Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Markt > Omgaan met opdrachtgevers
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Omgaan met opdrachtgevers Hoe kun je het gedrag van je opdrachtgever beïnvloeden? Hoe bepaal je je uurtarief? Wat te doen als de factuur niet betaald wordt? Hoe ga je om met problemen in een project?

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #11  
Oud 17 augustus 2010, 17:06
Joasbuijs's schermafbeelding
Joasbuijs Joasbuijs is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 29 april 2010
Berichten: 116
Standaard Re: Kan ik contract ontbinden als opdrachtgever dit eenzijdig wijzigt?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JokeHeikensTekst Bekijk bericht
Hoi Hans,


een betalingstermijn van 30 dagen is wettelijk.
Dit is zeker niet het geval. Er is geen recht om op rekening te betalen.
Ik vind een betalingstermijn van 30 dagen erg lang zeker als het om hoge bedragen gaat. ( Ik zelf hanteer een betalingstermijn van 8 dagen, en na 14 dagen ga ik met de klant bellen hoe het staat met de betaling.

Als je opdrachtgever zijn betalingstermijn opschroeft kan dit betekenen dat hij betalingsmoeilijkheden heeft.

Jouw debiteuren risico wordt daarmee groter. Er zijn bedrijven waar je de credietwaardigheid kan laten onderzoeken. ik zou zeker kijken of je daar gebruik van moet maken
.

Als je van deze partij afhankelijk bent voor een groot deel van je inkomsten zou ik zeer oplettend zijn.
__________________
Kijk op www.zetjezaakopzeker.nl

Joas Financiële Dienstverlening - Zet je zaak op zeker
Met citaat reageren
  #12  
Oud 17 augustus 2010, 17:45
Musthave Musthave is offline
Lid
 
Geregistreerd: 27 maart 2009
Berichten: 26
Standaard Re: Kan ik contract ontbinden als opdrachtgever dit eenzijdig wijzigt?

Ik vind de reactie van Hans eigenlijk wel redelijk. Een betalingsuitstel van 30 dagen is inderdaad eigenlijk al een gunst, weliswaar diep ingeburgerd, maar je bent het in principe niet verplicht. En in overleg kan daar eventueel 40 dagen van gemaakt worden, maar zo'n eenzijdige melding vind ik niet echt getuigen wan veel respect tegenover Hans als volwaardig ondernemer, dan krijgt je al bijna een WG-WN relatie.
Bovendien zou je het als freelancer ook niet moeten riskeren om eenzijdig de deadline een keertje met 10 dagen op te schuiven. Je zou wat horen.
Just my 2 cents...


@Joasbuijs: Gewoon uit persoonlijke interesse:
vanaf wanneer vind jij het een hoog bedrag?

Ik hanteer namelijk zelf een termijn van 15 dagen, maar voor grotere bedragen (meer dan 8.000+) zou ik overwegen om deze termijn naar 30 dagen op te schroeven als "klantvriendelijkheid". Ik werk ook met voorschotten, dus dan geeft de klant mij vertrouwen en geef hetzelfde vertrouwen daar ook mee terug (ik sta heel erg op een evenwaardige wisselwerking). Dag 30 verwacht ik dan ook wel dat het geld op mijn rekening staat.
Ik ben erg benieuwd hoe jij het aanpakt? Het risico van onbetaalde facturen loop je altijd, maar als ik het nog beter kan aanpakken, leer ik altijd graag bij.
Met citaat reageren
  #13  
Oud 17 augustus 2010, 18:08
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Kan ik contract ontbinden als opdrachtgever dit eenzijdig wijzigt?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Joasbuijs Bekijk bericht
Dit is zeker niet het geval.
Jawel, in die zin dat als er geen betalingstermijn is afgesproken, sinds 2002 wettelijk een termijn van 30 dagen geldt voor facturen. Dat is denk ik wat Joke bedoelde.
__________________
René
Met citaat reageren
  #14  
Oud 17 augustus 2010, 19:32
Joasbuijs's schermafbeelding
Joasbuijs Joasbuijs is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 29 april 2010
Berichten: 116
Standaard Re: Kan ik contract ontbinden als opdrachtgever dit eenzijdig wijzigt?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Musthave Bekijk bericht

@Joasbuijs: Gewoon uit persoonlijke interesse:
vanaf wanneer vind jij het een hoog bedrag?

Ik hanteer namelijk zelf een termijn van 15 dagen, maar voor grotere bedragen (meer dan 8.000+) zou ik overwegen om deze termijn naar 30 dagen op te schroeven als "klantvriendelijkheid". Ik werk ook met voorschotten, dus dan geeft de klant mij vertrouwen en geef hetzelfde vertrouwen daar ook mee terug (ik sta heel erg op een evenwaardige wisselwerking). Dag 30 verwacht ik dan ook wel dat het geld op mijn rekening staat.
Ik ben erg benieuwd hoe jij het aanpakt? Het risico van onbetaalde facturen loop je altijd, maar als ik het nog beter kan aanpakken, leer ik altijd graag bij.
Op het moment dat de vordering je in de problemen brengt als je hem niet binnen krijgt is het een hoog bedrag, als je een hoge buffer hebt kun je denken vanaf 2.000 euro.

Ik ben van mening dat als je vordering hoger wordt je juist een strenger incasso beleid moet hebben met een vordering van 8.000 euro zou ik eerder een korter termijn dan een langer termijn hanteren. Ik ben geen bank.

ik zeg dan ook een niet betalende klant is geen klant

klantvriendelijkheid heeft mijn inziens niets met het betalings termijn te maken.

Jouw prestatie is geleverd waarom dien je dan lang te wachten op zijn prestatie.
__________________
Kijk op www.zetjezaakopzeker.nl

Joas Financiële Dienstverlening - Zet je zaak op zeker
Met citaat reageren
  #15  
Oud 17 augustus 2010, 20:18
Musthave Musthave is offline
Lid
 
Geregistreerd: 27 maart 2009
Berichten: 26
Standaard Re: Kan ik contract ontbinden als opdrachtgever dit eenzijdig wijzigt?

Bedankt voor de goede raad!
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Freelancer met 1 opdrachtgever: kan dat? Agnes1 Freelancepraktijk starten 1 20 januari 2010 12:23
Laatste werkgever als opdrachtgever? EdV-IT Freelancepraktijk starten 5 16 december 2009 19:58
VAR-wuo nodig, kan dit nog dit jaar? LiesM Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 8 28 september 2009 14:11
Wie is mijn opdrachtgever Niki Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 18 3 april 2009 17:33
Opdrachtgever wil VAR-wuo en EV, terwijl dienstverband aantoonbaar is. Annet Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 7 6 augustus 2007 17:36


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 05:35.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon