Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Al die andere praktische dingen
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Al die andere praktische dingen Bedrijfsnaam, KvK, spullen inkopen, briefpapier, rechtsvorm, bedrijfsruimte, vervoer, juridische zaken, verzekeringen.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 30 november 2007, 14:43
Sandra Schoppers Sandra Schoppers is offline
Lid
 
Geregistreerd: 15 mei 2007
Berichten: 22
Standaard Schiet je als bladmanager alle inkoopkosten voor?

Hoi iedereen,

Ik verzorg de redactie en regie van een kwartaalmagazine voor mijn opdrachtgever. Voor de volgende uitgave verzorg ik o.a. een interview inclusief foto's. Ik heb de fotograaf gekozen en een afspraak gemaakt voor een fotosessie met de geinterviewde.

Hoe ga ik nu om met facturering? Is het gebruikelijk dat de fotograaf de kosten van de fotosessie aan mij doorberekent, zodat ik ze vervolgens weer factureer aan mijn opdrachtgever?
Of kan ik de fotograaf ook opdracht geven zijn kosten rechtstreeks aan mijn opdrachtgever door te berekenen. Dat laatste vind ik een beetje lastig, omdat de fotograaf mijn opdrachtgever niet kent, hij heeft tot nu toe alleen met mij te maken gehad.
Hoe gaan jullie hiermee om?

Bedankt!
Met citaat reageren
  #2  
Oud 1 december 2007, 19:20
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: Schiet je als bladmanager alle inkoopkosten voor?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sandra Schoppers Bekijk bericht
Ik verzorg de redactie en regie van een kwartaalmagazine voor mijn opdrachtgever. Voor de volgende uitgave verzorg ik o.a. een interview inclusief foto's. Ik heb de fotograaf gekozen en een afspraak gemaakt voor een fotosessie met de geinterviewde.
E.e.a. hangt af van de afspraken die je met je opdrachtgever hebt gemaakt over een budget per uitgave en de wijze van factureren. Daarbij kan je als (hoofd)redacteur (??) er voor kiezen a) alle facturen van de door jou ingeschakelde hulptroepen zelf te betalen en door te belasten aan jouw opdrachtgever of b) alle facturen door te sturen naar de opdrachtgever cq door de hulptroepen rechtstreeks naar de opdrachtgever te laten sturen.

Bepalend hierbij is jouw business model. Krijg jij zelf een vaste fee (honorarium + budget) en kan je door slim inkopen van diensten van derden zelf meer over houden? Dan moet je zelf ook je freelancers voorschieten.

Als jij het initiatief neemt om een fotograaf in te huren, maak je ook afspraken over de kosten en deliverables. Je bent dan ook primair verantwoordelijk voor de betaling van de factuur (ook al belast je de kosten door). Je moet op zijn minst helderheid verschaffen hierover aan de door jou ingehuurde freelancers. Wat gebeurt er als jouw opdrachtgever de door jou ingehuurde mensen niet wil of kan betalen of te laat betaalt?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sandra Schoppers Bekijk bericht
Hoe gaan jullie hiermee om?
Ik heb als hoofdredacteur van verschillende periodieken een honorarium en een budget. Het eerste is vast, het tweede probeer ik optimaal te benutten; ik laat de door mij ingehuurde freelancers factureren aan de uitgever voor wie ik werk. Ik houd wel het betalingsverkeer in de gaten (hoogte van het bedrag en of het bedrag ook betaald wordt).

Kortom: maak heldere afspraken met je opdrachtgever...
__________________
erix

www.erikbouwer.nl
Met citaat reageren
  #3  
Oud 3 december 2007, 12:37
Sandra Schoppers Sandra Schoppers is offline
Lid
 
Geregistreerd: 15 mei 2007
Berichten: 22
Standaard Re: Schiet je als bladmanager alle inkoopkosten voor?

Erix bedankt voor je uitgebreide inhoudelijke commentaar!
Het maakt veel duidelijk voor me. Nu kan ik de puntjes op de i zetten.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Woonhuis als bedrijfsruimte. Gevolgen voor belasting etc? suuus Al die andere praktische dingen 10 21 mei 2007 12:54
Uitkering en zelfstandig ondernemen Anoniem Al die andere praktische dingen 11 22 februari 2007 10:27
Freelancer en werkruimte thuis alfred Belasting 15 7 juli 2006 17:54
Monique de Neef: adviseur Organisatieprocessen en passie voor Zweden Monique de Neef Marktplaats 2 7 mei 2006 14:45


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 22:12.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon