Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Al die andere praktische dingen

Mededelingen

Al die andere praktische dingen Bedrijfsnaam, KvK, spullen inkopen, briefpapier, rechtsvorm, bedrijfsruimte, vervoer, juridische zaken, verzekeringen.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 6 september 2008, 00:39
Eveline Eveline is offline
Lid
 
Geregistreerd: 5 september 2008
Berichten: 8
Standaard Freelancer - Overeenkomst

Hallo Allemaal,

Mijn vraag is zeer belangrijk en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen/adviseren.

Mijn man is freelancer en werkt al 15 jaar regelmatig voor een bureau als freelancer. Hij wordt per kwartaal betaald, 50/50. Mijn man heeft geen vast inkomen bij het bureau, alleen 50% van wat van hem verkocht is.

Nu hebben wij zelf besloten om voor onszelf te beginnen, omdat datgene wat hij verdient bij het bureau niet genoeg is om van rond te komen. Als extra inkomen is het genoeg maar absoluut niet om als kostwinner rond zien te komen. Het bureau waar hij zolang werkt wist dat hij hiermee bezig was/is en maakte absoluut geen probleem hierover. Hij was zelf negatief over onze plannen en zag absoluut niks hierin! en volgens hem is er zo goed als geen markt hiervoor.

Nu dat wij hiermee van start zijn gegaan en wij krijgen heel veel positieve reacties, krijgen wij plotseling te horen dat hij per direct met alles moet stoppen omdat dit in strijd is met de overeenkomst van jaren geleden.

Dit betekent, dat mijn man als freelancer zijn diensten alleen aan hem alleen mag leveren. Als hij zijn diensten aan een ander bureau gaat leveren moet hij hem toestemming hiervoor vragen en dit is zowel voor Nederland als in het buitenland.

Ik vind dit persoonlijk een soort wurgcontract, die mijn man helaas klakkeloos toentertijd heeft ondertekend, met de gedachte het zal wel goed zijn. Ja..... het klopt hij had verstandiger moeten zijn, maar goed dit zijn de feiten op dit moment. Mijn man was naïef, dit betekent echter niet dat wij de rest van ons leven hiermee door moeten gaan.

Mijn vraag is, kan en mag dit? Ik heb nu zeer sterk de indruk dat de rollen zijn omgedraaid terwijl mijn man als freelancer voor hem werkt. De indruk is zeer sterk aanwezig dat het bureau de baas is over mijn man en over zijn doen en laten.

Ook vraag ik mij af, is er nog steeds wel sprake van een soort freelancer werkzaamheden? is mijn man doordat hij al jaren voor hem werkt en per kwartaal betaald krijgt, niet onbewust/onwetend in vaste dienst? Hoelang mag je als freelancer voor een bureau werken? mag je net zolang werken als je zelf wilt? Voor alle duidelijkheid, het bureau heeft nooit premies et cetera ingehouden of betaald aan de belasting. Reden waarom mijn man denkt dat hij als freelancer nog steeds aan het werken is voor hem.

En trouwens, de diensten worden niet aan een ander bureau geleverd, maar aan ons eigen bureau dat wij opgericht hebben. Kan en mag hij ons verbieden om voor ons zelf te beginnen? er staat in de overeenkomst dat de diensten niet aan een ander bureau geleverd mag worden. Er staat niet dat hij niet voor zichzelf mag beginnen.

Verder is het van belang om te weten dat het bedrijf op mijn naam staat als eenmansbedrijf, dus geen VOF. Mijn man levert zijn diensten aan mij en de verdeling regelen wij onderling zoals wij dit vastgelegd hebben met elkaar. Wij hebben onze reden om dit zo te doen en niet samen een VOF te beginnen en dit kan en mag.

Mijn man kreeg te horen van hem dat als hij niet per direct hiermee stopt, dat dit vergaande consequenties zal hebben voor hem en dat hij het hierbij niet zal laten. Mijn man heeft toen per direct besloten om te stoppen het leveren van zijn freelance werkzaamheden voor het bureau.

Mij man stop niet alleen vanwege bovengenoemde, maar ook om het feit dat er de laatste paar keren weinig respect is onderling. Mijn man krijgt de gelegenheid niet om rustig zijn mening te geven of iets uit te praten, want mijn man moet doen wat hij van hem verwacht en dat is per direct stoppen met alles. Andere redenen om ook te stoppen met het bureau, is dat diverse afspraken niet worden nagekomen of worden telkenmale uitgesteld. Wat op papier vastgelegd moet worden gebeurd ook zeer regelmatig niet. Mijn man heeft absoluut geen zin meer om zich respectloos te laten behandelen elke keer.

Uiteraard moet ook gezegd worden dat er ook goede momenten waren.

In de overeenkomst staat o.a.een opzegtermijn van 6 maanden, volgens mij mag dit toch niet meer? Ondanks dat de overeenkomst jaren geleden is afgesloten, dan komt dit toch te vervallen door de wettelijke wijzigingen van afgelopen jaren? De wet staat toch boven deze meneer, of niet?

Ik ga dit volgende week verder uitzoeken met een advocaat, maar zal het zeer op prijs stellen als jullie het een of ander kunnen adviseren.

Ik ben benieuwd naar jullie reactie en alvast bedankt,

Eveline

Laatst gewijzigd door Eveline; 6 september 2008 om 00:48 Reden: betaald i.p.v. onbetaald ergens in de tekst
Met citaat reageren
  #2  
Oud 6 september 2008, 12:20
NowHow's schermafbeelding
NowHow NowHow is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 augustus 2006
Berichten: 593
Weblogartikelen: 13
Standaard Re: Freelancer - Overeenkomst

Beste Eveline,

Ik reageer met het risico dat we elkaar niet begrijpen, in ieder geval: ik begrijp je betoog niet. Het klinkt alsof je het gisterenavond op hoge poten hier op het forum hebt opgeschreven en daardoor is het verhaal jammer genoeg wat onsamenhangend.

Ik zal het proberen samen te vatten, geef maar aan of dit klopt, maar dan wordt het misschien wat makkelijker je echte vraag te beantwoorden.

Samenvatting:

Jouw man werkt al 15 jaar voor een bureau waarbij hij wel een (arbeids)contract heeft getekend, maar geen normale arbeidsverhouding heeft. Nu wil hij (en jij) uitbreiden of voor zichzelf beginnen en het bureau waarvoor hij werkt vind dat niet goed. Het bureau staat op zijn strepen en wijst je man op het contract dat hij getekend heeft.
Jij vraagt je nu af of dit zomaar kan en wat jullie eraan kunnen doen.

Einde samenvatting

Klopt dit een beetje met wat je ons wilt vragen?
__________________
Mieke Roth
Wetenschappelijke en technische visualisaties
ir Mieke Roth
http://www.miekeroth.nl
http://blogger.miekeroth.com

Met citaat reageren
  #3  
Oud 6 september 2008, 13:49
alfred alfred is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 februari 2006
Berichten: 420
Stuur een bericht via MSN naar alfred
Standaard Re: Freelancer - Overeenkomst

Om een antwoord te geven zou ik het hele contract wel's willen zien, maar als ik zie dat er een opzegtermijn van 6 maanden in staat en dat is onderdeel van een arbeidsovereenkomst is dat inderdaad niet juist.
Daarnaast is het van belang of 'het niet mogen werken en toestemming vragen' onderdeel is van een concurrentiebeding of relatiebeding. In het 1e geval is er weinig kans dat het stand houdt.
Ik zou proberen dit in goed overleg op te lossen en anders juridische hulp inschakelen en ondertussen gewoon aan de slag gaan met je eigen relaties Als dat dezelfde relaties zijn als van je oude werkgever dan is jur advies van te voren wel nuttig
Met citaat reageren
  #4  
Oud 6 september 2008, 22:21
Eveline Eveline is offline
Lid
 
Geregistreerd: 5 september 2008
Berichten: 8
Standaard Re: Freelancer - Overeenkomst

Bedankt voor jullie reactie en inderdaad ik schreef mijn verhaal op hoge poten, het zat me hoog. Ik probeer duidelijker te zijn.

Voor alle duidelijkheid, er is géén sprake van een arbeidscontract!, mijn man werkt als freelancer. Er staat overeenkomst en niet arbeidscontract/arbeidsovereenkomst.

Als zelfstandig fotograaf (freelancer) biedt hij regelmatig zijn foto's aan een bureau, dit doet hij al 15 jaar. Aangezien het tegenwoordig best moeilijk is om jouw boterham hiermee alleen te verdienen hebben wij besloten om ook met een bureau te beginnen, maar dan heel anders dan met datgene waar de andere partij mee bezig is. Ze wisten van onze plannen al een jaar.
Nu dat het zover is, wordt mijn man herinnert aan zijn contract van jaren geleden. In zijn contract staat inderdaad dat hij zijn beeldmateriaal niet aan een ander bureau mag leveren en dat hij eerst met hem moet overleggen. Zijn beeldmateriaal mag ook niet in het buitenland verkocht worden etc. etc. Er is sprake van een opzegtermijn van 6 maanden, wordt automatisch verlengd om de 2 jaar. Voor bijna alles op het gebied van fotografie moet hij eerst overleggen en toestemming vragen. Naar mijn mening is dit een wurgcontract. Hij is notabene niet eens bij hem in dienst, maar levert als freelancer zijn beeldmateriaal aan hem. Mijn man werd overrompeld door hem, hij kreeg en mocht de gelegenheid niet krijgen om hierover te praten of wat dan ook, zijn boodschap was/is duidelijk... stoppen ermee, respectloos, beledigend en vernederend. Reden genoeg om per direct geen zaken meer mee te doen.

Mijn vraag is, hoe is het mogelijk dat zo'n persoon zoveel macht denkt te hebben over een freelancer? ongeacht of het op papier staat of niet? Is er sprake van een gezagsverhouding of niet? Mag mijn man als freelancer zelf niet bepalen aan welk bureau hij zijn beelmateriaal biedt? en trouwens, hij biedt zijn beeldmateriaal niet aan een ander bureau, maar hij is zelf begonnen met een eigen bureau. Ik kan mij niet voorstellen dat er een opzegtermijn van 6 maanden van toepassing is, ondanks dat dit op papier staat. Mag dat bureau met een freelancer werken en zulke eisen stellen?

Als er ooit sprake is geweest van een arbeidsovereenkomst, dan kan ik mij zijn reactie enigszins best begrijpen, maar in dit geval gaat het om een overeenkomst. Er staat nergens vermeld dat hij niet voor zichzelf mag beginnen. Wel dat hij niet aan een ander bureau mag leveren.

Morgen hebben wij een afspraak met een advocaat, wij laten ons niet (meer) op deze manier onder druk zetten, met alle consequenties van dien. Toch ben ik benieuwd naar jullie mening.

Bedankt,

Eveline
Met citaat reageren
  #5  
Oud 7 september 2008, 00:07
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Freelancer - Overeenkomst

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eveline Bekijk bericht
In zijn contract staat inderdaad dat hij zijn beeldmateriaal niet aan een ander bureau mag leveren en dat hij eerst met hem moet overleggen. Zijn beeldmateriaal mag ook niet in het buitenland verkocht worden etc. etc.
Wat staat er precies? Citeer hier ajb de letterlijke tekst van de relevante bepalingen in het contract, want anders zitten wij ook maar een beetje te gokken.
__________________
René
Met citaat reageren
  #6  
Oud 7 september 2008, 00:48
Eveline Eveline is offline
Lid
 
Geregistreerd: 5 september 2008
Berichten: 8
Standaard Re: Freelancer - Overeenkomst

Hallo René, er staat teveel op te citeren. Ik wil de letterlijke teksten best naar je e-mailen. Waar kan ik deze informatie naartoe e-mailen? Eveline

Met citaat reageren
  #7  
Oud 7 september 2008, 02:41
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Freelancer - Overeenkomst

E-mailen? Zet het even hier in het forum, zodat de mensen die je proberen te helpen de feitelijke tekst van de overeenkomst kunnen lezen.
__________________
René
Met citaat reageren
  #8  
Oud 7 september 2008, 11:37
Eveline Eveline is offline
Lid
 
Geregistreerd: 5 september 2008
Berichten: 8
Standaard Re: Freelancer - Overeenkomst

Okay,

Fotograaf, mijn man levert aan een agent al 15 jaar op freelance basis, er is géén sprake van een arbeidsovereenkomst maar van een overeenkomst. Hij werkt en is daar niet in dienst maar levert zijn beeldmateriaal alleen.

Ik citeer een paar stukken uit de overeenkomst; Andere bemiddelingsbureau c.q. stock-agencies: de fotograaf verplicht zich xx (=agent) bij de ondertekening van de onderhavige overeenkomst te melden of hij ook gebruikt maakt van andere bemiddelingsbureaus c.q. stockagencies in binnen- en buitenland voor de promotie en verkoop van zijn werk. De fotograaf mag tijdens de looptijd van de overeenkomst alleen na uitdrukkelijke schriftelijke toestemming van xxx een verbintenis aangaan met andere bemiddelinsbureaus c.q. stockagencies.
2.) Concurrentiebeding; de fotograaf verplicht zich op welke wijze dan ook tijdens de looptijd van de onderhavige overeenkomst geen werkstukken toe te zenden danwel te leveren en/of ter beschikking te stellen aan en/of overeenkomsten te sluiten met derden, waarmee xxx reeds een overeenkomst heeft gesloten of waaraan xxx reeds een zichzending heeft doen uitgaan, tenzij de fotograaf voor ondertekeneing van onderhavige overeenkomst reeds een zakelijke relatie op fotografisch gebied met deze derden onderhield. Een lijst met namen van deze derden zal door de fotograaf worden opgemaakt en als aanhangsel van onderhavige overeenkomst worden opgenomen. Indien de fotograaf alleen fotografische werken ter beschikking heeft gesteld is dit artikel alleen hierop van toepassing. De fotograaf verplicht zich tevens binnen twee jaar na beeindiging van de onderhavige overeenkomst geen werkstukken te leveren aan derden, waarmee xxx (= agent) een relatie onderhoudt of onderhouden heeft, of met een afnemer in onderhandeling is of aan deze werk en/of materialen geleverd heeft danwel zal leveren danwel een overeenkomst gesloten heeft danwel zal sluiten voor zover dit betrekking heeft op beeldmateriaal van de fotograaf. Looptijd en opzegging overeenkomst; heeft een looptijd van 4 jaar, na afloop van deze periode wordt de onderhavige overeenkomst stilzwijgend met inachtneming van een opzegtermijn van 6 maanden, telkens met twee jaar verlengd.

Nogmaals het lijkt mij een wurgcontract, want als fotograaf kan en mag hij niks meer en is overgeleverd aan zijn(agent) eisen.

Nogmaals is mijn vraag, mag een agent van een fotograaf freelancer zo'n overeenkomst sluiten? terwijl er af en toe aan hun geleverd wordt? Er staat nergens in de overeenkomst dat hij niet voor zichzelf mag beginnen. Ongeacht of er een overeenkomst bestaat of niet, mag een agent dit allemaal eisen? Als laatste staat in; op deze overeenkomst is Nederlands recht van toepassing. Alle geschillen, voortvloeiende of samenhangende met de onderhavige overeenkomst, zullen voor zover wettelijk toegestaan, worden beslecht door de bevoegde rechter in het Arrondissement.

Ik hoop dat het nu veel duidelijker is.

Ik ben zeer benieuwd! Eveline
Met citaat reageren
  #9  
Oud 7 september 2008, 11:38
Eveline Eveline is offline
Lid
 
Geregistreerd: 5 september 2008
Berichten: 8
Standaard Re: Freelancer - Overeenkomst

Hallo Alfred, bedankt voor jouw reactie. Ik heb gereageerd naar René toe, even lezen aub. Bedankt!
Met citaat reageren
  #10  
Oud 7 september 2008, 12:51
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Freelancer - Overeenkomst

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eveline Bekijk bericht
er is géén sprake van een arbeidsovereenkomst
Dat is nog maar de vraag. Misschien is de overeenkomst naar zijn aard en door de feitelijke omstandigheden wel degelijk te zien als een arbeidsovereenkomst. En dat biedt meer aanknopingspunten voor het matigen van het concurrentiebeding. Maar dat is voer voor een arbeidsrechtadvocaat.

Citaat:
De fotograaf mag tijdens de looptijd van de overeenkomst alleen na uitdrukkelijke schriftelijke toestemming van xxx een verbintenis aangaan met andere bemiddelinsbureaus c.q. stockagencies.
Exclusiviteit van een opdrachtgever. Dat is nogal vergaand en VZIW ongebruikelijk. Eerlijkgezegd dom om te tekenen. Maar ik zou niet weten of dit juridisch te matigen of vernietigen is. Ik zou in ieder geval de overeenkomst z.s.m. opzeggen.

Citaat:
Concurrentiebeding [...] derden, waarmee xxx reeds een overeenkomst heeft gesloten
Daar kan ik me op zich wel iets bij voorstellen. Als dat bureau bijvoorbeeld een relatie heeft met een tijdschriftuitgever en jouw man gaat direct zaken doen met dat tijdschrift, dan is dat natuurlijk concurrerend. Zo'n beding kom je veel tegen bij freelance werken via bureaus. De uitwerking is soms redelijk, maar soms veel te vergaand (bijvoorbeeld als het bureau vrijwel alle klanten in de markt heeft).

Je man zou kunnen proberen om bij opzegging een brief te sturen met het verzoek een lijst te leveren met de klanten van xxx. Eventueel kun je een accountantsverklaring vragen waaruit blijkt dat het daadwerkelijk om betalende klanten gaat. Het bureau wil zoiets waarschijnlijk niet leveren, en dat geeft misschien een aanknopingspunt om hier onderuit te draaien. Maar ook dat is voer voor een advocaat.

Citaat:
heeft een looptijd van 4 jaar, na afloop van deze periode wordt de onderhavige overeenkomst stilzwijgend met inachtneming van een opzegtermijn van 6 maanden, telkens met twee jaar verlengd.
Kanonnen, zoiets teken je toch niet, als er geen enkele inkomensgarantie tegenover staat?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eveline Bekijk bericht
Hallo Alfred, bedankt voor jouw reactie. Ik heb gereageerd naar René toe, even lezen aub. Bedankt!
Dit soort berichtjes zijn niet nodig in een forum Eveline. De discussiedeelnemers die dat willen worden automatisch per e-mail op berichten in de discussie geattendeerd. Iedereen ziet alle forumberichten. Mensen lezen wat ze zelf willen lezen.
__________________
René
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Arbeidsovereenkomst of Overeenkomst van opdracht? naquah Al die andere praktische dingen 19 9 juni 2008 10:07
Betaling van een freelancer? LisaR Al die andere praktische dingen 7 3 december 2007 15:24
freelancer uit Belgie - VAR nodig? erno@ernohannink.nl Al die andere praktische dingen 2 2 juni 2007 20:54


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 13:05.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon