Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Markt > Omgaan met opdrachtgevers

Mededelingen

Omgaan met opdrachtgevers Hoe kun je het gedrag van je opdrachtgever beïnvloeden? Hoe bepaal je je uurtarief? Wat te doen als de factuur niet betaald wordt? Hoe ga je om met problemen in een project?

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 9 juli 2012, 15:22
wingnl wingnl is offline
Lid
 
Geregistreerd: 9 juli 2012
Berichten: 8
Standaard Website opgeleverd, tussenpersoon betaalt niet

Hai allen,

Toch maar even de vraag hier stellen wat nu het beste te doen is.

Voordat ik officieel voor mijzelf begonnen ben heb ik middels een tussenpersoon een website voor een klant gemaakt. Ik heb hiervoor een offerte gemaakt en deze is goed gekeurd (via mijn broers bedrijf).

De afspraak was wanneer ik mijn kvk nummer kreeg (oplevering eind december, ik startte januari), ik een factuur zou sturen vanuit mijn eigen bedrijf. (En gedaan, met betalingstermijn van 14 dagen). Deze zou ongeveer betaald moeten zijn op eind januari.

Op gegeven moment heb ik de website tijdelijk offline gezet (begin april). Boze eindklant (deze had gewoon betaald aan de tussenpersoon). Met veel dreigementen van hem heb ik de website weer terug online gezet.

Nu na veel pijn en moeite en gezeur heeft de tussenpersoon nu een betaling van 300 euro gedaan met daarbij ook de afspraak dat de persoon mijj op de hoogte hield of hij het kan betalen of niet. Lijkt mij vreselijk coulant van mijn optiek, om te zorgen dat deze persoon ook wat ruimte heeft om zijn gezin te onderhouden.

Nu weer drie maanden verder heb ik het idee dat de persoon blijft me aan het lijntje houden nu. I.v.m. wat medische klachten heb ik het wat rustig aan gedaan en niet meer erboven op gezeten om zo wat stress te verminderen.

Nu ben ik er weer bovenop en wil er wat werk van gaan maken. Nu had ik nog geen algemene voorwaarden, en heb het idee dat ik niet echt veel heb om op te staan. Resterende bedrag is toch 2000 euro, en dat als eerste klant vind ik zonde om te laten gaan (zit toch nu in mijn boekhouding, en de BTW afdracht was al meer dan de aanbetaling).

Moet ik dit nu naar een incasso bureau sturen? toch opnieuw die website uit de lucht halen? (de eindklant heeft betaald, eigenlijk heeft hij er niets mee te maken verder).

Ik zou het nooit meer zo aanpakken (tegenwoordig betalen de opdrachtgevers voordat de site online gaat, wel mogelijkheid tot controlleren uiteraard)

Wat zouden jullie doen?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 9 juli 2012, 19:06
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Beste wingnl,

het laatste deel van je post laat blijken dat je direct geleerd hebt van deze ervaring, eerst betalen dan een site online.. prima.. dan is de potentiele lekkage behoorlijk ingedamd.. Je hebt dus eigenlijk 1 gevalleje van "waterschade".. dus dat valt te overzien.

Kort samengevat, jij hebt je gewoon in laten pakken door zielige verhalen.. over ziekte en kinderen die moeten eten. Het zal best (deels) op waarheid berusten maar dan nog dan is het redelijk dat ze toch hooguit een of twee maanden later betaald hebben. TOch kan ik me ook wel voorstellen dat je het moeilijk vind met dit soort argumenten om te gaan, ik moet als ik het bij een klant tegenkom ook mezelf steeds weer overtuigen, niet alles wat ze je vertellen is waar en zelfs als het waar is dan is dat hooguit reden om niet gelijk naar een incassobureau door te sturen.

Wat je in dit soort gevallen (niet op tijd betalen) het beste kunt doen is 1x een betalingsregeling maken waarbij men met korte tussenpozen in termijnen mag betalen dus niet 1x per maand 200 of 500 euro maar elke week 50 of 125 euro. Met in de betalingsregeling ook de afspraak dat als er maar 1 termijn te laat of niet betaald word er direct word overgedragen aan het incassobureau. en een betalingsregeling moet normaal nooit langer zijn dan 6 tot 8 weken, uitzonderlijke situaties of omstandigheden daar gelaten

In deze situatie moet je dus een keuze maken, ga je nog 1x zelf met hem om tafel of ben je het zat en ga je naar een incassobureau.
Ik denk dat het voor jou best een goede leerervaring kan zijn om gewoon nog 1 poging te doen bij de ondernemer. Gewoon een duidelijk verhaal zonder verwijten. In de trant van:

Ik heb lang genoeg gewacht, ik heb je enorm veel tijd gegeve, gezien de situatie die je hebt beschreven vond ik het lastig invorderingsmaatregelen te nemen maar ik heb nu het gevoel dat je misbruik maakt van de extra tijd die ik je heb gegeven. Ik doe je nu nog één voorstel om zonder extra kosten binnen 6 weken de het volledig openstaand bedrag te betalen dat voorstel bestaat uit.

50% van de schuld binnen 7 dagen betalen en daarna nog 5 wekelijkse termijnen X euro.
Je geeft hem vervolgens 48 uur om het voorstel te accepteren of met een acceptabel tegenvoorstel te komen en je geeft ook duidelijk aan dat het bedrag dan word overgedragen ter incasso met alle bijkomende kosten van dien.

En vergeet niet, de betalingregeling mag pijn doen bij de tegenpartij. Elk argument dat hij aanvoert kun je pareren met de opmerking, ik heb je 6 maanden de tijd gegeven om zelf een oplossing te bedenken en nu gaat het op mijn voorwaarden en termijnen.

Uiteraard kun je een beetje spelen met de voorwaarden. Je kunt de eerste termijn iets laten zakken naar 40%, maar ik zou niet lager gaan als 30% eerste termijn. Waarom dan die hoge eerste termijn? 3 redenen,
1. binnen is maar binnen,
2. het is een indicatie van bereidheid te betalen,
3. de vervolgtermijnen worden lager en daardoor voelt het voor de schuldenaar als een mindere last dus zullen ze makkelijker voldaan worden.

Ook met de vervolg termijnen kun je een beetje spelen, bijv ipv 5 vervolg 7 vervolg termijnen, dan kom je nog steeds op het maximum van 8 weken die ik voor een (zakelijke) betalingsregeling acceptabel vind. en komt je tegenpartij met een tegenvoorstel van 5 vervolgtermijnen met 2 weken ipv 1 week ertussen. Dan schuif jij op naar 4 tweewekelijkse termijnen

op die manier ben je toch geeft je de tegenpartij toch de indruk dat er te onderhandelen valt zonder dat je met je laat sollen en je krijgt je geld nog steeds binnen de 8 weken termijn binnen.

Ik schrijf het nu zo uitgebreid op om te laten zien dat het gewoon vooral een kwestie is van voorjezelf vooraf een duidelijk kader te hebben waarbinnen je oplossingen kan zoeken en zonder dat de tegenpartij weet wat jou termijnen zijn je gewoon uit kan onderhandelen dat jij je geld op redelijke termijn ontvangt.

Ik zie te vaak dat mensen betalingsregelingen afspreken van 6 termijnen met een maand er tussen en na 8-9 maanden dan nog steeds bezig zijn. of als het vanaf het begin fout loopt ze pas na 2,5 a 3 maanden kunnen gaan bijsturen omdat je dan pas echt doorhebt dat de regeling niet nagekomen word. Terwijl als iemand wekelijks moet betalen dan weet als er na 3 weken nog niks betaald is dat dit niks gaat worden..

goed een heel verhaal maar ik hoop dat het je helpt om je gedachten op een rij te zetten en of je zelf nog een poging doet of het toch maar aan een "professional" van het incassobureau overlaat gewoon om van de zorgen af te zijn.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 10 juli 2012, 09:00
ramon fincken ramon fincken is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 september 2007
Berichten: 2.373
Standaard

keurige post Roel!
Met citaat reageren
  #4  
Oud 11 juli 2012, 10:44
wingnl wingnl is offline
Lid
 
Geregistreerd: 9 juli 2012
Berichten: 8
Standaard

Bedankt voor je uitgebreide post! , (sorry voor de late reactie)
Ik ga even bedenken hoe ik dan het nu ga oplossen. Mooie tips, denk wellicht dat ik 'zijn nieuwe opdracht' toch maar even laat zitten voor wat het is. Klinkt erg aanlokkelijk (zeker omdat het erg in mijn straatje is). Ik denk dat ik beter afscheid van hem kan nemen en hem de keuze ga geven om te betalen binnen het termijn (denk dat ik kies voor de optie om hem dan nog in termijnen te laten betalen met een hard ultimatum, aangezien mijn ander ultimatum (website offline halen) eigenlijk niet rechtsgeldig is)

Nogmaals waanzinnig bedankt Zal nog even laten weten wat het geworden is!

klein vraagje nog: Het overdragen van dit termijn, is dat wanneer hij niet betaald, of gewoon direct deze regeling overdragen? Sorry, heb 'm al

Ik heb ongeveer dat voorstel zo gestuurd...maar gelijk dat hij via mail moet beantwoorden. Telefonisch weinig zin in eigenlijk... lekker zwart op wit houden
Met citaat reageren
  #5  
Oud 20 augustus 2012, 18:21
wingnl wingnl is offline
Lid
 
Geregistreerd: 9 juli 2012
Berichten: 8
Standaard

Kleine update;

Het voorgestelde termijn werd geaccepteerd. Nadat hij na weer zijn eerste termijn niet heeft betaald ben ik gestopt en de case ligt nu bij een gerechtsdeurwaarder.

Eigenlijk beetje blij mee, omdat hij nu (als hij betaald) ook gelijk de wettelijke rente erbij gaat betalen denk ik zo (en ik hoef me er zelf verlopig niet mee bezig te houden)

De afloop zal ik nog vertellen
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Opdrachtgever betaalt niet nino1983 Omgaan met opdrachtgevers 16 28 november 2010 00:15
Website niet vindbaar? Sofie ICT 8 18 mei 2009 17:19
Reacties via website verbeteren Verwijderd account Marketing en acquisitie 37 15 januari 2009 12:50
Website wordt niet meer geüpdated door Google Michiel ICT 9 1 mei 2007 21:45


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 19:30.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon