Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Markt > Omgaan met opdrachtgevers
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Omgaan met opdrachtgevers Hoe kun je het gedrag van je opdrachtgever beïnvloeden? Hoe bepaal je je uurtarief? Wat te doen als de factuur niet betaald wordt? Hoe ga je om met problemen in een project?

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 11 april 2012, 10:53
PetraVB PetraVB is offline
Lid
 
Geregistreerd: 26 januari 2012
Berichten: 8
Stuur een bericht via Skype™ naar PetraVB
Standaard Als je een part-time baan hebt ernaast

Nu al een tijdje vraag ik mij af wat nou het beste is...
Ik ben (freelance) illustrator, maar omdat ik nog maar een jaartje draai heb ik nog niet genoeg opdrachten om hier fulltime mee bezig te zijn.
Ik werk daarom , voor het geld, als verkoopmedewerker bij een winkel voor zo'n 3,5 dag in de week.

Ik kan prima een paar opdrachtjes aan, maar het lijkt me dat het moeilijk gaat worden als het druk wordt.
Aan de ene kant heb je je parttime baan wel nodig, want misschien heb je over een maand wel niet meer genoeg opdrachten.
Aan de andere kant wil je je opdrachtgever niet teleurstellen en wil je jezelf niet tegenhouden in je carrière.

Daarnaast vroeg ik mij af of het slim is om je opdrachtgever op de hoogte te stellen van het feit dat je er nog een baan naast hebt.
Immers, als ik een opdracht krijg voor zeg 5 illustraties, dan krijg ik die niet zo snel klaar, want ik heb er maar 2-3 dagen voor in de week.
En daarnaast ben ik slecht bereikbaar qua telefoon omdat ik de helft van de tijd ergens anders werk en dus niet op kan nemen.

Zijn er mensen die hier ervaring in hebben of tips hebben?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 11 april 2012, 12:35
ramon fincken ramon fincken is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 september 2007
Berichten: 2.373
Standaard

In ieder geval vertellen dat je ook freelance werkt.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 11 april 2012, 14:36
TamTamTekst's schermafbeelding
TamTamTekst TamTamTekst is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 24 december 2007
Berichten: 619
Weblogartikelen: 1
Standaard

Hej Petra,
als je alleen als freelancer werkt (dus niet naast een vaste baan), komt het toch ook voor dat je meerdere klussen naast elkaar hebt?

Wanneer je duidelijk aangeeft wanneer je je opdracht afhebt en daarnaast het aantal uren dat je ervoor nodig hebt aangeeft, hoef je volgens mij de opdrachtgever niet te vertellen dat je ook nog een baan hebt.

Als hij/zij er naar vraagt moet je er natuurlijk niet om liegen. Maar ik denk dat het een opdrachtgever een worst zal zijn wat jij met je overige uren doet, zolang zijn opdracht maar goed en op de afgesproken tijd wordt uitgevoerd.

Marlies
__________________
Marlies Van de Voort
www.tamtamtekst.nl
Met citaat reageren
  #4  
Oud 11 april 2012, 16:40
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Ik had nagenoeg dezelfde reactie in gedachte als Marlies..

het is in mijn ogen compleet irrelevant voor jou opdrachtgevers om te weten dat je een baan hebt.. Als iemand jou vraagt 5 illustraties te maken zeg jij wanneer ze klaar zijn.. als hij dat te lang vind duren zal hij je vragen als dat niet kan zal hij naar iemand anders gaan als het wel sneller kan dan word ie klant bij jou.. maar de reden waarom jij er langer over doet zal hem (of haar) worst zijn. Zaken zijn zaken.. ik heb iets nodig en kun jij het leveren voor de gestelde deadline? Ja? gefeliciteerd met de opdracht.. Nee? ok ga ik naar een ander

Als je eenmaal een relatie hebt met een opdrachtgever en die komt regelmatig terug dan kan je wel eens ter sprake brengen of ze opdrachten het liefst zo vroeg mogelijk aanleveren zodat jij makkelijker kan plannen omdat je er ook nog bij werkt dus soms wat moeite hebt met korte deadlines..
Maar pas er gewoon mee op.. je schiet meestal niks op met dit soort vermeende eerlijkheid tenzij de relatie erg goed is. Opdrachtgevers vatten het vaak anders op als jij het bedoeld of zomaar ineens slaat het beeld om terwijl jij het vooral meld omdat jij je zorgen maakt over hoe je het allemaal gaat plannen als het eens druk is.

Ik zou me over dit probleem pas zorgen gaan maken als je echt structureel opdrachten hebt en langzaam aan ziet dat je gaat vast lopen als er nog meer komt.. dan kom je voor de echte keuzes te staan, ga je minder uren bij je baan werken.. kan dat? durf je dat?

Dat zijn de keuzes en afwegingen die je als freelancer moet maken.. een beetje bot gezegd misschien (ik bedoel het niet naar) maar je afvragen of je je opdrachtgever moet vertellen of je een baan hebt heeft niet zoveel zin, hij kan er toch niks mee met die info.. Jij zult je tijds en planningsprobleem op moeten lossen..
Met citaat reageren
  #5  
Oud 11 april 2012, 19:54
PetraVB PetraVB is offline
Lid
 
Geregistreerd: 26 januari 2012
Berichten: 8
Stuur een bericht via Skype™ naar PetraVB
Standaard

Ok, heel erg bedankt mensen!
Ik heb het inderdaad tot nu toe gedaan zoals jullie voorstellen en nog geen problemen mee gehad, maar ik kan me gewoon voorstellen dat ze zich soms ook wel afvragen waarom het bijvoorbeeld niet in drie dagen kan. Ik stel voor zover mogelijk mijn eigen deadlines in, dus dan kan ik ook rekening met m'n baantje houden.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Klanten opbouw miqq Freelancepraktijk starten 12 11 februari 2016 07:54
Wel of niet een AOV? forumbeheerder Al die andere praktische dingen 71 29 oktober 2010 09:29
VAR aanvragen of in loondienst blijven? Maria72 Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 3 8 september 2010 21:45
Inkomstenbelasting Geldt een bemiddelingsbureau als opdrachtgever? k.beerda Belasting 3 26 mei 2010 08:48


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 16:43.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon