Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Markt > Omgaan met opdrachtgevers
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Omgaan met opdrachtgevers Hoe kun je het gedrag van je opdrachtgever beïnvloeden? Hoe bepaal je je uurtarief? Wat te doen als de factuur niet betaald wordt? Hoe ga je om met problemen in een project?

 
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Prev Vorig bericht   Volgende bericht Next
  #1  
Oud 12 november 2010, 20:38
elgwappo elgwappo is offline
Lid
 
Geregistreerd: 19 oktober 2010
Berichten: 12
Standaard Concurrentie- en relatiebeding bij zelf aangebrachte klant

Hallo,

Ik heb verschillende topics gelezen m.b.t. het omgaan met een concurrentie- en relatiebeding, maar kon mijn antwoord niet helemaal vinden.

De situatie is als volgt. Een kleine twee jaar geleden ben ik begonnen bij een ICT detacheerder, waarbij ik zelf een opdracht binnenbracht. Deze opdracht was bij een klant waar mijn werkgever zelf geen relatie mee had (en op dit moment, naast mijn opdracht, nog steeds niet heeft). Ik ga op korte termijn als freelancer starten en wil daarbij het liefst de opdracht bij mijn huidige klant afmaken (= nog een half jaar werk, wat een ideale start als freelancer zou zijn).

Nu heb ik in mijn contract een concurrentie- en relatiebeding staan (zoals alle detacheerders, waarschijnlijk). Het concurrentiebeding luidt als volgt:

Citaat:
Het is de werknemer verbonden om tijdens de duur van de arbeidsovereenkomst, alsmede gedurende 1 jaar na beeindiging van deze arbeidsovereenkomst zonder schriftelijke toestemming van de werkgever binnen Nederland een zaak, gelijk, gelijksoortig of aanverwant aan die van de werkgever te drijven, mede te drijven of te doen drijven, hetzij direct, hetzij indirect als ook financieel -in welke vorm dan ook- direct dan wel indirect bij een dergelijke zaak belang te hebben....
Het relatie(beschermings)beding ziet er als volgt uit:

Citaat:
Het is de werknemer gedurende 1 jaar na beeindiging van de arbeidsovereenkomst verboden op enigerlei wijze, hetzij tegen beloning, hetzij om niet, direct of indirect, relaties dan wel aan die relaties gelieerde (rechts-)personen te benaderen en te bedienen dan wel op zekere wijze daarvoor werkzaam te zijn, een en ander op straffe van...

Nu heb ik een goede verstandhouding met mijn baas en ga ik binnenkort met hem om tafel zitten om m'n freelance plannen te bespreken, maar om alvast een idee te hebben wat mijn bewegingsvrijheid hierin is, vroeg ik me de volgende zaken af:
  • In hoeverre is een eenmans freelance zaak 'gelijk, gelijksoortig of aanverwant' aan een detacheringsbedrijf en in hoeverre kan dit in de weg zitten in de praktijk (jurisprudentie ?) ?
  • In hoeverre kan hier meetellen dat de klant door mij is aangebracht en dat na mijn vertrek de werkgever effectief geen relatie meer heeft met de klant (aangezien de werkgever geen preferred supplier is en geen andere werknemers bij de klant heeft zitten) ?

Hopelijk kan iemand me wat bagage voor het komende gesprek verschaffen :-)


Groeten,
Met citaat reageren
 

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Jezelf voorstellen bij concurrentie 27NewMedia Marketing en acquisitie 6 2 september 2009 14:51
Kan ik een klant vragen mijn naam/website te vermelden bij een in opdracht geschreven artikel? Verwijderd account Omgaan met opdrachtgevers 5 21 juli 2009 15:22
Besprekingen bij klant - vergoeding? Musthave Omgaan met opdrachtgevers 10 29 april 2009 00:01
Veel werk bij 1 klant youneedstyle Al die andere praktische dingen 6 5 maart 2008 13:14


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 07:20.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon