Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Markt > Omgaan met opdrachtgevers

Mededelingen

Omgaan met opdrachtgevers Hoe kun je het gedrag van je opdrachtgever beïnvloeden? Hoe bepaal je je uurtarief? Wat te doen als de factuur niet betaald wordt? Hoe ga je om met problemen in een project?

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 17 februari 2007, 12:22
Verwijderd account
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Betalingstermijn? Wat is normaal?

Sinds kort werk ik freelance en zelfstandig als etaleuse. Ik kon bij mijn laatste werkgever freelance opdrachten gaan doen. Nou hebben we het van te voren niet over de betalingstermijn gehad. Ik houd het nu op 14 dagen. Is dit te weinig? Ik merk dat ze zich niet aan de betalingstermijn houden en na mailen en een herinnering gestuurd te hebben nog niet betaald hebben. Aangezien ik net voor mezelf begonnen ben heb ik het geld hard nodig en kan ik het me eigenlijk niet veroorloven om er lang op te wachten.
Wat vinden jullie van de betalingstermijn?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 17 februari 2007, 13:25
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Betalingstermijn? Wat is normaal?

14 dagen is de kortste termijn die in de praktijk veel gehanteerd wordt. Een andere veelgebruikte termijn is 30 dagen.

Dat opdrachtgevers te laat betalen is helaas gebruikelijk

Ik schreef toevallig gisteren nog in een andere discussie over debiteurenbeheer:
Citaat:
Mijn beleid: 4 weken betaaltermijn, 4 weken coulance, dan 4 weken streng, daarna juridisch (en dan is het geen klant meer).
Het duurde anderhalf tot drie maanden voor ik betaald kreeg en in een enkel geval langer.

Om hier relaxt onder te blijven is het belangrijk voldoende financiële buffer te hebben.

Ook belangrijk: tijdig herinneren. Want om betaald te krijgen moet je uiteindelijk een hele procedure doorlopen en hoe langer je met de eerste stap wacht hoe langer dat kan gaan duren.
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 17 februari 2007, 13:28
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Betalingstermijn? Wat is normaal?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Twinklestar Bekijk bericht
Nou hebben we het van te voren niet over de betalingstermijn gehad.
Oh trouwens, dat is typisch iets om wel te regelen: in je algemene voorwaarden.

Er is wel een wettelijke betalingstermijn is als je dit niet geregeld hebt, dus het is geen ramp. Ik meen dat die wettelijke termijn 30 dagen is. Als je niets hebt afgesproken moet je de klant dus 30 dagen geven i.p.v. 14.

[Toevoeging: in het Burgerlijk Wetboek 6:119a staat inderdaad: "Indien geen uiterste dag van betaling is overeengekomen, is de wettelijke rente van rechtswege verschuldigd: 1. vanaf 30 dagen na de aanvang van de dag, volgende op die waarop de schuldenaar de factuur heeft ontvangen, ..."]
__________________
René
Met citaat reageren
  #4  
Oud 20 februari 2007, 01:40
scribent's schermafbeelding
scribent scribent is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 5 januari 2006
Berichten: 78
Standaard Re: Betalingstermijn? Wat is normaal?

Ik vind 30 dagen een goede termijn. Kies je voor 14 dagen, dan is dat in de praktijk gewoon niet af te dwingen. De financiele mallemolen van veel organisaties is daar nou eenmaal niet op ingesteld, krijg ik de indruk.

Ik kies dus voor 30 dagen, omdat je na die termijn een herinnering kan sturen die echt iets betekent en niet alleen een loze handeling is.
__________________
Erik Weijers
www.erikweijers.nl
www.radix-tekst.nl
Met citaat reageren
  #5  
Oud 20 februari 2007, 12:33
Hetty Dalsheim's schermafbeelding
Hetty Dalsheim Hetty Dalsheim is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 1 maart 2006
Berichten: 753
Stuur een bericht via MSN naar Hetty Dalsheim
Standaard Re: Betalingstermijn? Wat is normaal?

Ik vind 30 dagen ook oké! Als de betaling dan nog niet binnen is, dan stuur ik een mailtje met een herinnering. Krijg ik daar geen reactie op, of een reactie die ik niet oké vind dan pak ik de telefoon en bel ik de financiële administratie. Ik vraag dan wanneer de betaling plaats gaat vinden. In dat gesprek maak ik wel duidelijk (op een zo vriendelijk mogelijke manier) dat ik het vervelend vind dat de betaling nog niet op mijn rekening staat.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 20 februari 2007, 14:33
Jenny Jenny is offline
Lid
 
Geregistreerd: 20 januari 2007
Berichten: 9
Standaard Re: Betalingstermijn? Wat is normaal?

Je kunt ook korting geven als ze binnen 10 dagen betalen. Bijvoorbeeld 2%. Daar moet je natuurlijk wel vooraf rekening mee houden....
(beetje als opvoeden: positief gedrag belonen)
__________________
Y-Catcher!
Met citaat reageren
  #7  
Oud 20 februari 2007, 22:05
Son's schermafbeelding
Son Son is offline
Lid
 
Geregistreerd: 4 oktober 2006
Berichten: 35
Standaard Re: Betalingstermijn? Wat is normaal?

Dat is een goede Jenny

Ik heb steeds 30 dagen aangehouden en dat werkt perfect. Ik word altijd netjes op tijd betaald.
Maar bij 1 opdracht heb ik nu 14 dagen afgesproken en ik zat mij toevallig net te realiseren dat vandaag betaald had moeten worden. Dat is geen ramp, zal vast in de komende dagen binnenkomen. Maar wie weet zal ik voor het eerst een herinnering moeten sturen straks als het nog wel lang op zich laat wachten.
Ik denk eigenlijk dat 30 dagen heel reeel is en voor de opdrachtgever goed haalbaar is. Bij 14 dagen zal je misschien eerder met herinneringen aan de slag moeten en dat kost jezelf weer tijd en energie.

Groeten Son
Met citaat reageren
  #8  
Oud 6 september 2010, 21:21
albert de boer albert de boer is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 6 september 2010
Berichten: 1
Standaard betalingstermijn

Goeiendag, wat betalingstermijn betreft heb ik ook 14 dagen op m,n facturen staan! Dit bevalt mij uitstekend, want de klanten die mij bellen particulier, en bedrijven weten inmiddels dat langer dan deze betalingstermijn niet geacepteerd wordt, en dat we de gerechtelijke procedure opstarten bij niet betalen. Dat is: factuur, herrinering, aanmaning, 2e aanmaning met duidelijke vermeldig dat als na 5 dagen de betaling niet binnen is, dat alles naar de deurwaarder gaat en dat verdere kosten voor rekening van de klant komen te staan! Trouwens als u naar de supermarkt gaat dan moet u toch ook direct betalen? In het burgelijk wetboek boek 6 artikel 38 geeft u het recht een onmiddelijke betaling te eisen!!! Dus een goede tip voor die slechte betalers hebben.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Wat kost een boekhouder/accountant? Son Administratie 57 19 december 2016 11:09
Wat is intuïtie (en kan je het trainen?) Annedien Hoen Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen 35 22 november 2008 00:08
Dilemma: Wat zou jij doen als... Annedien Hoen Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen 14 12 december 2007 21:22
Wat blijf je moeilijk vinden? Annedien Hoen Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen 16 2 oktober 2007 20:40


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 08:56.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon