Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Freelancepraktijk starten

Mededelingen

Freelancepraktijk starten De formele en praktische dingen die je allemaal moet regelen bij de start als freelancer. Aanmelden, kopen, inrichten, opzetten...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 8 maart 2010, 14:28
tantedinie tantedinie is offline
Lid
 
Geregistreerd: 8 maart 2010
Berichten: 5
Standaard Gastouder en zelfstandig ondernemer, wie weet raad

Hallo, ben nieuw hier, maar via een tip van iemand hier gekomen.

Ik ben gastouder, heb 5 opvangkinderen en 3 opdrachtgevers, ik werk meer dan 1225 uur per jaar en verdien ws ongeveer modaal bij zonder mijn aftrekposten en verdien dus een leuke zakcent.
Nu geef ik alles nog op als overige inkomsten, maar ik geloof dat het voor mij voordeliger is om zelfstandig ondernemer te worden ivm met diverse aftrekposten.

Maar ik ben dus een nitwit op dit gebied.

Heb al aardig wat gegoogled dus weet dat ik bij de belastingdienst moet aanvragen om ondernemer te worden.

Inschrijven bij de KvK is bij gastouderopvang niet nodig, maar ga ik wel doen.

Maar hoe gaat dit in zijn werk.

Nu ben ik fiscaal partner met mijn man en we hebben een koophuis dus doen de aangifte samen.

- Moet ik dan mijn aangifte apart gaan doen en hoe bewerkstellig ik dit.
- Moet ik een aparte rekening openen
- Moet ik een betere administratie bijhouden dan mijn schoenendoos met bonnen
- Moet ik een boekhouder nemen voor de administratie en/of de aangifte, vorals nog doe ik al jaren alles zelf, maar dus niet als zelfstandige


Ik weet dat ik veel kan googlen of de belastingdienst zelf kan bellen, maar ik weet ook dat hier een aantal ervaringsdeskundige zitten die mij vast en zeker meer kunnen vertellen dan de uitzenddames en heren van de belastingdienst.

Dus heeft iemand voor mij antwoorden of advies, do en don'ts?

En bedankt alvast!
Met citaat reageren
  #2  
Oud 8 maart 2010, 15:00
nancy_kelpie's schermafbeelding
nancy_kelpie nancy_kelpie is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 3 januari 2009
Berichten: 190
Stuur een bericht via MSN naar nancy_kelpie
Standaard Re: gastouder en zelfstandig ondernemer, wie weet raad

- Ja, je moet dan apart aangifte doen voor werk. Dit kan online en de belastingdienst verteld je wel wat je moet doen. Als het nog onduidelijk is kan een boekhouder helpen.
- Ja, een aparte rekening waar je alle inkomsten voor werk op ontvangt en ook al je uitgaven voor werk uit betaald. Dit maakt het makkelijker om te zien wat je hebt verdiend en uitgegeven. Een 2e privérekening openen is hier al voldoende voor, een zakelijke rekening is niet verplicht.
- Een map met bonnen zodat ze op volgorde van datum liggen is wel handig.
- Het is niet verplicht, maar wel handig. Zeker voor de inkomstenbelasting eind van het jaar. Hij weet ook precies wat voor voordelen je precies kan gebruiken. Je zou een introductiegesprek met een boekhouder bij jou uit de buurt kunnen houden om samen te bepalen wat hij allemaal voor je doet en wat je zelf gaat doen. De schoenendoos met bonnen aanleveren zal de duurste optie zijn, maar als je zelf een map bij houd en dit ook wel digitaal wil invoeren (bijv. Excel of een ander programma speciaal ervoor gemaakt) is het wel betaalbaar en vind ik het z'n geld wel waard.
__________________
illustraties, animaties & games
Met citaat reageren
  #3  
Oud 8 maart 2010, 17:04
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: gastouder en zelfstandig ondernemer, wie weet raad

Welkom hier Tante Dinie, fijn ook eens een gastouder te treffen die serieus is over zelfstandig ondernemerschap want er zitten inderdaad veel voordelen aan boven resultaat overige werkzaamheden.
Als ondernemers heb je inderdaad meer verplichtingen in administratief opzicht dan als resultaatgenieter maar, met de fiscale voordelen die hier bij horen, is dit zeker de moeite waard.

Zelf ben ik als adviseur en belastingconsulent werkzaam in de kinder/gastouderopvangbranche dus kan je, gezien je full time bezigheden, zeker aanbevelen om deze stap te zetten.

Zoals Nancy al aangaf kun je veel zelf bijhouden (wat je zelf kan hoef je niet uit te besteden). Misschien een idee om het eerste jaar je boekhouding te laten nalopen en je aangifte IB door een deskundige te laten doen. De praktijk leert dat dit je de kosten hiervan vrijwel altijd dik terugverdient en als blijkt dat je het zelf net zo goed kan doe je het volgende jaar gewoon zelf.

Veel succes!

groeten,
Marjan
Met citaat reageren
  #4  
Oud 8 maart 2010, 19:30
tantedinie tantedinie is offline
Lid
 
Geregistreerd: 8 maart 2010
Berichten: 5
Standaard Re: Gastouder en zelfstandig ondernemer, wie weet raad

Bedankt voor jullie reacties!

Ik heb al iemand die een administratiekantoor heeft aangesproken en zodra ik bij de kvk ben geweest en mij heb laten inschrijven, ga ik bij hen langs om te kijken wat ze kunnen betekenen.

Nu zit alles nog in een schoenendoos

Ik ga volgende week naar de kvk om mij in te schrijven en ik ga morgen met de belasting dienst bellen.

Ik ontvang nml wel een vt 2010 en mijn man ook ivm met ons koophuis en div. heffingskortingen.

Weet iemand hoe dat in zijn werk gaat met de belasting, ik weet dat ik een aparte zakelijke aangifte moet gaan doen, maar hoe zit dat met mijn gezamelijke aangifte en mijn vt, die vervalt zeker?
Krijg ik dan mijn heffingskorting via de zakelijke aangifte terug of vervalt ie in zijn geheel.

Nou ja allemaal vragen dus, ik bel morgen met de belasting maar meestal weet ik al meer dan hun dus, als iemand hier meer weet graag!

Fijne avond allemaal!
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
BTW maar niet echt zelfstandig ondernemer beemsterman Belasting 5 5 februari 2010 16:24
Vergoeding kinderopvang als zelfstandig ondernemer? oostzee Al die andere praktische dingen 2 27 juni 2008 22:13
Zelfstandig ondernemer tijdelijk in buitenland B.Aalbers Al die andere praktische dingen 7 11 maart 2008 14:17
'Contractje uit loondienst' naar zelfstandig ondernemer ottovb Al die andere praktische dingen 2 4 maart 2008 19:59
Zelfstandig ondernemer naast fulltime studie? Marijn Belasting 5 20 januari 2007 12:20


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 13:08.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon