Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Markt > Omgaan met opdrachtgevers

Mededelingen

Omgaan met opdrachtgevers Hoe kun je het gedrag van je opdrachtgever beïnvloeden? Hoe bepaal je je uurtarief? Wat te doen als de factuur niet betaald wordt? Hoe ga je om met problemen in een project?

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 16 november 2010, 13:51
reCode reCode is offline
Lid
 
Geregistreerd: 16 november 2010
Berichten: 9
Standaard Uurtarief voor webdesign?

Beste freelancers,

Ik zit even met een aantal vragen over tarieven en dergelijke. Ik ben zelf bezig met het oprichten van mijn freelance loopbaan (Webdesign), maar wat zijn nou een beetje normale uurtarieven die ik kan vragen?

Ik ga nu beginnen met mijn tweede grote project, waarin ik mij niet alleen bezig hou met het realiseren van een website maar waar ook marketing bij komt kijken.

In grote banen gaat het om het volgende werk:

- 3 Website afmaken en verbeteren
- Webshop afmaken, verbeteren en toevoegen van betalingssystemen
- Marketing (promoten op verschillende websites)
- SEO (Rankings proberen te verhogen)
- Adwords campagnes voeren en verbeteren
- Op langere termijn nog 3á4 kleine websites realiseren

Nu zat ik zelf te denken aan een uurtarief van 35 euro ex btw.

Alvast bedankt voor jullie meningen!

Robin
Met citaat reageren
  #2  
Oud 16 november 2010, 16:18
Bertine Brookhuis Betekst's schermafbeelding
Bertine Brookhuis Betekst Bertine Brookhuis Betekst is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 6 augustus 2010
Berichten: 105
Standaard

Ha Robin!

Als ik een website wil laten bouwen, zou ik op basis van een soort
intakegesprek (wat wil je met welk doel etc.) een projectprijs willen
afspreken. Geen uurtarief. Dan weet ik namelijk helemaal niet waar ik aan
toe ben wanneer de site opgeleverd wordt.

groet
Bertine
Met citaat reageren
  #3  
Oud 16 november 2010, 17:27
ramon fincken ramon fincken is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 september 2007
Berichten: 2.373
Standaard

Precies, ik huur vaak webdesigners in en heb totaal niets aan een uurtarief. Ik wil weten (in mijn geval) wat bv een homepage PSD only kost, of een unieke vervolg (content-) pagina.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 16 november 2010, 20:29
reCode reCode is offline
Lid
 
Geregistreerd: 16 november 2010
Berichten: 9
Standaard

Het probleem is alleen dat ik dus ook marketing ga doen, waaronder online sociale diensten beheren en Google Adwords campagnes ga controleren en verbeteren. Dus daar ben ik voor onbepaalde tijd mee bezig, en dan is het lastig om een vast bedrag af te spreken denk ik.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 16 november 2010, 21:15
Myrax Myrax is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 23 augustus 2007
Berichten: 222
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reCode Bekijk bericht
Het probleem is alleen dat ik dus ook marketing ga doen, waaronder online sociale diensten beheren en Google Adwords campagnes ga controleren en verbeteren. Dus daar ben ik voor onbepaalde tijd mee bezig, en dan is het lastig om een vast bedrag af te spreken denk ik.
Mja, maar dat vindt jouw potentiële klant waarschijnlijk ook, dus dat schrikt af.
Je kan ook voor een deel van de werkzaamheden een projectprijs afspreken en voor doorlopende werkzaamheden een uurtarief.
Maar ook met dat laatste zou ik proberen de klant zoveel mogelijk duidelijkheid te geven.
Verplaats je in de klant!
__________________
Rixter Algra
Met citaat reageren
  #6  
Oud 17 november 2010, 01:42
MrMartinH's schermafbeelding
MrMartinH MrMartinH is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 28 september 2010
Berichten: 169
Standaard

Wat misschien een idee is is voor jezelf een schatting maken hoeveel uur je denkt bezig te zijn met een project, en dat maal het uurtarrief te doen. Het bedrag wat daar uit rolt kun je aan je opdrachtgever voorstellen als een vast bedrag. Je moet alleen wel zorgen dat je niet teveel extra uren aan je opdracht gaat besteden anders maak je teveel verlies op de extra uren.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 17 november 2010, 12:37
hoffit hoffit is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 19 november 2009
Berichten: 80
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reCode Bekijk bericht
Het probleem is alleen dat ik dus ook marketing ga doen, waaronder online sociale diensten beheren en Google Adwords campagnes ga controleren en verbeteren. Dus daar ben ik voor onbepaalde tijd mee bezig, en dan is het lastig om een vast bedrag af te spreken denk ik.
Je zou hiervoor ook een abonnement vorm voor kunnen gebruiken. Zowel voor de klant als voor jou duidelijk en afgebakend.
Met citaat reageren
  #8  
Oud 17 november 2010, 16:55
Rogier Rogier is offline
Lid
 
Geregistreerd: 10 april 2010
Berichten: 29
Standaard

Ik maak op basis van het aantal uur dat ik werk een inschatting van de totaal kosten. In een offerte zeg ik er duidelijk bij dat deze totaal kosten een indicatie zijn. Ik presenteer deze totaal kosten als een optelling van de afzonderlijke delen van het project, dan begrijpt de klant ook beter dat het niet helemaal vast ligt.

In principe zorg ik er voor dat de totaal kosten uiteindelijk overeenkomen met de indicatie. Het kan echter hoger uitvallen wanneer de opdrachtgever achteraf toch een hoop wilt veranderen wat oorspronkelijk wel goedgekeurd is: zulke uren kan je niet overzien bij het plannen. Vandaar dat ik het als 'indicatie' breng.
__________________
Webdesign | 3D-ontwerp | Fotografie | Beeldbewerking
Met citaat reageren
  #9  
Oud 17 november 2010, 17:00
hoffit hoffit is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 19 november 2009
Berichten: 80
Standaard

Lijkt me een goed voorstel. Wil de klant toch fixed price gooi je er 20% bij op. Dergelijke constructies zijn heel gebruikelijk in de ICT.

Zorg wel dat je specs vooraf goed vastliggen en geaccepteerd zijn. Menig ICT project is de mist ingegaan omdat klant en leverancier andere ideeën hadden over wat er geleverd zou worden.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Tips voor uurtarief zelfstandig serveerster in de horeca? eef Omgaan met opdrachtgevers 9 11 november 2010 16:34
uurtarief freelance architect/bouwkundige? Joep Omgaan met opdrachtgevers 1 23 februari 2009 23:52
Reiskosten in uurtarief, of uurtarief voor reizen? Kees_ASB Al die andere praktische dingen 1 11 januari 2009 19:30
Uurtarief voor klus als stagebegeleider anders dan mijn normale uurtarief? jeroen94704 Omgaan met opdrachtgevers 3 22 april 2008 09:59
Vrouwen beuren hoger uurtarief Mariëlle Schrijft Nieuws - Voor en door freelancers 0 26 september 2007 17:44


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 13:29.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon