Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Markt > Omgaan met opdrachtgevers
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Omgaan met opdrachtgevers Hoe kun je het gedrag van je opdrachtgever beïnvloeden? Hoe bepaal je je uurtarief? Wat te doen als de factuur niet betaald wordt? Hoe ga je om met problemen in een project?

 
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Prev Vorig bericht   Volgende bericht Next
  #15  
Oud 28 maart 2007, 19:43
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: Indicatie tarief artikelen nieuwsbrief

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door NowHow Bekijk bericht
Jammer dat je er zo op reageert, Erik. Misschien lees ik er iets in dat je helemaal niet zo bedoelt, dat hoor ik dan heel graag!
Sorry, ik klonk in mijn betoog misschien wat fel. Dat is niet helemaal zo bedoeld, ik wilde eigenlijk vooral duidelijk maken dat het vragen van een tarief per woord naar mijn mening onzinnig is. Ik ben een voorstander van een projectprijs (prijs per artikel, waarbij niet de lengte in # woorden de prijs bepaalt). Wat mij betreft bepalen zaken als ervaring, complexiteit, waarde, investeringen, continuiteit of omvang van een opdracht etc. de prijs of honorarium van een artikel.

Of iets meer of minder wetenschappelijk getint is, is voor mij evenmin een afweging die de prijs zou moeten bepalen. Een voorbeeld:

Als ik een populair wetenschappelijk verhaal maak over bijvoorbeeld de kwaliteit van digitale geluidsopnamen (wat verder wetenschappelijk en feitelijk correct is, maar niet op nieuw empirisch onderzoek is gebaseerd en dus niet alszodanig in Nature komt te staan) vind ik dat niet meer waard dan een maandelijks artikel in een vakblad over callcenters waar ik het ook over het menselijk gehoor heb (maar dan over headsets in relatie tot acoustic shock).

Het eerste artikel verscheen een paar jaar geleden in Psychologie Magazine, leverde niet veel op (nog geen 400 euro), was erg leuk om te maken, nam veel tijd in beslag, was relatief kort (1 pagina) en bereikte een grote doelgroep. Het tweede artikel kende een kleine doelgroep, was snel klaar en werd goed betaald (600 euro), ookal had het een omvang van 4 pagina's.
Het korte artikel leverde per woord meer op, maar in tijdsbesteding absoluut niet. Er was veel research nodig, een interview, veel overleg met de redactie.
Het lange artikel schreef ik in een dag. Het zat goed in elkaar, maar de prijs per woord kwam net boven de 24 ct uit.

Tot slot: misschien zijn er honoraria die (teruggerekend) neerkomen op 70 cent per woord. Daar heb ik geen enkel probleem mee, maar ik vind het lastig te bepalen waarom voor een woord 40, 50 of 70 cent mag worden gerekend.

En er zijn ook situaties waarbij ik voor 12 cent per woord aan de slag ga (zoals bij een wekelijks editorial in een electronische nieuwsbrief, dat ik op zondagavond aanlever en dat op maandagochtend per mail wordt gedistribueerd).

No offense, ik hoop alleen stilletjes dat kenniswerkers niet alleen per 'tik' werken .
__________________
erix

www.erikbouwer.nl
Met citaat reageren
 

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 21:39.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon