Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Markt > Omgaan met opdrachtgevers

Mededelingen

Omgaan met opdrachtgevers Hoe kun je het gedrag van je opdrachtgever beïnvloeden? Hoe bepaal je je uurtarief? Wat te doen als de factuur niet betaald wordt? Hoe ga je om met problemen in een project?

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 19 september 2010, 10:49
kinnekule kinnekule is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 19 september 2010
Berichten: 3
Question VAR verklaring bij meerdere branches

Hallo,
ik heb een vraag betreffende de VAR. Ik heb een tuinadvies bureau en heb daardoor een bedrijfje, ik verkoop ook nog Zweedse huisjes. Daarnaast ben ik verpleegkundige. De laatste jaren probeer ik te werken als ZZPer in de thuiszorg. Omdat ik maar één klant daarbij heb en nodig heb in het jaar wil de belastingdienst me geen VAR wuo geven en dan heb ik een probleem. Nu is mijn vraag: Ik heb toch meerdere opdrachtgevers en voldoe daardoor aan de criteria. Ik presenteer me ook als ondernemer. Waar staat dat dit niet kan als je in meerdere branches werkzaam bent als ondernemer en geven ze me geen goede VAR.
groet, Marten
Met citaat reageren
  #2  
Oud 19 september 2010, 11:03
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Beste Marten,

Heb je voor één van je andere activiteiten al wel een VAR-WUO gekregen?
Als dat het geval is moet je in de aanvraag voor de verpleegkundige dat ook vermelden. Dan krijg je vrijwel altijd alsnog een VAR WUO voor die activiteit.

Als je nog geen VAR WUO hebt voor één van je activiteiten dan zou ik voor alledrie een formulier invullen en dan middels een extra brief vragen om de 3 aanvragen gezamelijk te beoordelen.

succes
Met citaat reageren
  #3  
Oud 19 september 2010, 11:09
kinnekule kinnekule is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 19 september 2010
Berichten: 3
Standaard Var

Ik heb een paar jaar geleden wel een Goede VAR wua voor mijn particuliere thuiszorg werk gekregen maar toen ineens werd dat terug gedraaid. Ook gaf ik toen wel aan dat ik nog andere ondernemers werkzaamheden had. In de tuinbranche heb ik nooit een VAR wua hoeven aan te vragen.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 19 september 2010, 11:35
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Het feit dat je VAR WUO een keer is ingetrokken kan het wel ietsje lastiger maken, het feit dat je in de tuinbranche geen VAR gebruikt / nodig hebt maakt mijns inziens niet veel uit. De belastingdienst wil slechts vaststellen dat je echt ondernemer bent omdat dit de nodige fiscale voordelen heeft. En uiteraard om te voorkomen dat werkgevers (en werknemers) de sociale premies ontduiken. Dus als jij echt alleen maar in de zorg werkt voor 1 instelling dan zou er terecht sprake zijn van fictief dienstverband. Als jij naast je zorgactiviteiten ook andere dingen en dit ook een substantieel onderdeel van je inkomen is (ca 20-30%) dan handel je gewoon als ondernemer. Het ondernemerschap word uit eindelijk per persoon bepaald en niet per activiteit. De standaard formulieren zijn ingericht op 1 activiteit, dus als jij meerdere activiteiten wil laten beoordelen dan zul je dat in een apart begeleidende brief moeten toelichten. Ik heb geen VAR formulier bij de hand maar ik meen me ter herinneren dat je op het formulier ook kunt verzoeken om het formulier te laten beoordelen door je eigen inspectie (of ik heb dat gelezen op een forum). De VAR verklaringen worden normaal centraal beoordeeld en verwerkt maar je kunt dus vragen om dit individueel te laten beoordelen door de eigen belastinginspectie zodat er meer ruimte is voor afspraken en beoordelen van uitzonderingen.

In elk geval niet zomaar opgeven, desnoods middels bezwaar aangeven dat je vind dat je recht hebt op een VAR WUO..
Met citaat reageren
  #5  
Oud 19 september 2010, 11:48
kinnekule kinnekule is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 19 september 2010
Berichten: 3
Standaard Var

Bedankt voor je goede hulp en ik ga er zeker mee aan de slag. Ik heb nu het gevoel dat ik toch een beetje gelijk had en dat ik het niet moet opgeven.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Hulp Var verklaring voor muzikant Patturik Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 4 9 februari 2009 18:42
VAR en meerdere activiteiten DennisWillemse Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 2 18 juli 2008 15:17
VAR wuo en meerdere opdrachten bij 1 opdrachtgever oschulte Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 2 10 juni 2008 15:32
Evaluatie wet uitbreiding rechtsgevolgen VAR René Nieuws - Voor en door freelancers 3 8 februari 2008 20:40


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 17:39.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon