Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 30 maart 2012, 16:13
DM Unseen DM Unseen is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 30 maart 2012
Berichten: 1
Standaard Kiezen tussen IB aangifte particulier of ondernemer

Ben afgelopen jaar(2011) gedeeltelijk voor mezelf begonnen, maar ben ook nog grotendeels in loondienst. Desalniettemin een goed jaar gehad qua omzet, en ook behoorlijk wat uren gedraaid (maar urencriterium haal ik helaas net niet).

Belastingdienst ziet mij vanwege zeer behoudende cijfers die ik via KvK opgegeven heb *nog* niet als ondernemer (heb natuurlijk al wel VAR-WUO en BTW nummer). Dit jaar zal dat waarschijnlijk wel veranderen (grote kans dat ik ook 't urencriterium ga halen).

Had eigenlijk gedacht om voor 2011 als particulier IB in te dienen omdat ik als startende ondernemer te weinig inzicht had in alle ontwikkelingen en ook weinig aftrekmogenlijkheden zag en omdat dat ook veel eenvoudiger is. Dat zal na dit jaar waarschijnlijk afgelopen zijn.

Heb ook begrepen dat ze nogal moeilijk doen om na eerste inschrijving toch als ondernemer aangemerkt te worden (moet een persoonlijk en schriftelijk verzoek met reden indienen).
Toch kan ik gezien omzet,inzet en klanten in 2011 ed wel enigzins spreken van een onderneming (als ik bv de VAR-WUO criteria bekijk en de belastingdienst website). Mijn part-time ondernemerschap zit een beetje op de rand. Ik ga er iig wel voor om uiteindelijk als onafhankelijk zelfstandige mijn geld te verdienen. Voor 2012 is de kans zelfs zeer groot dat me dat ook gaat lukken.
(hoewel ik nu nog steeds part-time ondernemer ben)

Nu heb ik toch een paar vraagjes.

Ben ik verplicht om zsm aan te geven dat ik waarschijnlijk toch een onderneming drijf (uit oogpunt IB)?
Kan de belastingdienst met terugwerkende kracht mij als ondernemer aanmerken (en doen ze dat dan ook). Heeft dat ook consequenties voor de al ingediende IB?
Is het lastig om na de eerste inschrijving alsnog voor de IB als ondernemer aangemerkt te worden?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 31 maart 2012, 15:36
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard

Als je vermoedt dat je in 2012 voordeel hebt om als ondernemer voor de IB aangemerkt te worden kun je gewoon een briefje sturen naar de inspecteur van je regiokantoor en verzoeken om over 2012 t.z.t. een ondernemersaangifte uit te reiken. Eventueel kun je een schatting geven van je inkomsten als ondernemer. Wellicht is het ook verstandig om vast een voorlopige aanslag te vragen zodat je maandelijks vast belasting kunt betalen.
Ik ben nog niet tegengekomen dat men dan over de voorgaande jaren ook alsnog een ondernemersaangifte verlangt.
__________________
maak eens een buiteling:
www.saltoadvies.nl
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Vraag over belastingaangifte als 'ondernemer' of 'particulier' marlies84 Belasting 5 1 september 2011 12:22
Geen ondernemer voor inkomstenbelasting / aangifte Tamara Belasting 3 15 april 2011 15:00
Aangifte: Ondernemer of particulier? Verwijderd account Belasting 13 7 april 2009 10:42
Aangifte IB 2007: wat te doen met terugontvangen BTW en IB 2006? djbel Belasting 9 22 maart 2008 23:17
Belasting aangifte hulp. Eerst VAR-row nu opeens toch ondernemer..? XavierSanGiorgi Belasting 3 22 maart 2008 00:07


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 22:57.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon