Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Archief > Verklaring Arbeidsrelatie (VAR)

Mededelingen

Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) De Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) is afgeschaft per 1 mei 2016. Dit forum is gesloten en gearchiveerd.

 
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 3 augustus 2007, 16:10
Annet's schermafbeelding
Annet Annet is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 3 augustus 2007
Berichten: 4
Standaard Opdrachtgever wil VAR-wuo en EV, terwijl dienstverband aantoonbaar is.


Hallo,

Onder de basisschooltijden van mijn kinderen werk ik als ‘freelance’ corrector aan opdrachten die ik van twee uitgeverijen toegestuurd krijg. Sinds ik voor mijn tweede opdrachtgever aan de slag ben gegaan, komen er echter fiscale aspecten om de hoek kijken waar ik nog nooit van had gehoord. Opeens was daar de VAR verklaring. Het initiatief om een VAR aan te vragen, lag bij mijn opdrachtgever. Keurig heb ik de VAR aangevraagd, ingevuld, opgestuurd. Een VAR-row was op mijn situatie van toepassing. Van mijn andere opdrachtgever heb ik dit verzoek nooit gehad. Heeft elke uitgeverij het al dan niet op dezelfde fiscale wijze met zijn correctoren geregeld, wanneer er bruto uitgekeerd wordt?


Mijn tweede opdrachtgever heeft me gevraagd of ik, naast de correctiewerkzaamheden, externe redactiewerkzaamheden zou willen gaan uitvoeren. Voordat ik zou toehappen, had ik me voorgenomen om eerst te bekijken wat dit fiscaal gezien voor mij (en mijn man) zou gaan betekenen. Mijn tweede opdrachtgever had me namelijk ook gevraagd of ik voor een VAR-wuo wilde zorgen en of ik een Eigen Verklaring (EV) wilde ondertekenen. Volgens mijn opdrachtgever zou er voor mij niets veranderen…

Nadat ik daadwerkelijk op zoek ben gegaan naar informatie over VAR-wuo en EV, voelde ik me niet meer zo ontspannen. Ik ben namelijk helemaal geen zelfstandige ondernemer in de zin zoals de belastingdienst dat ziet. Ook voldoe ik aan geen enkel criterium waaraan voldaan zou moeten worden om voor een VAR-wuo in aanmerking te kunnen komen. Doe ik er goed aan om geen VAR-wuo aan te vragen?

Ook de wens van mijn tweede opdrachtgever om een EV door mijn te laten ondertekenen, stemde me, na nader onderzoek, niet gerust. Omdat ik helemaal niet fiscaal onderlegd ben, heb ik in korte tijd veel nieuwe informatie te verwerken gekregen, wat soms erg verwarrend is, omdat die informatie vaak over freelancers gaat die wél als zelfstandigen door het leven gaan. Ook de belastingtelefoon kan geen duidelijk antwoord vinden op mijn vraag of het voor mij als huis-tuin-en-keukenfreelancer al dan niet aantrekkelijk is om aan de wensen van mijn tweede opdrachtgever te voldoen. Doe ik er goed aan om de EV niet te ondertekenen?

Daarnaast is het ook nog zo, dat ik in de huidige situatie meer dan 50% voor mijn tweede opdrachtgever aan het werk ben. Eigenlijk is mijn 'correctorschap' mijn hoofdberoep. Voor zover ik het kan overzien, betekent dit, dat ik volgens mij weldegelijk een dienstverband heb met mijn tweede opdrachtgever. Deze laatstgenoemde doet er echter alles aan om te voorkomen dat er ook maar enige vorm van dienstverband aan te tonen is. Het aanbod om externe redactiewerkzaamheden te mogen verrichten, zal volgens mij alleen nog maar meer gaan aantonen dat dit dienstverband weldegelijk bestaat. Wie heeft het nu bij het juiste eind?

In de afgelopen maanden heb ik geprobeerd om de fiscale kanten van de wensen die mijn tweede opdrachtgever heeft, aan hen duidelijk te maken vanuit mijn perspectief. Tot nu toe bleef het vooral lang stil rond de verwachte reacties. De reacties die ik wel gehad heb, waren defensief en gingen vooral uit van het belang van de uitgeverij. Dat vond ik erg jammer, want ik ken die andere kant van dit verhaal wel, via internet.
Van lieverlee heb ik, als moeder de vrouw en als enthousiaste, maar fiscaal onwetende corrector, besloten om de externe redactiewerkzaamheden niet op me te nemen. Puur om belastingtechnische redenen dus. En dat vind ik jammer. Ik vraag me af: heb ik hier wel goed aan gedaan?

Van lieverlee heb ik gezocht naar andere werkzaamheden. De tijden zijn (voor een ieder) immers duur met drie opgroeiende kinderen. Ik heb andere werkzaamheden kunnen vinden in de vorm van alfahulp in mijn eigen woonplaats. Vanaf september kan ik voor een vast aantal uren aan de slag. Opnieuw komen echter de fiscale aspecten om de hoek kijken, zij het dan op andere punten waar goed naar gekeken dient te worden. Opnieuw weet ik niet of ik er fiscaal gezien goed aan doe om alfahulp te gaan verlenen. Als ik minder dan 12 uur per week werk, zo begreep ik, dan hoef ik alleen maar een inkomensafhankelijke bijdrage van 4,4% aan de belastingdienst af te dragen. Wie weet hoe het zit, ook met het oog op de correctiewerkzaamheden die ik al doe, mag reageren.

Wie denkt mij een goed advies of nog beter toegespitste informatie te kunnen geven, is heel erg welkom met zijn reactie. Ook als er vragen gerezen zijn naar aanleiding van dit hele verhaal, mag je die aan me voorleggen. Dan zal ik kijken of ik aan mijn kant weer voor duidelijkheid kan zorgen. Bij voorbaat heel erg hartelijk dank.

Hartelijke groet,

Annet
  #2  
Oud 3 augustus 2007, 16:38
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Opdrachtgever wil VAR-wuo en EV, terwijl dienstverband aantoonbaar is.

Strikt genomen kun je geen VAR-WUO aanvragen. Je kunt slechts de vragen op het VAR-aanmeldformulier naar waarheid beantwoorden, waarna de belastingdienst bepaalt of het een WUO of ROW wordt. Kennelijk werd het in jouw geval een ROW.

Iets anders is dat je zou kunnen kiezen voor het zelfstandig ondernemerschap, met alle gevolgen van dien. (ook positieve!) Als je dat doet en de vragen dienovereenkomstig beantwoordt dan krijg je een VAR-WUO. Kennelijk neemt je 2e opdrachtgever als vanzelfsprekend aan dat je dat wilt. Maar het is een zodanig grote stap dat je dat alleen als bewuste keuze zou moeten doen, niet even op verzoek van een opdrachtgever.

Als je een VAR-ROW hebt dan moet de opdrachtgever zelf beoordelen of hij loonheffingen moet inhouden. Daarbij draait het met name om de gezagsverhouding. Als hij wel moet inhouden, maar niet wil, dan kan hij je inhuren via een payrollservice die de inhouding verzorgt. En als hij niet hoeft in te houden dan is er niks aan de hand en kan hij je nog steeds bruto uitbetalen.

Wat de EV betreft, het hangt er geheel van af wat daarin staat.

Of er een dienstverband is met je tweede opdrachtgever is moeilijk te zeggen. Dat hangt af van het contract, de gemaakte afspraken, de gezagsverhouding etc. Bovendien kun je dit zowel arbeidsrechtelijk (juridisch) bekijken als fiscaal (wel of niet loonheffingen inhouden).

Dat je om fiscale redenen uitwijkt naar ander werk verbaast me. Toegegeven, het fiscale gedoe is even uitzoekerij. Maar meestal is er toch wel uit te komen. Ik zou de belasting nooit als uitgangspunt van mijn denken nemen. Het werkzame leven draait om plezier maken, nuttig werk doen en geld verdienen. Van dat laatste moet je een deel afstaan aan de fiscus, dat is nu eenmaal zo.
__________________
René
  #3  
Oud 3 augustus 2007, 23:04
Annet's schermafbeelding
Annet Annet is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 3 augustus 2007
Berichten: 4
Standaard Re: Opdrachtgever wil VAR-wuo en EV, terwijl dienstverband aantoonbaar is.


Dank voor je reactie, Rene. Die VAR-wuo is in mijn geval niet voor de hand liggend. In mijn huidige omstandigheden kan ik niet meer dan een uur of 12 per week aan mijn freelance correctiewerk besteden. Alleen daarom al voldoe ik aan geen enkele eis om voor een VAR-wuo in aanmerking te komen.


Mijn opdrachtgever stelt dat er geen gezagsverhouding is, terwijl ik in de praktijk ervaar dat er weldegelijk sprake is een dienstverband (dat is neem ik aan hetzelfde?). Naar mijn idee is mijn opdrachtgever wel verplicht om bepaalde gelden in te houden, maar is deze daartoe niet bereid. Daarom vroeg ik mij af wie nu gelijk heeft als het gaat om wel of geen dienstverband.

Er is nooit een contract opgemaakt, nimmer gesproken over de gezagsverhouding, behalve over de uurtarieven. Normaal gesproken bepaalt de freelancer het uurtarief, maar in mijn geval stelt mijn opdrachtgever vantevoren vast wat ik per uur met een correctieopdracht kan verdienen. Vandaar dat ik met geen enkel fiscaal aspect geconfronteerd ben geweest, tot voor kort.

Ik begrijp je reactie op mijn laatste alinea. Omdat ik behoorlijk conflictvermijdend ben, ga ik het probleem liever uit de weg, dan dat ik in materie verstrikt raak waar ik geen kaas van gegeten heb. Omdat ik vind dat mijn opdrachtgever niet echt meedenkt en tot nu toe alleen de zaken vanuit eigen optiek bekijkt, ben ik genoodzaakt om inderdaad zelf alles uit te pluizen. Ik doe daar mijn voordeel wel mee.

Omdat mijn loon op jaarbasis weinig voorstelt, is de inkomstenbelasting geen punt. Die moeten we immers allemaal betalen. Maar ik heb geen zin om op te draaien voor allerhande verzekeringspremies die ik door de wensen van mijn opdrachtgever in mijn maag gesplitst zal krijgen. Dan wordt er nog meer van mijn hele kleine verdienste afgesnoept, wat mijn rechtvaardigheidsgevoel tart.

De EV heb ik nog niet ontvangen, maar ik begrijp wel dat daarin nog eens dik onderstreept zal worden dat er van een (fictieve) dienstbetrekking absoluut geen sprake zal zijn. En dat is tegen mijn ‘zere’ been. Tegen zo’n EV zeg ik: nee. Zeg ik dat terecht?
  #4  
Oud 4 augustus 2007, 14:46
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Opdrachtgever wil VAR-wuo en EV, terwijl dienstverband aantoonbaar is.

Ik snap het niet helemaal. Aan de ene kant wil je geloof ik eigenlijk graag in loondienst zijn, maar aan de andere kant wil je niet dat er loonheffingen worden ingehouden. Dat gaat niet samen.

Het risico ligt vooral bij je opdrachtgever. Hij kan met naheffingen van belastingdienst/UWV geconfronteerd worden. Zolang jij je freelance-omzet netjes bijhoudt, aangifte doet van de winst als "resultaat uit overige werkzaamheden" dan is er voor jou weinig aan de hand. Alleen ben je via deze opdrachtgever niet verzekerd voor ww en arbeidsongeschiktheid.
__________________
René
  #5  
Oud 4 augustus 2007, 15:16
Aspon's schermafbeelding
Aspon Aspon is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 21 december 2006
Berichten: 397
Standaard Re: Opdrachtgever wil VAR-wuo en EV, terwijl dienstverband aantoonbaar is.

Annet,

Wat er ook in de EV wordt gezet maakt op zich niet uit. Achteraf wordt door de Belastingdienst beoordeeld of er wel/niet sprake is van een (ficitieve) dienstbetrekking. Dat gebeurt dus aan de hand van de feitelijke situatie.

Zolang je geen VAR WUO hebt ligt het risico voor naheffingen van premies en belastingen bij je opdrachtgever. Als zij allerlei constructies maken om te laten zien dat er geen gezagsverhouding bestaat, dan is dat in dit geval voor hun risico.

Op de vraag of er wel of geen gezagsverhouding bestaat kan ik niet zo 1,2,3 antwoorden, want dan heb ik veel meer informatie nodig en eigenlijk is zoiets ook niet geschikt voor een forum (ik heb dit soort onderzoeken in het verleden namelijk veel gedaan).

Ik ben het met Rene eens dat je eerst voor je zelf uit moet maken wat je wilt, maar ook dat je niet te bang moet zijn voor allerlei belastingregels. Het is natuurlijk zo dat het allemaal heel confronterend is als je er pas mee begint, maar duizenden zijn je voorgegaan en gaan daar nu ook goed mee om.

Wim
  #6  
Oud 6 augustus 2007, 12:46
Annet's schermafbeelding
Annet Annet is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 3 augustus 2007
Berichten: 4
Standaard Re: Opdrachtgever wil VAR-wuo en EV, terwijl dienstverband aantoonbaar is.


René, bedankt voor je reactie.


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Bekijk bericht
Ik snap het niet helemaal. Aan de ene kant wil je geloof ik eigenlijk graag in loondienst zijn, maar aan de andere kant wil je niet dat er loonheffingen worden ingehouden. Dat gaat niet samen.
Sorry, René, dat ik blijkbaar niet duidelijk ben geweest. Het is niet zo dat ik in loondienst wil. Daardoor zou mijn man in een andere belastingschaal terechtkomen, wat niet gunstig is. Daarnaast heb ik geen problemen met loonheffingen als ik in loondienst zou zijn. Alleen ik ben niet in loondienst, heb het afgelopen jaar als freelancer voor minder dan het minimumloon per uur gewerkt (omdat ik ervanuit was gegaan dat mijn tweede opdrachtgever een deel van mijn loon aan de belasting zou afdragen, wat nu niet zo blijkt te zijn. Deze denkfout heb ik gemaakt toen ik het uurtarief van mijn eerste opdrachtgever ging vergelijken met dat van mijn tweede opdrachtgever: het verschil in uurtarief was precies dat belastingdeel wat ik voor de inkomstenbelasting moest afdragen van het brutoloon van mijn eerste opdrachtgever… Ik dacht daarom lange tijd, maar blijkbaar onterecht, dat ik bij mijn tweede opdrachtgever een nettoloon verdiende).

Ook al heb ik sinds kort bij mijn tweede opdrachtgever het uurtarief weten op te krikken met een euro per uur extra, er moet van dat kleine beetje wat ik dan verdien, niet te veel afgesnoept worden door allerlei premies. In dat geval krijg je namelijk een situatie waarin ik, naast het derde deel dat sowieso al naar de belastingdienst gaat, ook nog eens premies verschuldigd ben, terwijl het loon op jaarbasis er dan amper of niet tegenop weegt. Dan kan ik beter helemaal niet gaan werken.


  #7  
Oud 6 augustus 2007, 12:58
Annet's schermafbeelding
Annet Annet is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 3 augustus 2007
Berichten: 4
Standaard Re: Opdrachtgever wil VAR-wuo en EV, terwijl dienstverband aantoonbaar is.

Wim, dankjewel voor je reactie.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aspon Bekijk bericht
Op de vraag of er wel of geen gezagsverhouding bestaat kan ik niet zo 1,2,3 antwoorden, want dan heb ik veel meer informatie nodig en eigenlijk is zoiets ook niet geschikt voor een forum (ik heb dit soort onderzoeken in het verleden namelijk veel gedaan).
Ik begrijp dat een forum niet geschikt is om openlijk de gezagsverhouding tussen mij en mijn opdrachtgever te bespreken. Kunnen we misschien een andere weg bewandelen om informatie uit te wisselen met het oog op meer duidelijkheid over die gezagsverhouding?
  #8  
Oud 6 augustus 2007, 18:36
Aspon's schermafbeelding
Aspon Aspon is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 21 december 2006
Berichten: 397
Standaard Re: Opdrachtgever wil VAR-wuo en EV, terwijl dienstverband aantoonbaar is.

Annet,

Je kunt naar mij mailen naar mijn e-mailadres: wim.spijker@aspon.nl.
Beschrijf jouw specifieke situatie in je mail, dan zal ik daar op reageren. Het gaat daarbij niet om tarieven, namen van opdrachtgevers hoor.

Groet,
Wim
 

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Wel een VAR WUO, maar geen IB-ondernemer? Bart Belasting 3 11 mei 2007 18:22
Partime loonslaaf + VAR WUO en EZ ? Gertjan Freelancepraktijk starten 4 20 april 2007 17:56
VAR verklaring en verplichtingen tegenover opdrachtgever ?? Alan French Omgaan met opdrachtgevers 2 3 oktober 2006 20:36


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 11:59.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon