Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Markt > Omgaan met opdrachtgevers

Mededelingen

Omgaan met opdrachtgevers Hoe kun je het gedrag van je opdrachtgever beïnvloeden? Hoe bepaal je je uurtarief? Wat te doen als de factuur niet betaald wordt? Hoe ga je om met problemen in een project?

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 27 februari 2012, 17:26
Flierp Flierp is offline
Lid
 
Geregistreerd: 3 augustus 2011
Berichten: 11
Standaard Betaald krijgen per klik/download ontwerp

Ben in contact met potentiele nieuwe opdrachtgever.
Na een leuke introductie van de plannen (ik kreeg er zin in) blijken ze te willen betalen op, hoe noem je dat, commissiebasis?
Hun voorstel: Hoe meer een ontwerp gekozen wordt, hoe meer de betreffende ontwerper betaald krijgt, uiteraard met een bovengrens.... Hele berekening nu in de mail hoe dat op kan lopen als er bijv. 100.000 keer gebruik wordt gemaakt van het product.

Even helemaal los van of het ze wel gaat lukken om grote gebruikersaantallen te halen... werken jullie weleens op deze manier?
In principe werk ik altijd met offertes, vooraf afgesproken bedragen. Dit is dus nieuw voor me en het riekt een beetje naar goedkoop leuke ontwerpen scoren, of hebben jullie goede/leuke ervaringen met dit soort dingen?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 27 februari 2012, 23:38
MrMartinH's schermafbeelding
MrMartinH MrMartinH is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 28 september 2010
Berichten: 169
Standaard

Ik heb er geen ervaring mee, maar ik kom dan ook niet snel in aanraking met dergelijke projecten. Maar als ik vanuit mijn gevoel moet antwoorden zou ik het niet doen. Het is heel mooi dat zij allemaal berekeningen kunnen maken, maar die kun je zelf ook wel maken. En die kun je net zo gunstig of ongunstig maken als jij wilt (ja als je ontwerp 100.000 keer gedownload word verdien je meer dan als ie maar 10 keer gedownload word). Feit is dat je tijd en uren kwijt bent aan het ontwerpen van de kaart. En er is geen garantie dat je dat terug gaat verdienen met comissies.

Dus ik zou een tegenvoorstel doen. Jullie betalen mij naar wat ik waard ben als ontwerper (dus de bedragen die jij gewend bent te rekenen).
__________________
3D In Your Hands | 3D Visualisatie Bureau
3D Visualisaties, 3D Animaties en 3D Presentaties
http://www.3dinyourhands.nl
Met citaat reageren
  #3  
Oud 5 maart 2012, 13:42
illutic's schermafbeelding
illutic illutic is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 19 november 2007
Berichten: 447
Stuur een bericht via Skype™ naar illutic
Standaard

Websites als Themeforest werken ook op zo'n basis. En vergis je niet: je krijgt niet het volle bedrag dat de koper ervoor betaald (jouw opdrachtgever zal natuurlijk ook een stukje van de taart willen).

Ik zou het zelf ook niet doen. Mocht ik al voor zo'n constructie kiezen dan zet ik het ontwerp zelf wel op een site als Themeforest (want: groot bereik) en anders zet ik zelf wel zo'n site op (zelf controle over de prijs).

Je kunt natuurlijk ook een tegenbod doen als je er wel iets in ziet, bijv. X dat jullie het ontwerp mogen verkopen en daarna X% per verkoop.
__________________
Hiranthi Molhoek-Herlaar | Onexa - WordPress, webshops & meer - Hiranthi's weblog
Met citaat reageren
  #4  
Oud 7 maart 2012, 00:38
WalterBrokx WalterBrokx is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 25 januari 2010
Berichten: 71
Weblogartikelen: 1
Standaard

illutic oppert een goed idee.
Het oorspronkelijke aanbod legt eigenlijk al het risico bij jou. Ze bieden alleen een platform, maar verliezen zelf relatief weinig bij gebrek aan succes, terwijl ze wel optimaal profiteren als het wel een succes wordt.
Dus door in ieder geval een deel van jouw tijd in rekening te brengen, maak je hen mede-stakeholder en wordt het risico meer gespreid tussen jouw en de opdrachtgever.

Ik vraag me trouwens af hoe 1 ontwerp 100000 keer verkocht kan worden... Of bouw je draadmodellen voor 3D-programma's?
__________________
BrokxMedia - Audiovisueel Ontwerp
Boeiende Bedrijfsfilms, Commercials & Onlinevideo - Nog Beter Communiceren met Film
Met citaat reageren
  #5  
Oud 28 maart 2012, 23:36
PetraVB PetraVB is offline
Lid
 
Geregistreerd: 26 januari 2012
Berichten: 8
Stuur een bericht via Skype™ naar PetraVB
Standaard

Er zijn best wel wat websites die zo werken bij het aanleveren van ontwerpen, denk aan beeldbanken met 'stock illustraties', t-shirt webwinkels of wenskaarten. Als je geen kans hebt om te onderhandelen moet je jezelf afvragen hoe groot de kans is dat je je moeite en tijd weer terug kan verdienen. Vooral beginnende bedrijven proberen op deze manier makkelijk ontwerpen te krijgen, maar ze hebben nauwelijks klandizie, dus die kans schat ik zelf dan klein. Als je wel kan onderhandelen zou ik proberen voor een combinatie te gaan: een deel vantevoren en daarna de 'royalties', een percentage van de omzet of winst.

Tuurlijk zou je veel kunnen verdienen, als er veel vraag naar is, maar dat iets heel erg populair wordt komt helaas niet ZO vaak voor, daarom ben ik vaak geneigd om hier niet mee in te stemmen. Tenzij het je nauwelijks moeite kost.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 31 maart 2012, 00:46
Hetty Dalsheim's schermafbeelding
Hetty Dalsheim Hetty Dalsheim is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 1 maart 2006
Berichten: 753
Stuur een bericht via MSN naar Hetty Dalsheim
Standaard

Aanvulling: En hoe kom je er achter hoe vaak er op geklikt wordt? Dan ben je volgens mij van de ander afhankelijk.

Omdat je twijfelt en het hier neerzet, zeg ik: volg je gevoel en vertrouw daarop.

Succes met je beslissing.

Groeten van Hetty
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
commissie

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
The Royal Institute, Professioneel grafisch ontwerp youneedstyle Marktplaats 14 3 januari 2011 16:47
Pitch voor vaste opdrachtgever: wel of niet betaald worden? maloe Omgaan met opdrachtgevers 5 26 november 2010 11:03
Tussenbureau wil factuur pas betalen als eindklant betaald heeft DBA Omgaan met opdrachtgevers 14 26 oktober 2007 08:43


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 18:53.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon