Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Markt > Omgaan met opdrachtgevers
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Omgaan met opdrachtgevers Hoe kun je het gedrag van je opdrachtgever beïnvloeden? Hoe bepaal je je uurtarief? Wat te doen als de factuur niet betaald wordt? Hoe ga je om met problemen in een project?

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #11  
Oud 10 november 2010, 14:43
nino1983 nino1983 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 16 april 2008
Berichten: 10
Standaard

ja, dit lijkt me idd wel handig. Waar vind je zulk soort voorbeeld offertes voor freelance journalisten/ redacteuren? Ik heb namelijk net een nieuwe opdracht binnen en wil nu wel wat duidelijkheid scheppen tussen mij en een opdrachtgegever. Mijn uurtarief etc. had ik al op papier.
Met citaat reageren
  #12  
Oud 10 november 2010, 16:55
ramon fincken ramon fincken is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 september 2007
Berichten: 2.373
Standaard

dat heb ik helaas niet voor je, ik zit ook in een andere hoek
Met citaat reageren
  #13  
Oud 10 november 2010, 17:16
hoffit hoffit is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 19 november 2009
Berichten: 80
Standaard

@nin1983: je bedoeling is begrijpelijk en lovenswaardig, maar denk je echt dat het een verschil maakt? Ik betwijfel ten zeerste of de bewuste opdrachtgever anders gereageerd had met een contract.

Uiteindelijk draait het ook om een stuk vertrouwen. Als dat er niet is houdt het op.
Met citaat reageren
  #14  
Oud 12 november 2010, 16:45
bibalon bibalon is offline
Lid
 
Geregistreerd: 16 september 2010
Berichten: 7
Standaard

Alles is naar mijn idee al gezegd. Altijd een handtekening onder je offerte laten zetten, waarin een verwijzing van je AV's staat.

Ik zou ze vanaf nu elke dag bellen. Net zolang tot ze gek van je worden en tot betaling overgaan. En dan snel op zoek naar een andere opdrachtgever...

Ik las ooit eens een berichtje van iemand die een stempel had laten maken, waarop stond "aangesloten bij incassobureau ..." Het was een fictieve naam. Bij elke herinnering plempte ze zo'n stempel bovenaan de brief. Haar ervaring was dat de facturen ineens erg snel betaald werden. Vond het een ludieke actie. En het werkte nog ook.

veel succes met je "zeurtocht om geld', want zo voelt het toch wel een beetje!

groet,
Lonneke
Met citaat reageren
  #15  
Oud 17 november 2010, 12:15
Hanzup Hanzup is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 11 september 2007
Berichten: 50
Standaard

Een herinnering sturen, per post, en daarin zeggen dat je de vordering uit handen geeft als ze niet voor een bepaalde datum betaald wordt. En vervolgens ook de vordering uit handen geven als die datum verstreken is.
Met citaat reageren
  #16  
Oud 26 november 2010, 21:58
nancy_kelpie's schermafbeelding
nancy_kelpie nancy_kelpie is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 3 januari 2009
Berichten: 190
Stuur een bericht via MSN naar nancy_kelpie
Standaard

Ik vroeg me al af of je eerste zin over "natuurlijk geen contract getekend" sarcastisch bedoeld was van "vergeten" ofzo... maar je bedoeld het dus serieus... Absoluut altijd wel een contract tekenen!

Zowel offerte als Algemene Voorwaarden akkoord mee laten gaan. Die Algemene Voorwaarden stel jij zelf op, maar sommige grote klanten hebben eigen Algemene Voowaarden die ze naar freelancers sturen, de meesten niet en dan moet jij het dus sturen.

Als er nergens een handtekening staat heeft een incassobureau het ook moeilijk denk ik om wat voor je te doen. Als de bedragen echter via e-mail zijn besproken heb je nog iets om op te staan want dan staat het schriftelijk vast. Via telefoon kan je helemaal niks beginnen en moet je dus ook nooit doen (of na het telefoontje altijd een e-mail sturen met "dit hebben we besproken").

Zelf kopieer ik altijd het stukje uit mijn algemene voorwaarden wat er gebeurd bij te laat betalen. Dit is heel netjes en officieel geschreven en wordt gedreigd met dat de wettelijke rente in gaat, werkt erg goed
__________________
illustraties, animaties & games
Met citaat reageren
  #17  
Oud 28 november 2010, 00:15
JokeHeikensTekst's schermafbeelding
JokeHeikensTekst JokeHeikensTekst is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 27 juni 2008
Berichten: 118
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nino1983 Bekijk bericht
Waar vind je zulk soort voorbeeld offertes voor freelance journalisten/ redacteuren? Ik heb namelijk net een nieuwe opdracht binnen en wil nu wel wat duidelijkheid scheppen tussen mij en een opdrachtgegever.
Beste Nino,

Voor het maken van offertes en facturen gebruik ik het programma Moneybird (www.moneybird.nl), dat mag je 3 keer per maand gratis gebruiken, maar voor 10 euro per maand mag je onbeperkt facturen en offertes maken, heel handig. Je kunt ervoor kiezen dat een offerte ondertekend moet worden, dat doe ik altijd.

Op mijn site staan Algemene Voorwaarden, waarnaar ik verwijs op mijn facturen. Als je erbij zet dat je ze op verzoek toestuurt, is dat prima. Je kunt ze ook standaard met offertes en facturen meesturen.
Die Algemene Voorwaarden heb ik van de NVJ gekregen. Als ik jou was zou ik ook lid worden van de NVJ, zij doen zinnige dingen. Bijvoorbeeld het 'wurgcontract' van Sanoma Uitgevers hebben ze weten te versoepelen. Als je lid bent, mag je die AV gebruiken op je site. Dan weet je zeker dat je juridisch goed zit.

Een klant die altijd te laat betaald, daar schiet niemand iets mee op. Ik heb daar ook weleens mee te maken gehad en ik heb de juridische afdeling van de NVJ ingeschakeld, die voor mij in de bres zijn gesprongen en dreigden met een rechtszaak. Toen is alsnog betaald, maar die werkrelatie is wel weg nu.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Groet en succes,

Joke
__________________
www.jokeheikenstekst.nl
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Wie is mijn opdrachtgever Niki Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 18 3 april 2009 17:33
Opdrachtgever wil VAR-wuo en EV, terwijl dienstverband aantoonbaar is. Annet Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 7 6 augustus 2007 17:36


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 06:58.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon