Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Markt > Omgaan met opdrachtgevers
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Omgaan met opdrachtgevers Hoe kun je het gedrag van je opdrachtgever beďnvloeden? Hoe bepaal je je uurtarief? Wat te doen als de factuur niet betaald wordt? Hoe ga je om met problemen in een project?

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 26 mei 2010, 10:40
Mijke Coebergh Mijke Coebergh is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 5 februari 2010
Berichten: 4
Standaard Rechtsgeldigheid digitale handtekening

Hi,

Ik heb een digitale overeenkomst gestuurd naar een opdrachtgever en heb deze digitaal ondertekend retour gekregen; een ingescande handtekening in een pdf bestand van de overeenkomst.
Is dit rechtsgeldig??

Ik hoop iemand hier antwoord op weet!
Groetjes,
Met citaat reageren
  #2  
Oud 27 mei 2010, 19:24
NSIFS NSIFS is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 15 maart 2010
Berichten: 61
Standaard Re: Rechtsgeldigheid digitale handtekening

hallo Mijke,
De wet “elektronische handtekeningen” is op 21 mei 2003 in werking getreden.

Deze wet stelt de elektronische handtekening wettelijk gelijk aan de handgeschreven handtekening wanneer een voldoende betrouwbaar middel is gebruikt om de echtheid te achterhalen. Een handtekening wordt vermoed voldoende betrouwbaar te zijn als hij voldoet aan de volgende eisen:

  • Zij is op unieke wijze aan de ondertekenaar verbonden;
  • Zij maakt het mogelijk de ondertekenaar te identificeren;
  • Zij komt tot stand met middelen die de ondertekenaar onder zijn uitsluitende controle kan houden;
  • Zij is op zodanige wijze aan het elektronisch bestand waarop zij betrekking heeft verbonden, dat elke wijziging achteraf van het elektronisch bestand kan worden opgespoord;
  • Zij is gebaseerd op een gekwalificeerd certificaat;
  • Zij is gegenereerd door een veilig middel voor het aanmaken van elektronische handtekeningen.


Dit betekent dat een geavanceerde handtekening (eis 1, 2, 3, 4), die bovendien gebaseerd is op een gekwalificeerd certificaat (eis 5) en gegenereerd is door een veilig betaalmiddel (eis 6), juridisch gelijk wordt gesteld aan de handgeschreven elektronische handtekening.

Wat precies verstaan moet worden onder een gekwalificeerd certificaat en een veilig middel (de eisen 5 en 6) wordt nader uitgewerkt in de Telecommuncatiewet en onderliggende wetgeving. In totaal gaat het om een dertigtal vereisten.

(bron: ejure)

Een handtekening die niet aan al die eisen voldoet, kan toch als betrouwbaar aangemerkt worden. E-mail communicatie tussen de partijen (aanvraag, bevestiging), de afspraken die jullie onderling hebben gemaakt, de aard van het contract, het doel waarvoor de gegevens zijn verzonden, kan een rechter voldoende informatie verschaffen over de betrouwbaarheid van het document.

Wil je echter geen onnodige risico lopen?
Dan zou ik toch de klant verzoeken het getekende contract per post te verzenden.
__________________
met vriendelijke groet
Nermin

www.ns-accountancy.nl
accountancy, belastingen en financiële diensten
Met citaat reageren
  #3  
Oud 27 mei 2010, 19:45
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Rechtsgeldigheid digitale handtekening

Toevallig vandaag op de weblog van jurist Arnoud Engelfriet: Moet een contract altijd worden ondertekend?

Het komt erop neer dat een fysieke handtekening veel minder vaak nodig is dan veel mensen denken.

Ik zou zelf een gescand contract voor een alledaagse freelance-overeenkomst gewoon accepteren. De kans lijkt me erg groot dat het door de rechter wordt geaccepteerd.
__________________
René
Met citaat reageren
  #4  
Oud 28 mei 2010, 09:40
Mijke Coebergh Mijke Coebergh is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 5 februari 2010
Berichten: 4
Standaard Re: Rechtsgeldigheid digitale handtekening

Bedankt voor jullie informatie
Met citaat reageren
  #5  
Oud 30 mei 2010, 14:46
Joasbuijs's schermafbeelding
Joasbuijs Joasbuijs is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 29 april 2010
Berichten: 116
Standaard Re: Rechtsgeldigheid digitale handtekening

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Bekijk bericht
Toevallig vandaag op de weblog van jurist Arnoud Engelfriet: Moet een contract altijd worden ondertekend?

Het komt erop neer dat een fysieke handtekening veel minder vaak nodig is dan veel mensen denken.

Ik zou zelf een gescand contract voor een alledaagse freelance-overeenkomst gewoon accepteren. De kans lijkt me erg groot dat het door de rechter wordt geaccepteerd.
Helemaal mee eens zeker als je bedenkt dat hoewel een E-mail nog niet als bewijslast gebruikt kan worden dit contract wel via email is binnen gekomen en dus ook naar de verstuurde te herleiden is. ik zou het emailtje ook bewaren
__________________
Kijk op www.zetjezaakopzeker.nl

Joas Financiële Dienstverlening - Zet je zaak op zeker
Met citaat reageren
  #6  
Oud 30 mei 2010, 15:21
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Rechtsgeldigheid digitale handtekening

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Joasbuijs Bekijk bericht
hoewel een E-mail nog niet als bewijslast gebruikt kan worden
Wel degelijk. Een e-mail kan gewoon worden opgevoerd in een rechtzaak. Het is aan de rechter om te beoordelen of hij het als bewijsstuk accepteert.
__________________
René
Met citaat reageren
  #7  
Oud 30 mei 2010, 20:41
Joasbuijs's schermafbeelding
Joasbuijs Joasbuijs is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 29 april 2010
Berichten: 116
Standaard Re: Rechtsgeldigheid digitale handtekening

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Bekijk bericht
Wel degelijk. Een e-mail kan gewoon worden opgevoerd in een rechtzaak. Het is aan de rechter om te beoordelen of hij het als bewijsstuk accepteert.
Kopt wat je zegt. Wat ik bedoelde is dat een brief of aangetekend schrijven een sterkere bewijslast heeft dan een email. deze wordt na mijn weten wel eens afgewezen
__________________
Kijk op www.zetjezaakopzeker.nl

Joas Financiële Dienstverlening - Zet je zaak op zeker
Met citaat reageren
  #8  
Oud 31 mei 2010, 20:24
NSIFS NSIFS is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 15 maart 2010
Berichten: 61
Standaard Re: Rechtsgeldigheid digitale handtekening

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Joasbuijs Bekijk bericht
Kopt wat je zegt. Wat ik bedoelde is dat een brief of aangetekend schrijven een sterkere bewijslast heeft dan een email. deze wordt na mijn weten wel eens afgewezen
Dat is maar de vraag. Er zijn talloze arresten waaruit blijkt dat de afzender van een brief bijvoorbeeld niet alleen moet bewijzen dat hij de brief aangetekend en naar het juiste adres heeft verzonden, maar ook dat de brief (tijdig) aan de geadresseerde is aangeboden op de wijze die daartoe ter plaatse van bestemming is voorgeschreven. (HR 8 september 1995, nr. 15712, NJ 1996, 567.)

Geďnteresseerden kunnen bijv. kennis nemen van de recente uitspraak (13 april 2010) van Gerechtshof Leeuwarden (Zaaknummers: 107.002.330/01) op http://jure.nl/bm2180
__________________
met vriendelijke groet
Nermin

www.ns-accountancy.nl
accountancy, belastingen en financiële diensten
Met citaat reageren
  #9  
Oud 31 mei 2010, 21:54
Joasbuijs's schermafbeelding
Joasbuijs Joasbuijs is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 29 april 2010
Berichten: 116
Standaard Re: Rechtsgeldigheid digitale handtekening

O ik wil helemaal niet betwisten dat een aangetekende brief niet altijd zomaar als bewijs wordt gezien. ik zeg alleen dat het een sterker bewijs is
__________________
Kijk op www.zetjezaakopzeker.nl

Joas Financiële Dienstverlening - Zet je zaak op zeker
Met citaat reageren
  #10  
Oud 31 mei 2010, 22:06
ramon fincken ramon fincken is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 september 2007
Berichten: 2.373
Standaard Re: Rechtsgeldigheid digitale handtekening

Ik heb ook eens een keer een brief, aangetekende brief EN een email met ontvangstbevestiging verzonden tja ach ..
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
digitale handtekening, rechtgeldigheid


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Afschrijving van een digitale camera en de omzetbelasting.. hoe? Allard88 Belasting 6 22 januari 2009 13:08
Voor de webmensen onder ons: webshop met digitale producten NowHow Marktplaats 7 10 september 2008 09:12


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 05:26.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon