Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 9 november 2011, 17:52
chris74 chris74 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 9 november 2011
Berichten: 2
Standaard Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek voor computernetwerk bestaande uit allerlei losse componenten?

Ik ga een nieuw netwerk op de zaak installeren. Kan ik hiervoor gebruik maken van de kleinschaligheids investeringsaftrek? De totale kosten van het netwerk liggen ver boven de drempel van €450,-- echter de individuele componenten zoals router en netwerk kaarten liggen onder deze drempel. Mag ik toch de totale kosten opvoeren en gebruik maken van deze regeling?

betreffende software, voor alle PC ga ik nieuwe licenties aanschaffen. Wederom hetzelfde probleem. De totale kosten liggen boven de drempel, de kosten per licentie daaronder.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 10 november 2011, 10:41
MrMartinH's schermafbeelding
MrMartinH MrMartinH is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 28 september 2010
Berichten: 169
Standaard

Ik durf je geen zeker antwoord te geven op de vraag of je de componenten van je netwerk in 1 keer mag aftrekken. Je hebt waarschijnlijk wel allemaal aparte facturen hiervoor, dus zou je elk component apart kunnen boeken. Maar aangezien de aanschaf allemaal voor hetzelfde doel is weet ik niet zeker of het kan.

Wat software licenties betreft. Die moet je gewoon over 5 jaar afschrijven. Mocht je de software eerder vervangen, dan schrijf je in het laatste jaar het resterende bedrag af. Afhankelijk van de software heb je wel of geen restwaarde. Bij software meestal niet omdat je het eigenlijk niet mag doorverkopen.
__________________
3D In Your Hands | 3D Visualisatie Bureau
3D Visualisaties, 3D Animaties en 3D Presentaties
http://www.3dinyourhands.nl
Met citaat reageren
  #3  
Oud 10 november 2011, 11:20
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 979
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Je moet even onderscheid maken tussen mogen afschrijven en recht hebben op investeringsaftrek.

Software
Voor investeringsaftrek geld dat de software 450 euro per stuk moet kosten om in aanmerking te komen voor investeringsaftrek.

Als ondernemer staat het je vrij om software in 5 jaar af te schrijven ook als deze per stuk minder dan 450 euro kosten. Technisch gesproken benadeel je jezelf doordat je kosten in 5 jaar verantwoord ipv in het jaar van aanschaf in 1x. Maar er zijn situaties dat het wenselijk is toch over de software af te schrijven.

Zelfbouw computer
De losse componenten zijn geen bruikbaar bedrijfsmiddel, pas als de componenten in elkaar gezet zijn is er sprake van een nuttig bedrijfsmiddel, je mag dit dus als 1 geheel zien en komt dus ook in aanmerking voor investeringsaftrek bij volledige nieuwbouw want als je het netwerk compleet zou inkopen kom je ook in aanmerking dus mag je als zelfbouwer ook investeringsaftrek claimen.

Waar je wel weer op moet letten is dat als je na 1 jaar een harde schijf moet vervangen of andere componenten onder de 450 euro, dan valt die weer niet onder de investeringsaftrek, dit is gewoon onderhoud / vervanging. ook daar is het onderscheid of je iets zelf hebt gebouwd of hebt gekocht niet relevant.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 11 november 2011, 09:56
chris74 chris74 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 9 november 2011
Berichten: 2
Standaard

Het is mij duidelijk, met name de uitleg over dat de losse componenten geen bruikbaar bedrijfsmiddel zijn verheldert dit.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 11 februari 2012, 15:06
fotodesign fotodesign is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 11 februari 2012
Berichten: 2
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Roel Jongman Bekijk bericht
Beste Roel,

Je schrijft:
Zelfbouw computer
De losse componenten zijn geen bruikbaar bedrijfsmiddel, pas als de componenten in elkaar gezet zijn is er sprake van een nuttig bedrijfsmiddel, je mag dit dus als 1 geheel zien en komt dus ook in aanmerking voor investeringsaftrek bij volledige nieuwbouw want als je het netwerk compleet zou inkopen kom je ook in aanmerking dus mag je als zelfbouwer ook investeringsaftrek claimen.

Waar je wel weer op moet letten is dat als je na 1 jaar een harde schijf moet vervangen of andere componenten onder de 450 euro, dan valt die weer niet onder de investeringsaftrek, dit is gewoon onderhoud / vervanging. ook daar is het onderscheid of je iets zelf hebt gebouwd of hebt gekocht niet relevant.
Mag je het als 1 geheel zien, maar hoeft dat dus niet?
Met andere woorden: Ik wil de komende maanden diverse onderdelen kopen om over een half jaar een PC in elkaar te zetten. De onderdelen blijven onder de 450,-. Mag ik deze onderdelen in een keer afschrijven? (Alsof ik onderdeel voor onderdeel mijn oude PC heb ge-upgrade).

Alvast bedankt voor de verduidelijking.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 11 februari 2012, 16:18
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 979
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

nee je mag nooit alsof doen.. dus onderdelen over een half jaar verspreid kopen om er dan een pc van te maken zodat je niet hoeft af te schrijven is niet toegestaan om onder afschrijving uit te komen.

De PC vormt als 1 geheel een nuttig bedrijfsmiddel, de losse onderdelen zijn grotendeels niet zelfstandig te gebruiken.
Defecte onderdelen vervangen is iets anders en dat ging over de relatie met de kleinschalige investeringsaftrek wat weer los staat van de vraag of je moet activeren of niet. en tevens geld dat als je een vervangen onderdeel ook gaat afschrijven dat je dan over 2 harde schijven (uit het eerder voorbeeld) afschrijft terwijl je er maar 1 hebt.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 11 februari 2012, 16:40
fotodesign fotodesign is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 11 februari 2012
Berichten: 2
Standaard

Roel, dank je wel voor de info.
Met citaat reageren
  #8  
Oud 12 februari 2012, 23:47
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 979
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

als je een substantiele verbetering doet waardoor de levensduur van de PC aanzienlijk word verlengd dan kun je de PC herwaarderen en langer afschrijven..

maar voordat elk onderdeel aan de orde komt.. we zitten nu wel in de marges van de fiscaliteit te priegelen.. hou gewoon de hoofdlijn in de gaten.

Als je een PC bouwt uit onderdelen, schrijf je die af in 5 jaar.
Als je een onderdeel vervangt schrijf je het in principe niet af

Als je je PC upgrade waardoor je hem 2-3 jaar langer kan gebruiken dan herwaardeer de pc naar een reële verkoopwaarde. (meestal verhoog je de waarde dan ongeveer met de waarde van de onderdelen, iets minder omdat de oude onderdelen verwijderd worden)
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 16:05.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon