Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Markt > Omgaan met opdrachtgevers
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Omgaan met opdrachtgevers Hoe kun je het gedrag van je opdrachtgever beïnvloeden? Hoe bepaal je je uurtarief? Wat te doen als de factuur niet betaald wordt? Hoe ga je om met problemen in een project?

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 10 juni 2009, 16:03
eef eef is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 10 juni 2009
Berichten: 3
Standaard Tips voor uurtarief zelfstandig serveerster in de horeca?

Ik ben op zoek naar iemand die mij tips kan geven over het samenstellen van een uurtarief voor in de horeca.
In principe ga ik mezelf verhuren als serveerster aan horecabedrijven. Ik werk momenteel sinds kort ergen onder een 0 uren contract, maar dat gaat zeer binnenkort via mijn eigen eenmanszaakje gebeuren. Hiervoor moet ik natuurlijk een uurtarief aan gaan geven. Heeft iemand hier ideeën over of ervaring mee?

Ik heb zo'n 12 jaar ervaring en heb een aantal goede referenties. Moet ik ook hier rekening mee houden?

Groetjes Eva
Met citaat reageren
  #2  
Oud 11 juni 2009, 05:07
lyonesse's schermafbeelding
lyonesse lyonesse is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2008
Berichten: 718
Standaard Re: Tips voor uurtarief zelfstandig serveerster in de horeca?

Ik heb ergens een hele grove rekenregel zien staan: je gaat uit van een voor het werk normaal maandsalaris en vermenigvuldigt dit met 20. Vervolgens reken je dat terug naar het beschikbaar aantal uren.
Oftewel: een maandsalaris van een 36-urige werkweek x 20 = je bruto jaarinkomen. Dat reken je terug naar bijvoorbeeld 48 weken (4 weken voor vakantie) van 36 uur.

Groeten, Renée
Met citaat reageren
  #3  
Oud 11 juni 2009, 08:15
Rene_S's schermafbeelding
Rene_S Rene_S is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 2 november 2007
Berichten: 87
Standaard Re: Tips voor uurtarief zelfstandig serveerster in de horeca?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lyonesse Bekijk bericht
Ik heb ergens een hele grove rekenregel zien staan: je gaat uit van een voor het werk normaal maandsalaris en vermenigvuldigt dit met 20. Vervolgens reken je dat terug naar het beschikbaar aantal uren.
Oftewel: een maandsalaris van een 36-urige werkweek x 20 = je bruto jaarinkomen. Dat reken je terug naar bijvoorbeeld 48 weken (4 weken voor vakantie) van 36 uur.

Groeten, Renée
Hmm, is dit een horeca specifieke rekenregel? Zonder verstand te hebben van het horeca vak (behalve mijn klant-perspectief ) is m.i. een rekenregel gebaseerd op maandinkomen nonsens. De enige juiste methode is de markt van vraag en aanbod, oftewel wat is de klant bereid te betalen. Dit is een kwestie van benchmarken, en bepalen of je aan de bovenkant (jezelf onderscheiden op kwaliteit) of aan de de onderkant (onderscheiden op prijs) wilt opereren. Of ergens daartussenin uiteraard.

Het uurtarief dat daaruit komt kun je altijd proberen terug te rekenen naar een maandsalaris, en dat kan meewegen in de beslissing om al dan niet de stap te nemen.
__________________
Adviseur Prestatie Management

Gratis nieuwsbrief ontvangen met interessante items op gebied van Prestatie Management? Schrijf je in op www.predi.nl!
Met citaat reageren
  #4  
Oud 11 juni 2009, 09:10
eef eef is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 10 juni 2009
Berichten: 3
Standaard Re: Tips voor uurtarief zelfstandig serveerster in de horeca?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene_S Bekijk bericht
Hmm, is dit een horeca specifieke rekenregel? Zonder verstand te hebben van het horeca vak (behalve mijn klant-perspectief ) is m.i. een rekenregel gebaseerd op maandinkomen nonsens. De enige juiste methode is de markt van vraag en aanbod, oftewel wat is de klant bereid te betalen. Dit is een kwestie van benchmarken, en bepalen of je aan de bovenkant (jezelf onderscheiden op kwaliteit) of aan de de onderkant (onderscheiden op prijs) wilt opereren. Of ergens daartussenin uiteraard.

Het uurtarief dat daaruit komt kun je altijd proberen terug te rekenen naar een maandsalaris, en dat kan meewegen in de beslissing om al dan niet de stap te nemen.
Ik ben het helemaal met je eens. Kun je me dan misschien vertellen hoe ik mijn uurloon dan kan uitrekenen als ik een bedrag in mijn hoofd heb wat ik minimaal per uur voor mezelf wil overhouden?
Hiervan weet ik namelijk uit ervaring dat het netto per uur aan een werknemer als ik betaald zal worden.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 11 juni 2009, 10:53
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 979
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard Re: Tips voor uurtarief zelfstandig serveerster in de horeca?

eef had je de informatie over je uurtarief bepalen op deze website al gevonden? Misschien helpt dat ook bij het oplossen van de puzzel..

wat mij verder als vraag te binnenschoot. Heb je ook nagedacht over hoe om te gaan met fooi die je krijgt, in veel horeca gelegenheden word de fooi centraal verzamelt en daarna verdeeld onder het personeel. Soms is het ieder voor zich en nog tal van varianten ertussen in..
Het lijkt me zeker handig hier vooraf duidelijke afspraken over te maken met de opdrachtgever.

en ik denk dat de fooi ook als inkomsten worden gezien als je zelfstandig bent. Als je in loondienst bent word er namelijk vaak ook rekening mee gehouden in de salarisbetaling.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 11 juni 2009, 12:30
eef eef is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 10 juni 2009
Berichten: 3
Standaard Re: Tips voor uurtarief zelfstandig serveerster in de horeca?

Ook een goed punt
In dit bedrijf wordt de fooi niet meegenomen in het loon er krijgt iedereen hetzelfde deel naar aanleiding van de uren die je werkt. Maar inderdaad wel een goeie om even mee te nemen in het gesprek.

Ik ga ook eens met de link aan de slag. Had het inderdaad al wel gelezen, maar dacht misschien dat iemand het forum leest en in dezelfde situatie zit.

In ieder geval erg bedankt voor je reacties!
Met citaat reageren
  #7  
Oud 11 juni 2009, 15:52
Rene_S's schermafbeelding
Rene_S Rene_S is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 2 november 2007
Berichten: 87
Standaard Re: Tips voor uurtarief zelfstandig serveerster in de horeca?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eef Bekijk bericht
Ik ben het helemaal met je eens. Kun je me dan misschien vertellen hoe ik mijn uurloon dan kan uitrekenen als ik een bedrag in mijn hoofd heb wat ik minimaal per uur voor mezelf wil overhouden?
Hiervan weet ik namelijk uit ervaring dat het netto per uur aan een werknemer als ik betaald zal worden.
Helaas, dit is een rekensom waarbij je veel gegevens nodig hebt. Dit laat ik gelukkig over aan mijn accountant
__________________
Adviseur Prestatie Management

Gratis nieuwsbrief ontvangen met interessante items op gebied van Prestatie Management? Schrijf je in op www.predi.nl!
Met citaat reageren
  #8  
Oud 12 juni 2009, 04:01
lyonesse's schermafbeelding
lyonesse lyonesse is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2008
Berichten: 718
Standaard Re: Tips voor uurtarief zelfstandig serveerster in de horeca?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eef Bekijk bericht
Ik ben het helemaal met je eens. Kun je me dan misschien vertellen hoe ik mijn uurloon dan kan uitrekenen als ik een bedrag in mijn hoofd heb wat ik minimaal per uur voor mezelf wil overhouden?
Hiervan weet ik namelijk uit ervaring dat het netto per uur aan een werknemer als ik betaald zal worden.
Die grove rekenregel is bedoeld om een uitgangspunt te hebben voor je berekeningen. Je kunt er bijvoorbeeld een indicatie mee krijgen of hetgeen jij in je hoofd hebt ook haalbaar is binnen de branche.

Als jij je uurtarief gaat bepalen op basis van wat een werknemer netto per uur overhoudt, doe je jezelf tekort: naast dit netto uurloon bestaat er nl. ook recht op doorbetaalde vakantiedagen, een vakantietoeslag, deelname aan de collectieve pensioen- en ziektekostenverzekering (dus premievoordeel t.o.v. het zelf moeten regelen), wellicht andere branchespecifieke voordelen voor werknemers en bijvoorbeeld een bezoekje aan de huisarts.

Als zelfstandige moet je voor al die zaken zelf het geld reserveren en moet je dit dus verdisconteren in je uurtarief.

Overigens is het ook van belang uit te zoeken of je verplicht moet deelnemen aan bijvoorbeeld een bedrijfstakpensioenfonds, verplichte beroepsverenigingen enz.. Ook de kosten daarvan moeten in je uurtarief verwerkt zijn.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Roel Jongman Bekijk bericht
en ik denk dat de fooi ook als inkomsten worden gezien als je zelfstandig bent. Als je in loondienst bent word er namelijk vaak ook rekening mee gehouden in de salarisbetaling.
Fooi wordt altijd gezien als inkomen. In de horeca wordt het zelfs als zo'n gebruikelijke inkomenscomponent gezien dat de fiscus zelf wel wat voor je bijtelt als je aangifte niet aantoont dat er al rekening mee is gehouden.
Je zult dus ook als zelfstandige de fooien bij je inkomsten moeten tellen.

Groeten, Renée
Met citaat reageren
  #9  
Oud 11 november 2010, 15:11
Gyork Gyork is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 11 november 2010
Berichten: 1
Standaard

Ik zag dat dit al een heel oud topic is, maar ik heb een vraagje aan Rene of iemand anders die er verstand van heeft. Ik kom als freelancer al een tijdje niet aan de bak in de horeca en ik heb daarom besloten om maar als uitzendkracht een tijdje te werken om zo mijn netwerk een beetje te vergroten. Zit niets anders op... Maar ik ben dus bij uitzendbureau x gaan kijken, maar die vertelden me iets over de standaard cao, terwijl je toch een horeca-cao hebt... Welke van de twee is van toepassing? En zijn er nog anders uzb's waar jullie ervaring mee hebben mbt salarissen?
Met citaat reageren
  #10  
Oud 11 november 2010, 15:34
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 979
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Beste Gyork,

Veel uitzendbureaus werkt volgens de ABU of NBBU uitzend CAO. Het uitzend werk is opgedeeld in fases. Over het algemeen is het zo dat je de eerste 26 weken in elke branch betaald mag worden conform de Uitzend CAO. Vaak is in de branch eigen CAO (in dit geval Horeca CAO) iets geregeld over hoe lang je volgens de uitzend CAO betaald mag worden. en na de 26 word je vaak verloond conform de Branch CAO. Per bedrijf kunnen er afwijkende afspraken gemaakt worden tussen het bedrijf en het uitzendburo, maar dat moet dan wel in het voordeel van de uitzendkracht zijn. (bijv dat je direct via Horeca CAO mag werken als dat voordeliger is)

Kortom het komt mij niet vreemd over dat het uitzendburo eerst de uitzend CAO hanteert.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 15:01.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon