Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Markt > Omgaan met opdrachtgevers
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Omgaan met opdrachtgevers Hoe kun je het gedrag van je opdrachtgever beïnvloeden? Hoe bepaal je je uurtarief? Wat te doen als de factuur niet betaald wordt? Hoe ga je om met problemen in een project?

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 21 september 2010, 09:13
Verwijderd account
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Tarief per woord bij redigeerklussen

Hoi allemaal,

Ik ben nog niet zolang bezig als tekstschrijver en heb nu voor het eerst een paar redigeeropdrachten. Daarvoor heb ik een tarief per woord afgesproken met de klant. Nu vraag ik me af: moet ik daarbij uitgaan van het aantal woorden dat mij is aangeleverd, of het aantal woorden dat er aan het einde van de rit uitkomt? Ik schrijf namelijk (zoals dat een tekstschrijver betaamt) veel bondiger dan de opdrachtgever.

Dat zou dus betekenen dat, hoe beknopter ik schrijf, hoe lager mijn eindprijs komt te liggen. En dat is niet zo logisch, omdat ik er wel langer mee bezig ben om zaken te herformuleren.

Hoe zien jullie dat?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 21 september 2010, 10:25
ZinVol ZinVol is offline
Lid
 
Geregistreerd: 17 februari 2008
Berichten: 37
Standaard

Ik zou afspreken (dus niet ergens van uitgaan maar dit door de opdrachtgever ook laten bevestigen) dat je van het aantal woorden uitgaat dat zij aanleveren.

Vergelijk: wanneer je voor een uitgeverij een boek gaat corrigeren of persklaarmaken, gaat de uitgeverij uit van het aantal woorden dat zij aan jou aanleveren.

En bij volgende keren/andere opdrachtgevers zou ik in je offerte uitgaan van een tarief per uur in plaats van woord.

Succes!
Zonnige groet, Miranda
__________________
-----------------------------
ZinVol - Vertel je eigen verhaal
Marketingcoach voor zelfstandigen
Vind inspiratie en tips over het
werken voor jezelf op mijn website:
http://www.ditiszinvol.nl
Met citaat reageren
  #3  
Oud 22 september 2010, 08:50
Adine Versluis's schermafbeelding
Adine Versluis Adine Versluis is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 8 maart 2007
Berichten: 1.087
Weblogartikelen: 2
Standaard

Als ik met woordprijzen werk, ga ik uit van de aangeleverde tekst. Als dat b.v. 1.000 woorden zijn en ik maak er 500 van, dan is het tarief gebaseerd op 1.000 woorden. Dat is 'in dit wereldje' ook eigenlijk het gebruik. Anders kun je nooit vooraf een prijs afspreken!
__________________
Money Mind Academy - LekkerLevenMetMinder
Slimmer met je geld

Met citaat reageren
  #4  
Oud 22 september 2010, 08:54
Verwijderd account
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard

Ok, bedankt! Het leek me ook wel logisch, maar ik wilde toch graag even horen of ik daar niet de enige in ben... want ergens is het wel apart dat de klant dus niet betaalt voor het uiteindelijke product, maar voor wat ie zelf aanlevert.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 22 september 2010, 10:25
TamTamTekst's schermafbeelding
TamTamTekst TamTamTekst is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 24 december 2007
Berichten: 619
Weblogartikelen: 1
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Selma! Bekijk bericht
Ok, bedankt! Het leek me ook wel logisch, maar ik wilde toch graag even horen of ik daar niet de enige in ben... want ergens is het wel apart dat de klant dus niet betaalt voor het uiteindelijke product, maar voor wat ie zelf aanlevert.
Hij betaalt wel voor het uiteindelijke product, natuurlijk. Want jij hebt al de in eerste instantie aangeleverde woorden gewogen, beoordeeld en goed of fout bevonden. Daardoor is dat uiteindelijke product ontstaan.

Marlies
__________________
Marlies Van de Voort
www.tamtamtekst.nl
Met citaat reageren
  #6  
Oud 22 september 2010, 11:31
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 979
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Ander belangrijk argument is dat hij van zijn eigen stuk niet kan zeggen dat ie teveel woorden heeft gebruikt, dat is nou juist de reden waarom ie bij jou komt om van het hele (lange) tekst een goede tekst te maken.

Zou je gaan werken met tarief per woord op het eindresultaat loop je altijd het risico dat de klant vind dat je teveel woorden hebt gebruikt om zo op een beter tarief uit te komen.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
redigeren, tarieven, tekstschrijven, woordtarief


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Tarief lager bij meer uur werk? Tomtommer Omgaan met opdrachtgevers 10 1 december 2009 22:02
Hulp gevraagd bij het vinden van de nieuwe bureaumanager voor La Red NowHow Marktplaats 0 2 februari 2009 21:38
Belastingtarief bij freelance vertaalklus naast dienstverband machteld Belasting 2 18 januari 2008 19:16
Aanmelden bij Belastingdienst Mark Freelancepraktijk starten 11 25 maart 2007 19:50


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 00:03.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon