Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Markt > Omgaan met opdrachtgevers

Mededelingen

Omgaan met opdrachtgevers Hoe kun je het gedrag van je opdrachtgever beïnvloeden? Hoe bepaal je je uurtarief? Wat te doen als de factuur niet betaald wordt? Hoe ga je om met problemen in een project?

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 22 juli 2011, 16:05
deedees deedees is offline
Lid
 
Geregistreerd: 14 juni 2011
Berichten: 17
Standaard Wanbetaler

Ik heb 2 facturen openstaan voor een klant die iedere keer weer een smoesje heeft.

De eerste factuur staat a.s. dinsdag 73 dagen open en de ander 49 dagen.

Voor de eerste factuur heb ik een herinnering per post verstuurd in juni en voor de facturen samen 2 e-mails.

Dus eigenlijk voor beiden een eerste en tweede herinnering en 2 telefoontjes.

Ik heb gevraagd naar problemen. Klant was ergens niet over tevreden en ik heb de factuur aangepast door korting te geven (ik wil ook van hem af zijn).

Er is eigenlijk niets op dit moment waarom hij niet zou betalen.

Hij heeft beloofd deze week te betalen en hij liegt weer.

Moet ik nu een sommering of een aanmaning schrijven en/of bij welk incasso bureau kan ik terecht?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 23 juli 2011, 01:01
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard

Stuur hem een ingebrekstelling (apart voor iedere factuur) waarin je aangeeft met hoeveel dagen de betaaltermijn inmiddels is overschreden, dat op eerdere aanmaningen geen betalingen is gevolgd en dat je hem nu sommeert om binnen vijf werkdagen alsnog aan zijn verplichtingen te voldoen.
Geef aan dat je, indien betaling uitblijft, de vordering aan een deurwaarder geeft en alle bijkomende kosten voor zijn rekening komen.
Het beste is om deze ingebrekestellingen zowel per gewone post als aangetekend te versturen. Vermeld in de brieven ook dat je dit om formele redenen doet.

Een incassobureau inschakelen is zinloos want die doet precies hetzelfde als jij: aanmaningen sturen, verder kunnen ze niets.

Vraag je wel af of het te vorderen bedrag extra kosten rechtvaardigt. Niet altijd kunnen deze kosten op de debiteur verhaald worden.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 23 juli 2011, 09:22
Pentatext's schermafbeelding
Pentatext Pentatext is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 12 augustus 2008
Berichten: 361
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marjan Bekijk bericht
Een incassobureau inschakelen is zinloos want die doet precies hetzelfde als jij: aanmaningen sturen, verder kunnen ze niets.
Ik heb één keer een incassobureau moeten inschakelen, en was erg onder de indruk van hun werkwijze. Ze doen niet anders dan aanmaningen sturen, inderdaad, maar gaan daarbij zo geraffineerd te werk dat ik na een paar weken wél al mijn geld heb gekregen. Wat mij in meer dan een jaar niet was gelukt

Dus dat incassobureaus zinloos zouden zijn, nee, ben ik het niet mee eens. Hoewel er wel verschil in kwaliteit tussen de diverse bureaus zal zitten.
__________________
Groetjes van Anna

Zie www.pentatext.nl
Met citaat reageren
  #4  
Oud 27 juli 2011, 14:38
illutic's schermafbeelding
illutic illutic is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 19 november 2007
Berichten: 447
Stuur een bericht via Skype™ naar illutic
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pentatext Bekijk bericht
Ik heb één keer een incassobureau moeten inschakelen, en was erg onder de indruk van hun werkwijze. Ze doen niet anders dan aanmaningen sturen, inderdaad, maar gaan daarbij zo geraffineerd te werk dat ik na een paar weken wél al mijn geld heb gekregen. Wat mij in meer dan een jaar niet was gelukt

Dus dat incassobureaus zinloos zouden zijn, nee, ben ik het niet mee eens. Hoewel er wel verschil in kwaliteit tussen de diverse bureaus zal zitten.
Precies wat Anna zegt. Een aanmaning van een incassobureau krijgen laat mensen over het algemeen toch wat meer schrikken dan een aanmaning van het bedrijf zelf (ook al is alleen het briefpapier anders).
__________________
Hiranthi Molhoek-Herlaar | Onexa - WordPress, webshops & meer - Hiranthi's weblog
Met citaat reageren
  #5  
Oud 27 juli 2011, 18:05
Pentatext's schermafbeelding
Pentatext Pentatext is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 12 augustus 2008
Berichten: 361
Standaard

En behalve briefpapier maken ze ook gebruik van telefoon, sms...
__________________
Groetjes van Anna

Zie www.pentatext.nl
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
incasso

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Wanbetaler graficus Administratie 3 15 juni 2010 15:46
wanbetaler aanpakken Marjan Omgaan met opdrachtgevers 12 28 februari 2008 01:07


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 18:40.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon