Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Markt > Marketing en acquisitie

Mededelingen

Marketing en acquisitie Sommige freelancers hebben altijd opdrachten. Ze weten precies welk klantprobleem ze oplossen. Ze hebben focus en onderscheiden zich van andere freelancers. Ze publiceren en netwerken actief, want interessante opdrachten komen vaak via-via. Met de opdrachten die niet bij hun passen, maken ze iemand in hun netwerk blij.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #21  
Oud 5 mei 2009, 15:47
Musthave Musthave is offline
Lid
 
Geregistreerd: 27 maart 2009
Berichten: 26
Standaard Re: Mag ik werk voor opdrachtgevers in het portfolio op mijn website zetten?

Ja, uiteraard liggen de rechten bij mijn voormalige wergever, maar ik gebruik de beelden toch niet in schending met die rechten (imo)?
Ik wil het werk gewoon in mijn portfolio als referentie kunnen aanduiden dat ik voor dat bedrijf dit gemaakt heb... Ik dacht dat dat gewoon kon?

Ik was gewoon van de indruk dat alles wat je creëert onder je eigen auteursrecht blijft en je steeds het recht behoud alles als referentie te mogen aanwenden.

Mis gedacht blijkbaar.
Met citaat reageren
  #22  
Oud 5 mei 2009, 15:54
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: Mag ik werk voor opdrachtgevers in het portfolio op mijn website zetten?

Als in je arbeidscontract staat dat het auteursrecht of het intellectueel eigendom van alles wat je in loondienst hebt vervaardigd bij de werkgever komt te liggen, kan jij dat helaas niet gebruiken voor je eigen onderneming. Met zo'n contractbepaling draag je het auteursrecht over aan je werkgever. Wanneer je die afspraken op de achtergrond de materialen wel zou gebruiken, is er dus sprake van schending van auteursrecht.

Je hebt gelijk als je stelt dat het auteursrecht in 1e instantie bij jou, de maker ligt. Maar je kunt er in loondienst afstand van moeten doen, als dat in je contract staat. Daar tegenover staat dat jouw werkgever je een salaris geeft, dus je krijgt er wel wat voor terug.

Een referentie is wat anders. Daarmee gebruik je geen auteursrechtelijk beschermd materiaal, maar zeg je 'ik heb daar en daar gewerkt' of 'ik samengewerkt met X en Y en heb PQR gedaan/ontworpen.' Zonder daarbij beeld, ontwerp, tekst etc zelf te laten zien; iets voor je CV dus.
__________________
erix

www.erikbouwer.nl
Met citaat reageren
  #23  
Oud 5 mei 2009, 16:04
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Mag ik werk voor opdrachtgevers in het portfolio op mijn website zetten?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door erix Bekijk bericht
Als in je arbeidscontract staat dat het auteursrecht of het intellectueel eigendom van alles wat je in loondienst hebt vervaardigd bij de werkgever komt te liggen, kan jij dat helaas niet gebruiken voor je eigen onderneming.
Zoiets hoeft niet eens in het contract te staan, want het staat in de auteurswet:

Citaat:
Artikel 7
Indien de arbeid, in dienst van een ander verricht, bestaat in het vervaardigen van bepaalde werken van letterkunde, wetenschap of kunst, dan wordt, tenzij tusschen partijen anders is overeengekomen, als de maker van die werken aangemerkt degene, in wiens dienst de werken zijn vervaardigd.
In normaal Nederlands: het auteursrecht ligt bij de werkgever (met een paar mitsen en maren).
__________________
René
Met citaat reageren
  #24  
Oud 5 mei 2009, 16:22
Musthave Musthave is offline
Lid
 
Geregistreerd: 27 maart 2009
Berichten: 26
Standaard Re: Mag ik werk voor opdrachtgevers in het portfolio op mijn website zetten?

ok, ik wist het niet zeker, maar dan laat ik het gewoon weg. Zo'n belangrijk materiaal was het dan ook weer niet.

Bedankt voor de goede raad!
Met citaat reageren
  #25  
Oud 5 mei 2009, 16:36
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: Mag ik werk voor opdrachtgevers in het portfolio op mijn website zetten?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Bekijk bericht
Zoiets hoeft niet eens in het contract te staan, want het staat in de auteurswet:

In normaal Nederlands: het auteursrecht ligt bij de werkgever (met een paar mitsen en maren).
Je hebt gelijk, René. Voor wat betreft die mitsen en maren: van belang is dat er sprake is van een opdracht tot bepaald werk, dus dat de werkgever expliciet heeft verzocht om bepaalde taken uit te voeren (die dan impiciet tot auteursrechtelijk beschermd materiaal leiden). En wanneer de werkgever een opdracht nadrukkelijk niet verstrekt (maak dit of dat niet), ligt het auteursrecht van het vervaardigde bij de werknemer. Criterium is daarbij of de werkzaamheden/activiteiten (die leidt tot auteursrecht op productie) tot de taak van de werknemer behoren (dat is aan de rechter).
Denk aan de situatie waarbij je websites ontwerpt in werktijd en in opdracht, maar waarbij je tussendoor zonder opdracht een nieuwe webtool ontwikkelt. Als dat niet tot je taak behoort en er is geen opdracht toe gegeven, dan liggen de rechten bij de maker, ook al is het in de baas zijn tijd gedaan. Artikel 7 biedt dus (inderdaad) niet altijd uitsluitsel (bv. zaak Kinders/Gem. A'dam, Abtenarengerecht A'dam 20-12-1989).
__________________
erix

www.erikbouwer.nl
Met citaat reageren
  #26  
Oud 5 mei 2009, 20:20
Rub3n's schermafbeelding
Rub3n Rub3n is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 26 januari 2009
Berichten: 199
Standaard Re: Portfolio op website zetten?

Ik als webdesigner heb in mijn algemene voorwaarden staan, dat van alle ontwerpen de auteursrechten bij mij blijven (tenzij anders overeengekomen) en dat ik het recht heb om een verwijzing naar mij in het ontwerp mag verwerken en dat ik het in mijn portfolio opneem.
__________________
Webdesign, webhosting & grafische vormgeving onder één dak!

Webstylerz staat graag voor u klaar.
Met citaat reageren
  #27  
Oud 6 mei 2009, 14:31
Musthave Musthave is offline
Lid
 
Geregistreerd: 27 maart 2009
Berichten: 26
Standaard Re: Portfolio op website zetten?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rub3n Bekijk bericht
Ik als webdesigner heb in mijn algemene voorwaarden staan, dat van alle ontwerpen de auteursrechten bij mij blijven (tenzij anders overeengekomen) en dat ik het recht heb om een verwijzing naar mij in het ontwerp mag verwerken en dat ik het in mijn portfolio opneem.
ja, als freelancer ik ook, dus daarvan neem ik ook altijd beste ontwerpen in mijn portfolio op. Anders heeft het niet veel zin natuurlijk, als je als freelancer geen portfolio kan voorleggen.

Maar ik ben eerst begonnen in loondienst (zoals velen) om een goede ervaring op te doen en toen maakte ik ook dingen natuurlijk.
Ik dacht eerst enkele van die ontwerpen ook in mijn portfolio op te nemen, maar blijkbaar is het dan toch in strijd met de auteurs- en gebruiksrechten, die integraal aan mijn ex-WG behoren.
Achteraf bekeken is het misschien maar beter zo, ik werk al een tijdje niet meer in loondienst en mijn portfolio moet toch vooral nieuw werk blijven bevatten en geen oude dingen die ik ooit eens gemaakt heb.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
auteursrecht

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Reacties via website verbeteren Verwijderd account Marketing en acquisitie 37 15 januari 2009 13:50
Even voorstellen Graag feedback, ook op mijn website als het kan! JokeHeikensTekst Marktplaats 10 29 juni 2008 19:19
Eerste stap naar het ondernemerschap? harald Marktplaats 26 17 november 2007 16:48
Opdrachtgever wil VAR-wuo en EV, terwijl dienstverband aantoonbaar is. Annet Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 7 6 augustus 2007 18:36


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 15:28.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon