Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Markt > Omgaan met opdrachtgevers

Mededelingen

Omgaan met opdrachtgevers Hoe kun je het gedrag van je opdrachtgever beïnvloeden? Hoe bepaal je je uurtarief? Wat te doen als de factuur niet betaald wordt? Hoe ga je om met problemen in een project?

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 17 januari 2012, 12:22
King King is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 1 februari 2010
Berichten: 4
Standaard Opdrachtgever vraagt niet naar prijs

Dag,
Vorig jaar heb ik naar een opdrachtgever toe een uurtarief genoemd. Op basis daarvan ging de opdracht naar iemand anders. Nu word ik opnieuw door deze opdrachtgever benaderd, maar ze vragen niet naar een uurtarief/offerte. Kan ik ervan uitgaan dat ze dus akkoord gaan met mijn uurtarief of moet ik het zelf weer onder de aandacht brengen. Dat komt zo zeurderig over....

Graag jullie advies.

Groeten,
Karin
Met citaat reageren
  #2  
Oud 17 januari 2012, 12:47
ramon fincken ramon fincken is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 september 2007
Berichten: 2.373
Standaard

Zonder uurtarief + AV + offerte (gelezen en goedgekeurd door klant) zou ik niet eens starten!
Met citaat reageren
  #3  
Oud 17 januari 2012, 14:01
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Karin,

Je moet altijd voor elke opdracht je tarief en voorwaarden bespreken en niet op zijn beloop laten dat gaat vrijwel altijd tot problemen leiden. Dat is geen zeuren dat is ondernemen.. Als ondernemer moet je altijd voor jezelf opkomen en duidelijk zijn over alle voorwaarden, als je geen afspraken maakt komen daar problemen van die ele male meer tijd kosten als nu even "zeuren" over je tarief en andere voorwaarden.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 27 februari 2012, 18:01
Flierp Flierp is offline
Lid
 
Geregistreerd: 3 augustus 2011
Berichten: 11
Standaard

Als het voelt alsof ik 'zeur' over tarief/afgesproken prijs breng ik het nog wel eens in de trant van 'voor mijn eigen administratie stuur ik je graag nog even een offerte toe waarin alles op een rijtje staat' en dan uiteraard met de vriendelijke vraag of ze die ook ondertekend terug willen sturen.

Beginnen aan een klus zonder iets te weten over hoeveel het gaat kosten/hoeveel ze gaan betalen zou ik vervelender vinden dan even zeuren over duidelijkheid. Dus dan kies ik maar voor 'zeuren'
Met citaat reageren
  #5  
Oud 5 maart 2012, 13:48
illutic's schermafbeelding
illutic illutic is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 19 november 2007
Berichten: 447
Stuur een bericht via Skype™ naar illutic
Standaard

Inderdaad altijd "zwart op wit" even aangeven wat de kosten zijn (uurtarief / projectbasis whatever) en daarbij ook je av sturen (en expliciet akkoord vragen). Ging bij mij over het algemeen goed, maar ook een paar keer gehad dat het gewoon echt niet goed ging (de laatste zei dat ze niet had verwacht te moeten betalen... ).

Moet mezelf dus ook aanleren om echt eerst een offerte op te sturen (waarin ook mijn basis uurtarief wordt vermeld trouwens) en pas na expliciet akkoord (handtekening / mail dat ik mag starten) de werkzaamheden te starten (staat in de offerte standaard dat ik de werkzaamheden pas start nadat de aanbetaling binnen is, maar voor bestaande klanten wil ik daar weleens van afwijken).

Dus: over wat voor tarieven het ook gaat, altijd een offerte / bevestiging sturen waarin de kosten & afspraken staan.
Je kunt beter van tevoren weten of een opdrachtgever bereid is om je tarieven te betalen
__________________
Hiranthi Molhoek-Herlaar | Onexa - WordPress, webshops & meer - Hiranthi's weblog
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Opdrachtgever vraagt om VOG- en BKR-verklaring boogaard Al die andere praktische dingen 9 11 juli 2011 15:34
Luisteren naar je onderbuikgevoel Janny Omgaan met opdrachtgevers 10 12 december 2006 10:07


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 09:39.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon