Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Markt > Omgaan met opdrachtgevers

Mededelingen

Omgaan met opdrachtgevers Hoe kun je het gedrag van je opdrachtgever beïnvloeden? Hoe bepaal je je uurtarief? Wat te doen als de factuur niet betaald wordt? Hoe ga je om met problemen in een project?

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 25 juni 2011, 22:03
Verwijderd account
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Aansprakelijkheid voor het bouwen

Beste lezers,

Scenario:
Stel, een klant nodigt je uit voor een gesprek om een website te maken. Maar wegens onzekerheden volgende er nog enkele meer gesprekken.

De weken gaan voorbij, er is nog geen offerte of enig ander papier getekend.

Uiteindelijk zegt de klant dat het toch niets wordt, maar hierdoor wel klanten (en geld) heeft misgelopen.


Vragen:
1- Kan deze klant dan deze 'misgelopen' kosten op je verhalen?
2- Is het verplicht in de offerte voorwaarden mee te leveren?
3- Moeten de voorwaarden altijd meegeleverd worden, of mag het ook op de offerte/factuur als verwijzing URL (bijv: Voor algemene voorwaarden zie http://blabla.nl/algemenevoorwaarden?
4- Kan een klant kosten verhalen als er wel een offerte is getekend, maar het product toch niet naar wens is geworden?
5- In hoeverre moet je jezelf als freelancer beschermen tegen bovenstaand scenario?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 26 juni 2011, 00:15
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Dat zijn wel erg veel vragen, terwijl we niet eens weten wat je in die gesprekken hebt afgesproken en wat de klant je nu feitelijk verwijt. Vertel eens iets meer...
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 26 juni 2011, 00:53
Verwijderd account
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard

Hé Rene,

Het eerste gesprek is een kennismakingsgesprek. Er wordt besproken wat er ongeveer gedaan moet worden en er wordt afgesproken eerst een design te maken. Mocht het design goed in de smaak vallen, kan er verder worden gebouwd.

Omdat het design niet in de smaak valt, maar hij toch graag ermee doorgaat, vraagt hij nogmaals langs te komen om te bespreken wat er gedaan moet worden.

Helaas loopt dit tweede gesprek niet naar wens. De klant gaat niet akkoord met de voorwaarden van de website bouwer en begint plotseling over het feit dat als hij dit eerder had geweten, hij wel eerder naar een ander zou gaan. Maar gooit er nog wel bovenop dat hij al nieuwe klanten heeft verloren doordat er nu twee weken vergaan zijn.

Uiteindelijk besluit de klant toch door te gaan, maar wilt wel binnen enkele dagen een offerte van de totaal prijs.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 26 juni 2011, 03:34
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Als je bedoelt dat er is afgesproken het design gratis en vrijblijvend 'op proef' te maken, dan lijkt me dat na het verwerpen van het design partijen elkaar over en weer niets verplicht zijn.

En als de klant niet akkoord gaat met de voorwaarden voor het vervolg, dan is daarvoor geen overeenkomst tot stand gekomen en levert ook dat over en weer geen verplichtingen op.

Het zou anders kunnen liggen als je hem toezeggingen t.a.v. de voorwaarden hebt gedaan, waar je later van afwijkt.

Het "als ik dat eerder had geweten"-verhaal raakt kant noch wal. Dat kun je altijd beweren als je een aanbieding krijgt. Dan moet je maar niet eerst vragen iets op proef te maken, daar gaat nu eenmaal tijd overheen. Bovendien had hij naar de voorwaarden kunnen vragen voordat je aan het werk op proef begon.

En de verloren klanten is geheel zijn zaak. Dat soort gevolgschade is zelden of nooit te verhalen, zelfs als de situatie aan jou verwijtbaar zou zijn. In dit geval, nog voor hij überhaupt een aanbieding heeft aanvaard, lijkt het me geheel kansloos.

Tuurlijk, je kunt dit juridiseren en tot op de bodem uitzoeken (Google maar eens op 'precontractuele fase'). Maar ik denk dat het van zijn kant bluf is en dat je rustig op het Nederlands recht kunt vertrouwen.

Van zo'n klant zou ik afscheid nemen en verder geen offerte voor de 'totaalprijs' aanbieden.

Wat je vragen 2 en 3 betreft, zie het artikel Algemene voorwaarden hanteren op deze site.
__________________
René
Met citaat reageren
  #5  
Oud 26 juni 2011, 11:09
Verwijderd account
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard

Hoi Rene,

Dank je voor je snelle antwoorden. Geheel duidelijk, en zo dacht ik er zelf ook over. 't Is niet zo lang dat ik gesprekken aan ga met nieuwe klanten, dus voor mij is het wennen hoe of wat ik moet doen in deze situaties.

En natuurlijk is iedereen in het begin erg voorzichtig

Ik ben blij dat jij op dit forum zit!
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Freelancer gezocht (samenwerking) webshop bouwen Janneke77 Marktplaats 3 19 juli 2011 20:32
Te hanteren aansprakelijkheid bij consultancy Evi Omgaan met opdrachtgevers 6 6 november 2009 03:39
Aansprakelijkheid t029248 Omgaan met opdrachtgevers 3 29 juli 2008 00:24
Juridische aansprakelijkheid projectmanagement Jan de Beus Al die andere praktische dingen 3 31 maart 2007 18:08


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 21:20.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon