Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Markt > Omgaan met opdrachtgevers

Mededelingen

Omgaan met opdrachtgevers Hoe kun je het gedrag van je opdrachtgever beïnvloeden? Hoe bepaal je je uurtarief? Wat te doen als de factuur niet betaald wordt? Hoe ga je om met problemen in een project?

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 19 juli 2012, 22:51
imvanwoensel imvanwoensel is offline
Lid
 
Geregistreerd: 19 juli 2012
Berichten: 5
Standaard Verplichte bijeenkomst declareren

Hallo,
ik ben in een soort van conflict met mijn opdrachtgever betreft de bijkomende kosten en uren. Ik heb volgende week een overleg gepland en wil graag jullie mening en advies weten.
Allereerst zijn we mondeling afgesproken max een uur reistijd. Nu komt het vaak voor dat dit overschreden wordt (50% van de dagen). Opdrachtgever stelt dat dit pech voor mij is omdat de klantenstroom dichterbij opdroogt.
Mijn voorstel om boven het uur te declareren werd direct afgewezen. Een enkele keer verder reizen vind ik geen probleem maar niet standaard en niet zonder tegen aanbod. Ik wil kijken waarmee ze komen en evt naar max 30% van de dagen ver weg of anders weigeren van dit stukje opdracht. Kan dit????

2e: verplichte bijeenkomst wordt niet uitbetaald. Ik vind verplichting aanwezig= uitbetalen. Het is geen investering in mijn kunnen maar meer een werkoverleg. Wat doen jullie?

3e: ene maand word ik extra gevraagd ivm zo`n tekort en vervolgens andere maand bedankt omdat ze me niet kunnen inzetten. Vind ik vreemd aangezien de zorgvraag meer dan verdubbelt en de inzetten van screenings ook. Hoe tactisch te melden?

als het voorstel me niet aanstaat beëindig ik de overeenkomst (2 mnd "opzeg") ik ben het een klein beetje zat aan het worden met de diverse struikelpunten die ik tegenkom. Met andere opdrachtgevers namelijk nooit problemen.......
Graag hoor ik jullie mening en adviezen. Alvast bedankt!
Met citaat reageren
  #2  
Oud 20 juli 2012, 01:47
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

welke branche praten we over en hoe word je beloond? bedrag per uur, per klantbezoek, per gesloten overeenkomst.
dat is namelijk nogal van invloed op de beantwoording.

in algemene zin
als jij mondeling 1 uur reistijd overeenkomt is het onredelijk om te zeggen pech gehad als je in meer dan 50% van de gevallen daarboven komt (even aangenomen dat de langere reistijd ook word veroorzaakt door de verre afstand en niet door onvoorziene omstandigheden als wegwerkzaamheden waardoor je langer onderweg ben op afstanden die normaal gesproken binnen een uur rijden liggen.

2. verplichte bijeenkomst.. dat vind ik dus mede afhankelijk van de wijze van belonen en het type werkzaamheden.

3. meestal valt dit onder ondernemersrisico, zolang er geen minimum afname per maand is overeengekomen heb je weinig reden tot klagen, uiteraard kun je wel bespreekbaar maken dat hun onregelmatige inzet bij jou organisatorische problemen veroorzaakt bij het binnenhalen van andere opdrachtgevers en dat daar wellicht een andere tariefstelling bijhoort.. maar goed dit soort dingen bespreken moet wel in een goede sfeer zodat er wederzijds begrip is en volgens mij ontbreekt dat een beetje op dit moment.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 20 juli 2012, 10:53
imvanwoensel imvanwoensel is offline
Lid
 
Geregistreerd: 19 juli 2012
Berichten: 5
Standaard meer info

Hallo Roel,
dank voor je snelle reactie.

Brache is paramedische zorg, ik zie de hele dag patienten op een mobiele unit.
Ik krijg per uur betaald, daar zitten ook de reiskosten in meegenomen.

langere reistijd wordt veroorzaakt door grotere afstand en inderdaad niet door onvoorziene omstandigheden.

Wat vind je in geval van verplichte bijeenkomst? Ik krijg daar geen vergoeding voor dus ook geen reiskostenvergoeding. Het valt buiten de normale dagen/uren van deze opdrachtgever, ik kan deze dag ook geen andere opdrachten aannemen.

Graag hoor ik van je.
Mvrgr Ilona
Met citaat reageren
  #4  
Oud 20 juli 2012, 16:16
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Ok, probleem is met de reiskosten is dat ze dus graag 1 vast tarief willen maar zich daarna niet houden aan de afspraken van max 1 uur reisafstand

Ik ben geneigd om te zeggen dat je inderdaad geen opdrachten moet accepteren op meer dan een uur reizen of zij gaan accoord met een hoger tarief voor de opdrachten, het werkaanbod is tenslotte variabel dus kennelijk kunnen ze ook anderen sturen (die niet zeuren ) maar daar loop je dus ook het risico dat ze je (structureel) minder in gaan zetten.

Dan word het weer een afweging, hoeveel kost jou die extra reisafstand (en gaat het dan vooral om de autokosten of ook om de tijd) en kun je als je alleen kortere afstanden aflegt die overgebleven uren ook weer declarabel maken voor een andere klant. Uiteindelijk heb je niks aan en theoretische discussie dat je recht hebt op meer maar dat als je die tijd overhoud je geen andere omzet hebt om de tijd te vullen. dan ga je er gewoon in omzet op achteruit.

In de toekomst zou ik bij opdrachtgevers ook duidelijk afspreken dit tarief geld voor locatie bezoeken in de volgende lijst met gemeentes.
Voor locatie bezoeken in andere gemeentes geld een tarief Y of een toeslag van X per kilometer.
of gewoon aparte reiskosten per kilometer of een lager reis uurtarief , reiskosten incl. werkt prima als je altijd in dezelfde wijk of stad werkt maar niet als je de ene dag 1 straat verderop zit en de volgende dat zowat in een andere provincie.

Voor wat betreft verplichte bijeenkomsten die vind ik lastiger, ik vind het redelijk normaal dat je in een medisch beroep soms verplichte bijeenkomsten hebt om kennis of vaardigheden op peil te houden of bij te leren.
Als jij echter met een opdracht gever onderhandelt hebt over een uurtarief en over wat daar in zit en over verplichte bijeenkomsten is niets afgesproken dan zou ik in eerste instantie het standpunt aanhouden dat dit niet in het tarief zit dus apart word berekend, je kunt ze nog tegemoet komen met een korting op het normale tarief in deze situatie.

Voor toekomstige contracten of offertes zou ik altijd vermelden dat het tarief incl reiskosten is (als dat de afspraak is) en dat alle overige buiten reguliere werkzaamheden uren doorberekend worden.


Probleem bij dit soort inhuur is meestal dat men probeert voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten, vaak is het een luie manager die bij de contractering nergens over na denkt en daarna gewoon roept, ja hoor is dat had JIJ dan maar bij de contractonderhandeling moeten zeggen.

Kortom ik zorg dan ook altijd maar dat ik zoveel mogelijk punten standaard dek en dat is grotendeels gebaseerd op eerdere ervaringen en heeft me vaak dus ook wel wat geld gekost omdat ik er bij eerdere contracten niet over nagedacht had en ook niet voor een paar honderd euro een contract ervoor wilde laten. Maar zo heb ik inmiddels drie tarieven en voorwaarden in mijn offerte voor reiskosten, 1 naar de vaste werklocatie, 2 andere dienstreizen binnen Nederland en 3. dienstreizen buiten Nederland.

Ik heb echt moeten leren en heb soms nog steeds moeite met het vastleggen van de afspraken zodat het niet dubbel uit te leggen is. Maar vooral ook om je niet door een manager te laten bespelen om hun probleem gratis op te lossen want dat proberen ze vaak, er gebeurd iets onvoorziens en proberen dat bij jou in de schoenen te schuiven als "dat hoort er toch ook bij". Het is echt belangrijk om zelf dan te bepalen wat je redelijk vind, hun voorstel of eis af te wijzen en vervolgens met een alternatief te komen.
bijvoorbeeld dat je 1x per 3 maanden naar een verplichte bijeenkomst wilt komen maar dat vaker extra kost of dat je maar een half tarief rekent voor bijeenkomsten als compromis in dit geval.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 21 juli 2012, 12:22
imvanwoensel imvanwoensel is offline
Lid
 
Geregistreerd: 19 juli 2012
Berichten: 5
Standaard

Dankjewel voor je heldere uitleg en mening, kan ik zeker wat mee!
Met citaat reageren
  #6  
Oud 22 juli 2012, 11:14
Marcelot Marcelot is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 25 september 2009
Berichten: 89
Standaard

Ik vind het ook erg afhangen van hoe goed je uurtarief is. Is dat een prima all-in uurtarief, dan krijg ik het gevoel dat je wat meer moet accepteren. Als je het gevoel hebt dat je daar ook wordt uitgeknepen, dan zou je kunnen stellen dat je logischer wordt om iets meer voor jezelf op te komen. Ik vind dat de hoogte van het tarief dus ook van invloed is.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 22 juli 2012, 23:10
imvanwoensel imvanwoensel is offline
Lid
 
Geregistreerd: 19 juli 2012
Berichten: 5
Standaard

Beste Marcelot,
bedankt voor je reactie en mening.
Ik heb aardig wat handvaten voor het gesprek, hopelijk komt er een gunstige oplossing.
Ik laat het nog wel even weten.
mvrgr ilona
Met citaat reageren
  #8  
Oud 4 augustus 2012, 22:59
imvanwoensel imvanwoensel is offline
Lid
 
Geregistreerd: 19 juli 2012
Berichten: 5
Standaard resultaat

Beste mede freelancers,
wat laten dan de bedoeling was, maar ik zou nog laten weten hoe het was afgelopen.

Reistijden buiten de regio mogen gecompenseerd worden door km declaratie.
Bijeenkomsten 50%regeling gemaakt waarbij ik zelf beslis of ik wel of niet aanwezig ben.
Minder inzet heb ik niets over gezegd, staat ook in contract dat ze zich niet verplichten om dezelfde freelancer aan te nemen.

Al met al een tevreden oplossing dus.

groeten Ilona
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Event Bijeenkomst Stress bij (startende) ondernemers- Rotterdam Wendy Mozes Marktplaats 1 18 februari 2009 14:13
Kabinet: 95% zzp'ers is vrijwillig zelfstandig, dus geen verplichte AOV René Nieuws - Voor en door freelancers 7 28 december 2008 16:46
Bijeenkomst startende freelancers (31 januari 2008, Maarssen) erix Nieuws - Voor en door freelancers 0 18 december 2007 15:25
Vraag over declareren eerste freelanceklus Singer Redactie Belasting 3 28 september 2007 20:08
12 april 2007: Getting Things Done bijeenkomst (Utrecht) Annedien Hoen Nieuws - Voor en door freelancers 0 18 maart 2007 14:34


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 12:11.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon