Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 16 januari 2013, 14:04
Denise Denise is offline
Lid
 
Geregistreerd: 1 maart 2006
Berichten: 38
Standaard KOR mag niet leiden tot teruggaaf?

Ik lees hier dat je voorbelasting zou mogen aftrekken, ook al is je omzet (en dus de ontvangen btw) 0. Dat betekent dus dat je een teruggaaf ontvangt. Dus stel: ik geef 2000 euro aan btw uit, dan ontvang ik 2000 euro van de Belastingdienst.

Als je onder de KOR valt, mag dit als ik het goed begrijp niet leiden tot een teruggaaf. Dus stel: ik ontvang 1000 euro aan btw en geef 2000 euro aan btw uit (voorbelasting). Dan mag ik de ontvangen btw houden (1000 euro) omdat ik onder de KOR val. En heb ik dus nog altijd 1000 euro aan voorbelasting zelf betaald.

Is dit niet een beetje scheef? Of maak ik een denkfout?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 17 januari 2013, 12:09
coelho coelho is offline
Lid
 
Geregistreerd: 25 maart 2011
Berichten: 33
Standaard

Volgens mij is het zo dat wanneer jij minder dan €1.345,- aan BTW zou moeten terugbetalen, dat je een BTW vermindering van eenzelfde bedrag krijgt. Met andere woorden, je hoeft de BTW dan niet terug te betalen.

Als je €2.000,- aan BTW betaald hebt en €1.000,- teruggekregen hebt, dan is je netto BTW resultaat -€1.000,- en krijg je die dus terug van de belastingdienst.

Wanneer je €1.000,- betaald zou hebben en €2.000,- ontvangen zou hebben, dan was je netto BTW resultaat €1.000,-. Normaliter had je die aan de belastingdienst moeten betalen, maar wanneer je aan de voorwaarden van de KOR voldoet, mag je het houden (want <€1.345,-).
Met citaat reageren
  #3  
Oud 17 januari 2013, 12:13
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Je maakt inderdaad een denkfout Denise, de KOR is geen verplichte regeling waar je altijd onder valt bij een bepaalde bedrijfsomvang,

Het is een regeling die je toepast als dat gunstig is voor jouw situatie. en dat is dus wanneer je meer moet afdragen als dat je terugkrijgt.

Als je al meer terugkrijgt dan afdraagt dan pas je dus de KOR niet toe.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
BTW, kor, voorbelasting

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Gerelateerd werk: doen of niet? GerB Omgaan met opdrachtgevers 1 27 december 2011 15:11
Inkomstenbelasting Verlies niet geaccepteerd. Gevolgen? qhsd Belasting 2 11 mei 2010 16:43
Freelancer biedt zich aan Doe het nu! Wacht niet tot later! Heleen Marktplaats 0 9 mei 2008 12:28


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 11:07.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon