Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Markt > Omgaan met opdrachtgevers
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Omgaan met opdrachtgevers Hoe kun je het gedrag van je opdrachtgever beïnvloeden? Hoe bepaal je je uurtarief? Wat te doen als de factuur niet betaald wordt? Hoe ga je om met problemen in een project?

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 18 oktober 2010, 22:37
FreeTemse FreeTemse is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 6 september 2009
Berichten: 3
Lightbulb Dagtarief als teamleader

Hallo
Ik stel mezelf de vraag wat een aanvaardbaar dagtarief is als teamleader van een 20-tal consultants? De klant is een van de grotere EDI service providers.
Binnen deze branche en als teamleader heb ik ondertussen zo'n 5 jaar ervaring aangevuld met een stevige 'business' kennis. Momenteel ben ik vast in dienst maar ik wil best de overstap maken (het bedrijf zelf werkt met 25% freelancers dus dit zal geen probleem zijn, doorgaans opdrachten van 2 jaar).
Kan er iemand advies geven?
Alvast bedankt!
Met citaat reageren
  #2  
Oud 21 oktober 2010, 11:32
FreeTemse FreeTemse is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 6 september 2009
Berichten: 3
Standaard

Hallo
Ondertussen werd het onderwerp een goede 60 keer bekeken, helaas blijven suggesties uit. Daarom hierbij wat extra informatie en vooral ook een indicatie die ikzelf in gedachten heb:
  • de consultants zijn mensen met een gezonde mix van technische competenties, de nodige soft skills en een stevige dosis supply chain kennis (deze ervaring heb ik uiteraard zelf ook)
  • het orderboek bestaat uit een 500-tal simultane projecten waarvan de planning gebeurd door de teamleader
  • het klantenbestand is zeer uiteenlopend, maar de focus ligt voornamelijk op internationale bedrijven (top-100)
  • het team is de afgelopen jaren sterk van samenstelling gewijzigd, maar de huidige werkorganisatie moet sterk hertekend worden om tot een goed werkend geheel te komen
  • de nodige afspraken met andere teams moeten nog gemaakt/hertekend worden
  • onnodig te zeggen dat ook extra mensen aangeworven en de huidige equippe deels geheroriënteerd moet worden
Zelf had ik gedacht aan 525 euro, wat vinden jullie hiervan?

Mvg
Met citaat reageren
  #3  
Oud 21 oktober 2010, 12:03
ramon fincken ramon fincken is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 september 2007
Berichten: 2.373
Standaard

Citaat:
Ondertussen werd het onderwerp een goede 60 keer bekeken, helaas blijven suggesties uit
het is ook lastig! er komen regelmatig topics over uurtarieven of dagtarieven .. het is een multi-factor setup die bepaald wat je tarief is ( beschikbaarheid, expertise, klantenbinding .. etc ).

ik kan dan ook totaal niet inschatten of het bedrag dat je noemt normaal, marktconform of wat dan ook is, dit is voor mij een totaal andere branche dan ik gewend ben.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 21 oktober 2010, 12:07
FreeTemse FreeTemse is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 6 september 2009
Berichten: 3
Standaard

precies daarom heb ik nu meer informatie gegeven.
als je meer info nodig hebt dan hoor ik dit graag.

eigen expertise:
- aansturen van een team: 8 jaar
- expertise: momenteel senior in een gelijkaardige functie
- klantenbinding/beschikbaarheid: full-time betrekking en directe start
Met citaat reageren
  #5  
Oud 21 oktober 2010, 22:50
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 979
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Zoals Ramon zegt zijn tarieven lastig. Zeker omdat wat in de ene branch heel normaal is in de andere branch volstrekt absurd...

Het dag tarief wat je noemt 525 euro komt neer op 65 euro per uur bij een 8 urige werkdag. Dat is denk ik voor een eerste freelance / zzp opdracht heel redelijk, ook voor het nivo functie.

Op een of andere manier moet je als zzp-er met werkervaring toch altijd weer een nieuw trackrecord op bouwen ni opdrachten en dan langzaam stijgen in tarief.

Persoonlijk ben ik niet zo'n fan van dagtarieven, ik doe het eigenlijk nooit meer. Als je op dagtarief werkt dan word vaak verwacht dat je meer uren maakt terwijl jij het tarief calculeert op basis van 8 uur per dag. Mijn ervaring is dat je bij dagtarief gemiddeld 9 uur per dag werkt, wat indirect een korting van ruim 10% is op je uurtarief. Ik heb ook al opdrachten meegemaakt waar ik op 10-11 uur per dag kwam omdat de takenlijst steeds langer werd.
Terwijl ik bij uurtarief projecten merk men daar meer kostenbewust is als ik lange dagen maak en men ook zoekt om bepaalde taken liever intern te beleggen zodat ik niet te veel uren (kosten) ga maken.

Als een opdrachtgever om een dagtarief vraagt dan bereken ik dus altijd 9x mijn uurtarief voor die klus en zet dat ook zo in de offerte. 65 per uur of 585 per dag. Soms ontkom je niet aan een dagtarief en wil men ook niet meer als 8 uur betalen maar dan neem ik ook altijd een maximum aantal uren per week op in het contract. bij een dagtarief op basis van 8 uur is dat max 45 uur per week bij dagtarief obv 9 uur max 50 uur per week. En dat de uren daar boven gewoon weer berekend worden. Dan geef je dus maximaal 5 uur per week weg


Wat je in dit geval ook kan doen is nu een tarief afspreken van 525 per dag maar ook een prestatiebonus voor bepaalde doelstellingen. Dit kan een bonus zijn voor een vast bedrag maar ook een verhoging van het uur/dagtarief met terugwerkende kracht. en voor het vervolg van de opdracht.

Opdrachtgevers vinden het vaak wel intressant dat je ook een financieel belang hebt bij het realiseren van je doelstellingen. (zelfs nu bonus bijna een scheldwoord is geworden )
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
dagtarief, lead, leader, team, teamleader


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Klanten opbouw miqq Freelancepraktijk starten 12 11 februari 2016 07:54
VAR aanvragen of in loondienst blijven? Maria72 Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 3 8 september 2010 21:45
Deeltijdstudente journalistiek (30 jr) wil zich profileren als freelancer, mijn vragen! Kaat Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen 2 22 april 2009 00:18
Inschrijven KvK en beginnen als freelancer voor een enkele opdracht? AlwinK Freelancepraktijk starten 2 11 augustus 2008 10:33
Uitkering en zelfstandig ondernemen Anoniem Al die andere praktische dingen 11 22 februari 2007 10:27


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 19:14.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon