Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Markt > Omgaan met opdrachtgevers
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Omgaan met opdrachtgevers Hoe kun je het gedrag van je opdrachtgever beïnvloeden? Hoe bepaal je je uurtarief? Wat te doen als de factuur niet betaald wordt? Hoe ga je om met problemen in een project?

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 7 maart 2012, 10:49
scheelings scheelings is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 7 maart 2012
Berichten: 4
Standaard Prijs voor intellectueel eigendom software

Hallo,

Ik heb voor een klant een content management systeem ontwikkeld en nu wil de klant weten wat de prijs is voor het intellectueel eigendom van de software. Oftewel de klant wil de broncode mogelijk overnemen om later zelf aan te kunnen passen. Nu mag de klant dit nog niet doen omdat het intellectueel eigendom bij mij ligt.

Wat is een redelijke prijs voor iets dergelijks? Waar baseer je zo'n prijs op?

Alvast bedankt voor jullie ideeën!

Danny
Met citaat reageren
  #2  
Oud 7 maart 2012, 12:10
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Als het puur maatwerk is, dan zou ik zeggen uren x tarief. Daarmee heeft de klant 100% van je werkzaamheden vergoed.

Als er componenten in zitten waar jij zelf in hebt geïnvesteerd, en die je bij meerdere opdrachtgevers exploiteert, dan wordt het een ander verhaal.
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 8 maart 2012, 22:21
scheelings scheelings is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 7 maart 2012
Berichten: 4
Standaard

Bedankt voor je antwoord. Uur x tarief klinkt goed.
Heeft iemand hier een andere mening over?
Met citaat reageren
  #4  
Oud 9 maart 2012, 10:23
Marcelot Marcelot is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 25 september 2009
Berichten: 89
Standaard

Puur uren x uurtarief in rekening brengen, lijkt me iets dat je al hebt gedaan. Althans ik streef ernaar om voor een product zonder broncode ook gewoon mijn uren x uurtarief te ontvangen. Als men broncode wil, dan moet het volgens mij meer kosen dan uren x uurtarief!

Waar je nog rekening mee moet houden is de mogelijkheid dat je opdrachtgever het niet alleen voor eigen gewin gaat gebruiken, maar ook gaat verkopen. Als jouw werk bij wijze van spreken een miljoenenomzet op gaat leveren, dan ben je vast niet tevreden met uren x uurtarief!

Dus als de opdrachtgever aangeeft het product alleen voor eigen gebruik te gaan gebruiken, dan zou je dat ook als voorwaarde kunnen stellen voor de nieuwe prijsafspraak. je zou kunnen zeggen dat die afspraak ook al aan het begin gemaakt had moeten worden, maar dat is niet zo als de gebruiker broncode nodig heeft om het verhaal te gaan exploiteren.

Als de opdrachtgever het gebruik niet wil beperken tot eigen gebruik, dan is het aannemelijk dat hij het wel wil gaan exploiteren. Dan zou je kunnen gaan schatten wat de potentiele omzet kan worden en daar een deel van nemen. Maar dat is natuurlijk heel lastig, ook een percentage kan lastig zijn (controle vereist dan inzage in boekhouding, dat lijkt me lastig).
Met citaat reageren
  #5  
Oud 9 maart 2012, 12:30
scheelings scheelings is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 7 maart 2012
Berichten: 4
Standaard

Marcelot, bedankt voor je reactie. Hier kan ik wel wat mee.

Thx !!
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
intellectueel eigendom, prijs, software


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
website design vormgeving prijs... dennisboard Omgaan met opdrachtgevers 3 2 februari 2011 14:02
(Software) bemiddelingsbureaus in het zuiden van het land elgwappo Omgaan met opdrachtgevers 0 26 november 2010 21:09
Correct/legaal gebruik van software; hoe aan te pakken? trevi42 ICT 6 23 augustus 2010 11:34
Copyright Software Abstract ICT 10 26 september 2009 09:53
Licenties van software; hoe zit dat?? groentje ICT 17 3 juli 2007 16:18


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 07:33.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon