Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Markt > Omgaan met opdrachtgevers
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Omgaan met opdrachtgevers Hoe kun je het gedrag van je opdrachtgever beïnvloeden? Hoe bepaal je je uurtarief? Wat te doen als de factuur niet betaald wordt? Hoe ga je om met problemen in een project?

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 27 augustus 2012, 10:05
marchuiberts's schermafbeelding
marchuiberts marchuiberts is offline
Lid
 
Geregistreerd: 9 mei 2008
Berichten: 26
Standaard Klant kan niet betalen

Hallo,

Mijn vraag gaat hierom; ik heb bij een klant (via een ander bureau) een traject uitgevoerd. Hiervoor heb ik op mijn beurt ook weer mensen moeten inhuren.

Het bureau heeft inmiddels een factuur èn een herinnering gekregen en ook hiervan is de betaal-termijn reeds verstreken.
Nu laat dit bureau weten da ze de factuur op dit moment niet kunnen betalen.

De klant heeft hen wèl betaald maar zij hebben het geld anders moeten besteden. Het bureau heeft een aantal mensen moeten ontslaan die van de Kantonrechter in hun gelijk gesteld zijn en dus een hogere ontslagvergoeding krijgen.

Het bureau heeft aangegeven dat ik de stappen moet ondernemen die ik denk die nodig zijn zonder dat het de relatie zal schaden.

Wat is wijsheid...? En welke stappen moet ik nemen...?
Het gaat om een aanzienlijk bedrag.

Alvast bedankt voor de reacties.
__________________
-------------------------
Met hartelijke groet,
Marc Huiberts

Met citaat reageren
  #2  
Oud 27 augustus 2012, 11:47
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marchuiberts Bekijk bericht
Hallo,
Het bureau heeft aangegeven dat ik de stappen moet ondernemen die ik denk die nodig zijn zonder dat het de relatie zal schaden.
Deze zin gecombineerd met een het ontslag van personeel en hoge ontslagvergoeding is een enorme alarmbel.. Enerzijds zijn ze open over de oorzaak maar ze vertonen ontwijkend gedrag en doen een vage uitspraak om tijd te winnen. Vooral die opmerking over stappen die de relatie niet schaden vind ik op zijn best kinderachtig en op zijn slechts sluw. Mijn ervaring is dat dit wijst op mogelijk ernstige financiële problemen op dit moment

Van mij zouden ze een reactie krijgen dat het vertrouwen in deze relatie al redelijk geschaad is door de mededeling niet te kunnen betalen en "jou geld" is gebruikt voor andere doeleinden maar ook door dit ontwijkende gedrag en opmerkingen.

Omdat je al een keer hebt aangemaand kun je direct overgaan tot het sturen van een ingebrekestelling waarbij ze nog 1 kans krijgen te betalen binnen 5 dagen of een regeling te treffen vóór dat jij het uit handen geeft aan een incassobureau of gerechtsdeurwaarder. Mede door die opmerking krijg ik de indruk dat ze zoiets hebben 'nog een rechtzaak kan er ook wel bij' dus ik zou in dit geval gelijk kiezen voor de gerechtsdeurwaarder omdat deze sneller de stap naar rechtsmaatregelen kan maken.

Misschien waren ze alleen door die andere rechtzaken even van hun stuk gebracht, zien het even niet zitten en hebben ze alleen even een "wake-up call" nodig dat ze zo niet om moeten gaan met hun relaties.
Als je iets minder hard erin wilt kun je ook nog even 1 toch redelijk pittig mailtje eraan wagen dat je die opmerking over dat jij maar maatregelen moet nemen die de relatie niet schaden slecht is gevallen omdat het geen oplossing is, maar het probleem bij jou leggen. Vraag ze om met een concreet voorstel te komen hoe en wanneer er betaald zal worden of kom zelf direct met een betalingsregeling.

Voor mij zou de regeling bestaan uit 4-8 wekelijkse termijnen + wettelijke rente, je bent tenslotte geen bankinstelling. De eerste (met evt 2e termijn samen) moet voldoende zijn om de kosten van jou externe partijen te kunnen dekken, daarna kun je een wat mildere termijn afspreken voor jou eigen geld (als je daartoe bereid bent)

Vervelende situatie, misschien dat dit je een beetje helpt in de goede richting.
In formele zijn er weinig varianten, dan is het
1. ingebrekestelling,
2. overdracht aan gerechtsdeurwaarder
3. betaling incl rente en kosten of een betalingsregeling

of
3. dagvaarden, (conservator) beslagleggen op bezittingen
4. Rechtzaak
5. betalingsregeling

In de ideale situatie worden alle kosten door de schuldenaar betaald, de praktijk is dat bij een rechtzaak een deel van de kosten voor eigen rekening is, maar als de vordering groot genoeg is blijft het de moeite waard.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 27 augustus 2012, 12:11
marchuiberts's schermafbeelding
marchuiberts marchuiberts is offline
Lid
 
Geregistreerd: 9 mei 2008
Berichten: 26
Standaard

Hallo Roel,

Reuze bedankt voor deze informatie.

Dit bureau heeft al eerder een factuur te laat betaald om dezelfde redenen. Alleen nu vind ik het inderdaad 'alarmerend' te noemen. Zeker omdat het om een behoorlijk bedrag gaat.

Ik zet jouw opties voor mijzelf op een rijtje en ga over tot actie.

Groet (en nogmaals dank!).
__________________
-------------------------
Met hartelijke groet,
Marc Huiberts

Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Klant heeft niet volledige bedrag van factuur betaald marlies84 Omgaan met opdrachtgevers 5 11 oktober 2011 12:13
Wil starten als freelancer, maar kan niet wegens een concurrentiebeding free Freelancepraktijk starten 13 22 oktober 2009 20:56
Factuur via klantsysteem, kan dat zomaar? Klaas Administratie 2 13 juni 2009 13:01
Klant vraagt niet om prijsopgave heleenvr Omgaan met opdrachtgevers 8 6 september 2007 16:06


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 05:16.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon