Dagtarief?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sjbaart Bekijk bericht
Dan zou je dus uitkomen op een uurtarief ergens tussen de 50 en de 70 Euro? Dat vind ik bij een grote uitgeverij vrij mager voor een allround vakvrouw met 10 jaar ervaring.
Het gaat volgens mij in deze niet om de ervaring, meer om het type werk dat ze moet uitvoeren. Natuurlijk hebben ze liever iemand met veel ervaring, maar ik geloof niet dat ze daar bijna 90 euro per uur voor neer willen tellen. En het maakt echt niet uit of je bij een grote of kleine uitgeverij zit...
__________________
Arts Media - online marketing
www.nielsarts.nl
www.artsmedia.nl
www.cursusvoor.nl
Met citaat reageren
  #7  
Oud 22 augustus 2008, 10:00
dubbelmanm dubbelmanm is offline
Lid
 
Geregistreerd: 23 januari 2008
Berichten: 15
Standaard Re: Dagtarief?

Inderdaad Niels, het is contentwerk, nieuwsbrieven schrijven en files updaten. Ik geloof niet dat dat de genoemde bedragen reeel voor dit type werk zijn. Voor mij tien anderen, zullen we maar zeggen.

Mijn beste vriendin is huisarts en die kreeg echt niet meer dan 45 euro per uur voor waarneemwerk. En haar werk is net wel ietsjes verantwoordelijker. Dus wat is een redelijk bedrag?

Ik zal maar voor de draak komen. Ze boden 200 euro voor een werkdag van 7,5 uur.

Dat is ongveer 26 euro per uur. Ik heb dit maar afgewezen, want wil ik een fatsoenlijk freelancepraktijk draaien, dan is dit tarief veel te laag. Ben bang dat het gat tussen wat ik redelijk vind en zij bieden veel te groot is en dat ik deze klus moet laten schieten. Ik heb nog geen antwoord gehad op mijn gesputter. Hahah ben benieuwd.
Overigens het gaat om 1 a 2 dagen op locatie in de week.
Groetjes Marieke
Met citaat reageren
  #8  
Oud 22 augustus 2008, 10:20
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Dagtarief?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dubbelmanm Bekijk bericht
Ze boden 200 euro voor een werkdag van 7,5 uur.
Dat lijkt me ook wat te laag.

Citaat:
Overigens het gaat om 1 a 2 dagen op locatie in de week.
Als dat een langlopende deal is dan zou je kunnen redeneren dat je bijvoorbeeld 1400 facturabele uren per jaar kunt maken (als je nog twee van zulke klanten zou hebben). Vergelijk dan 1400 * uurtarief met een salaris, doe er 10% ondernemersbeloning bovenop en compensatie voor pensioenopbouw en arbeidsongeschiktheidsverzekering.

Weet je wat de gangbare salarissen zijn voor mensen die dit werk in loondienst doen?
__________________
René
Met citaat reageren
  #9  
Oud 22 augustus 2008, 10:21
Sjaak's schermafbeelding
Sjaak Sjaak is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 8 juni 2007
Berichten: 272
Standaard Re: Dagtarief?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dubbelmanm Bekijk bericht
Ik kan aan de slag bij een grote uitgeverij voor webredactionele activiteiten. Ik heb ruim tien jaar werkervaring bij dagbladen televisie en internet, ben behoorlijk allround (ben nu 33).
Misschien ben ik een beetje op het verkeerde been gezet door het beeld dat ik kreeg bij jouw ervaring.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dubbelmanm Bekijk bericht
Inderdaad Niels, het is contentwerk, nieuwsbrieven schrijven en files updaten. Ik geloof niet dat dat de genoemde bedragen reeel voor dit type werk zijn. Voor mij tien anderen, zullen we maar zeggen.
Met citaat reageren
  #10  
Oud 22 augustus 2008, 10:26
Niels Arts's schermafbeelding
Niels Arts Niels Arts is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 24 januari 2006
Berichten: 267
Stuur een bericht via MSN naar Niels Arts
Standaard Re: Dagtarief?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dubbelmanm Bekijk bericht
Inderdaad Niels, het is contentwerk, nieuwsbrieven schrijven en files updaten. Ik geloof niet dat dat de genoemde bedragen reeel voor dit type werk zijn. Voor mij tien anderen, zullen we maar zeggen.

Mijn beste vriendin is huisarts en die kreeg echt niet meer dan 45 euro per uur voor waarneemwerk. En haar werk is net wel ietsjes verantwoordelijker. Dus wat is een redelijk bedrag?

Ik zal maar voor de draak komen. Ze boden 200 euro voor een werkdag van 7,5 uur.

Dat is ongveer 26 euro per uur. Ik heb dit maar afgewezen, want wil ik een fatsoenlijk freelancepraktijk draaien, dan is dit tarief veel te laag. Ben bang dat het gat tussen wat ik redelijk vind en zij bieden veel te groot is en dat ik deze klus moet laten schieten. Ik heb nog geen antwoord gehad op mijn gesputter. Hahah ben benieuwd.
Overigens het gaat om 1 a 2 dagen op locatie in de week.
Groetjes Marieke
40 euro per uur voor dit soort werk is wel een minimum hoor. Dan heb je 300 euro per dag. Maar met 200 euro per dag moet je niet akkoord gaan. Dat kreeg ik als 22-jarige zonder enige werkervaring namelijk ook al...
__________________
Arts Media - online marketing
www.nielsarts.nl
www.artsmedia.nl
www.cursusvoor.nl
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 18:34.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon