Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Markt > Omgaan met opdrachtgevers

Mededelingen

Omgaan met opdrachtgevers Hoe kun je het gedrag van je opdrachtgever beïnvloeden? Hoe bepaal je je uurtarief? Wat te doen als de factuur niet betaald wordt? Hoe ga je om met problemen in een project?

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 2 april 2009, 14:44
vanzutphen vanzutphen is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 2 april 2009
Berichten: 4
Standaard Offerte opgesteld, en klant laat werkzaamheden uitvoeren door 'maatje'

Beste mensen,

Ik ben bezig met het opzetten van een bedrijfje in ICT dienstverlening. Een toekomstige klant van mij wilde zijn ICT omgeving professionaliseren, en vroeg mij te bekijken wat er beter kon.

Hiervoor ben ik op gesprek geweest, heb ik de situatie bekeken, en (gratis) advies uitgebracht wat er beter kon.
Hierop kwam de vraag om een offerte op te stellen, met de zaken die aangeschaft/aangepast moesten worden, wat dit zou gaan kosten, en hoeveel mijn diensten zouden kosten.

Zeker 2 werkdagen uitzoeken later, had ik een lijst met aan te schaffen apparatuur, pijnpunten in de omgeving van de klant en wat het zou gaan kosten als ik de werkzaamheden uit zou voeren.

Hierop heeft de klant mijn lijst aan een vriend van hem gegeven: Dit moet ik hebben.

Deze vriend, neem ik aan, rekent een symbolische prijs. Waar ik zeker een halve dag mee bezig denk te zijn, doet hij zogenaamd in een uur, voor een fractie van het geld wat ik ervoor reken.

Hoe kan ik zo'n situatie in het vervolg het beste voorkomen?
Ik zat te denken aan geld vragen voor een gespecificeerde offerte, met de prijs van deze offerte als reductie op het totaalbedrag bij het geven van de opdracht.

Heeft iemand ervaring met dergelijke situaties?

Alvast bedankt!
Met citaat reageren
  #2  
Oud 2 april 2009, 16:19
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: Offerte opgesteld, en klant laat werkzaamheden uitvoeren door 'maatje'

In feite heb je meer gedaan dan een offerte opstellen, je hebt ook al advies gegeven. Ik gebruik zo'n eerste gesprek in principe alleen (buiten kennismaking) om de vraagstelling van de potentiële klant helder te krijgen. Mijn offerte is vervolgens gebaseerd op de vraagstelling en wat ik hierin kan betekenen (ik ben geen ict'er). Voor advies moeten klanten mij betalen, zeker als ik, zoals jij aangeeft, er een hoop uitzoekwerk voor moet doen.
Naar mijn idee kun je dit dus voorkomen door in je offerte niet meteen advies op te nemen en zeker niet al in dit stadium netjes voor je klant te gaan uitzoeken wat er nodig is + prijzen opvragen.
Eventueel kun je je offerte opsplitsen in een onderdeel analyse en advies en een onderdeel uitvoering. Je klant kan dan kiezen om de uitvoering aan iemand anders uit te besteden maar jij hebt in ieder geval je omzet voor de verrichte analyses en gegeven adviezen veilig gesteld.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 2 april 2009, 16:22
ramon fincken ramon fincken is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 september 2007
Berichten: 2.373
Standaard Re: Offerte opgesteld, en klant laat werkzaamheden uitvoeren door 'maatje'

Ik ga met Marjan mee, je bent zeer vriendelijk naar die klant geweest ( top ! ), maar je hebt m inderdaad wel voorzien van een kant en klare lijst ..

Geld voor een offerte vragen zou ik echt nooit doen, offertes horen ( vind ik ) geheel vrijblijvend te zijn, eventueel met wat onkosten voor een lange reis oid...

Je zou je offerte dus uit kunnen splitsen en vermelden dat de kosten voor die materialen los en op offertebasis worden afgesproken. Vermeld wel iets van een richtprijs als dat mogelijk is, maar geen hele gedetailleerde lijst.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 2 april 2009, 17:42
vanzutphen vanzutphen is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 2 april 2009
Berichten: 4
Standaard Re: Offerte opgesteld, en klant laat werkzaamheden uitvoeren door 'maatje'

Heel erg bedankt, dat zijn bruikbare tips.
Ik ben ook een beetje huiverig voor het vragen van geld voor een offerte, al las ik ergens dat het in bepaalde gevallen 'wel kan'.
Het blijft natuurlijk niet erg netjes, vind ik.

Stel, ik moet apparaat 1 leveren, om aan de wensen van de klant te voldoen. Daarvoor moet ik x uur voorbereiden, en x uur besteden om het op locatie te plaatsen.

Hoe verwerk ik zoiets in een offerte, zonder 'mijn' info gratis prijs te geven?
Met citaat reageren
  #5  
Oud 2 april 2009, 18:31
Adine Versluis's schermafbeelding
Adine Versluis Adine Versluis is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 8 maart 2007
Berichten: 1.087
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Offerte opgesteld, en klant laat werkzaamheden uitvoeren door 'maatje'

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vanzutphen Bekijk bericht
Heel erg bedankt, dat zijn bruikbare tips.
Ik ben ook een beetje huiverig voor het vragen van geld voor een offerte, al las ik ergens dat het in bepaalde gevallen 'wel kan'.
Het blijft natuurlijk niet erg netjes, vind ik.

Stel, ik moet apparaat 1 leveren, om aan de wensen van de klant te voldoen. Daarvoor moet ik x uur voorbereiden, en x uur besteden om het op locatie te plaatsen.

Hoe verwerk ik zoiets in een offerte, zonder 'mijn' info gratis prijs te geven?
Je kunt in ieder geval het apparaat niet bij naam noemen, maar bijvoorbeeld aanduiden als 'Server kantine' oid. Daarnaast zou ik de uren zoveel mogelijk op één hoop gooien: wat jij noemt had ik gewoon 'Installatie Server X' genoemd. Als de klant dan zegt: 'Is 2 uur niet wat lang?', dan kun jij antwoorden dat het niet alleen een kwestie is van installeren, maar dat 'alles, ook voorbereiding, enzovoorts' daarin is meegenomen.

Wat mij betreft moet een offerte ook gratis blijven, maar het moet geen boodschappenlijstje worden dat aan ieder ander kan worden meegegeven. Houd 'het geheim van de smid' een beetje voor jezelf. Advies geven kan in principe best om je kunde te tonen, maar dan ook liever algemeen dan specifiek, of in voorbeelden. Dan zal degene met wie je gepraat hebt (die er blijkbaar niet voldoende verstand van heeft om het zelf te doen) ook niet zo makkelijk alles doorgeven aan zijn 'maatje', simpelweg omdat alle stappen voor hem niet duidelijk zijn.

Zorg er in het vervolg dus voor dat er 'nog wat te raden valt', zodat jouw hulp wel nodig is bij de uitvoering.
__________________
Money Mind Academy - LekkerLevenMetMinder
Slimmer met je geld

Met citaat reageren
  #6  
Oud 3 april 2009, 10:38
ramon fincken ramon fincken is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 september 2007
Berichten: 2.373
Standaard Re: Offerte opgesteld, en klant laat werkzaamheden uitvoeren door 'maatje'

Ik denk dat je daarmee de spijker op zijn kop slaat Adine !

( goh wat ben ik toch een meegaand type ! )
Met citaat reageren
  #7  
Oud 3 april 2009, 11:04
vanzutphen vanzutphen is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 2 april 2009
Berichten: 4
Standaard Re: Offerte opgesteld, en klant laat werkzaamheden uitvoeren door 'maatje'

Mensen, heel erg bedankt!

Het is niet zo'n leuke situatie, aangezien ik een paar honderd euro aan mijn neus voorbij zie gaan, wat een leuke start was voor mijn bedrijfje.
Daarnaast heb ik een waardevolle les geleerd: niet te snel iemand vertrouwen.

Ik had helemaal in mijn hoofd zitten dat het mijn klant ging worden, dat ik hier geen rekening mee heb gehouden. In het vervolg pak ik het wat formeler aan.

Bedankt!
Met citaat reageren
  #8  
Oud 5 april 2009, 17:47
Daniel30 Daniel30 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 5 april 2009
Berichten: 5
Standaard Re: Offerte opgesteld, en klant laat werkzaamheden uitvoeren door 'maatje'

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vanzutphen Bekijk bericht
Beste mensen,

Ik ben bezig met het opzetten van een bedrijfje in ICT dienstverlening. Een toekomstige klant van mij wilde zijn ICT omgeving professionaliseren, en vroeg mij te bekijken wat er beter kon.

Hiervoor ben ik op gesprek geweest, heb ik de situatie bekeken, en (gratis) advies uitgebracht wat er beter kon.
Hierop kwam de vraag om een offerte op te stellen, met de zaken die aangeschaft/aangepast moesten worden, wat dit zou gaan kosten, en hoeveel mijn diensten zouden kosten.

Zeker 2 werkdagen uitzoeken later, had ik een lijst met aan te schaffen apparatuur, pijnpunten in de omgeving van de klant en wat het zou gaan kosten als ik de werkzaamheden uit zou voeren.

Hierop heeft de klant mijn lijst aan een vriend van hem gegeven: Dit moet ik hebben.

Deze vriend, neem ik aan, rekent een symbolische prijs. Waar ik zeker een halve dag mee bezig denk te zijn, doet hij zogenaamd in een uur, voor een fractie van het geld wat ik ervoor reken.

Hoe kan ik zo'n situatie in het vervolg het beste voorkomen?
Ik zat te denken aan geld vragen voor een gespecificeerde offerte, met de prijs van deze offerte als reductie op het totaalbedrag bij het geven van de opdracht.

Heeft iemand ervaring met dergelijke situaties?

Alvast bedankt!
Beste VanZutphen,
in tegenstelling tot enkele hier zou ik jou willen adviseren om voor een offerte een soort standaard tarief te hanteren en deze vervolgens bij doorgang van de deal als "reeds betaald" in mindering te brengen op de rekening. De laatste tijden ( en zeker nu in recessietijd) worden we te vaak bedonderd en wordt gevraagd om offertes. Ook ik probeer vaak zo duidelijk mogelijk te zijn in mijn offertes om misverstanden achteraf te voorkomen en als ze niet duidelijk zijn dan is de klant weer niet tevreden!
Ik breng tegenwoordig een offerte uit tegen 50 euro, soms wat meer uitzoekwerk soms wat minder, maar het dekt mijn tijd en kosten anders kan ik wel heen en weer blijven rijden en offertes blijven maken. Ook hanteer ik een beperkte geldigheidsperiode van de offerte anders kwam men na 6 mnd nog eens langs.
Als mensen serieus zijn zijn zij echt wel bereid om die 50 euro te betalen.
Op deze manier scheid je ook nog eens het kaf van het koren en ben je efficient bezig, wie zit er nou te wachten op hele lijsten van mensen die een offerte willen. Jij wilt toch ook graag serieus genomen worden zodat je zoveel mogelijk uren declarabel kunt zijn?
Succes!
Met citaat reageren
  #9  
Oud 6 april 2009, 13:36
guardian guardian is offline
Lid
 
Geregistreerd: 5 oktober 2008
Berichten: 21
Wink Re: Offerte opgesteld, en klant laat werkzaamheden uitvoeren door 'maatje'

Blijft een moeilijke situatie.

Nee, ik reken geen geld voor mijn offerte.
Ben door schade en schande wel wijzer geworden op dit gebied. Word jij ook na verloop van tijd.
__________________
http://www.docu-check.nl
Met citaat reageren
  #10  
Oud 6 april 2009, 13:54
vanzutphen vanzutphen is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 2 april 2009
Berichten: 4
Standaard Re: Offerte opgesteld, en klant laat werkzaamheden uitvoeren door 'maatje'

Ik hoopte er al enigszins 'wijs' in te stappen.

Ben nu wel heel erg benieuwd wat je zoal tegenkwam waardoor jij besloten hebt geen geld te vragen voor je offertes.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
offerte

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 00:44.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon