Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Markt > Omgaan met opdrachtgevers

Mededelingen

Omgaan met opdrachtgevers Hoe kun je het gedrag van je opdrachtgever beïnvloeden? Hoe bepaal je je uurtarief? Wat te doen als de factuur niet betaald wordt? Hoe ga je om met problemen in een project?

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 26 april 2012, 18:38
Lizzy81 Lizzy81 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 26 april 2012
Berichten: 1
Standaard Afzegging van geboekte opdracht

LS,

Ik zou graag de ervaringen van andere freelancers horen wat betreft een geboekte opdracht die (zoals) in mijn geval 2 werkdagen van te voren min of meer wordt afgezegd. Mijn boeking betrof een week werk bij een reclamebureau, ik ben net gebeld door het bureau met de mededeling dat de boeking op losse schroeven staat en morgen hoor ik of het nog doorgaat.

Concreet: werken jullie met een boekingscontract waarin opgenomen is dat bij een afzegging van max. 5 werkdagen voor de ingangsdatum van de boeking er een percentage in rekening wordt gebracht? Dit ter bescherming van jezelf. Voor hetzelfde geld heb je een andere boeking laten schieten omdat je deze klus b.v. meer oplevert...maar ja, geen boeking is geen geld!

Ik hoor graag van jullie!

Gr. Liz
Met citaat reageren
  #2  
Oud 27 april 2012, 01:12
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard

Ik hanteer geen annuleringsvoorwaarden maar accepteer het niet doorgaan van een opdracht als risico. Dit werkt drempelverlagend, in ieder bedrijf kunnen zich immers ontwikkelingen voordoen die de inhuur van een externe op het laatste moment overbodig of ongewenst maakt.
Mijn (vaste) klanten waarderen juist deze flexibiliteit. Omdat ik, naast consultancy klussen, ook redelijk veel "vast" (administratief) werk heb kan ik mijn tijd meestal toch wel zinvol invullen. Ik merk dat een flexibele opstelling van mijn kant ook bij de klant tot flexbiliteit leidt. Als ze mij een keer op locatie willen op een dag dat het mij niet uitkomt zoeken ze niet direct een ander maar passen zich ook aan mijn schema aan. Persoonlijk vind ik dit erg prettig.

Ik kan me wel voorstellen dat, waar het om een incidentele klus gaat, je een volgende keer voor deze zelfde opdrachtgever wellicht wel annuleringsvoorwaarden opneemt in je overeenkomst. Dit, om te voorkomen dat men op zeker wil spelen ten koste van jou.
__________________
maak eens een buiteling:
www.saltoadvies.nl
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Voorbeeldbrief bezwaarschrift VAR-ROW i.p.v. VAR-WUO Lancelittle Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 6 22 januari 2012 20:57
Waarom kreeg ik een VAR-ROW in plaats van een VAR-WUO? snowboarder Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 13 11 januari 2012 21:47
Arbeidsovereenkomst of Overeenkomst van opdracht? naquah Al die andere praktische dingen 19 9 juni 2008 09:07
Uitkering en zelfstandig ondernemen Anoniem Al die andere praktische dingen 11 22 februari 2007 10:27


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 02:22.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon