Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Actueel > Nieuws - Voor en door freelancers

Mededelingen

Nieuws - Voor en door freelancers Op het freelancersvlak wil er nog wel eens wat veranderen. Lancelots verzamelt het belangrijkste freelancenieuws. Iedereen in het forum mag zich als nieuwsjager opwerpen.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #11  
Oud 7 januari 2009, 17:25
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: Uitgeverijen besteden veel werk uit aan freelancers

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niels Arts Bekijk bericht
Omdat onderzoeksbureau Markteffect samenwerkt met Fontys kreeg ik een mooie overheidssubsidie en daarom was het niet zo duur om te onderzoeken. Bovendien levert het mij weer mooie lijsten van uitgeverijen op. En wat publiciteit hoopte ik. Bij villamedia enz is het inmiddels gepubliceerd, dus dan ben ik al tevreden. Als je nog bepaalde weblogs kent hoor ik dat graag...ik weet er wel een paar, maar kan ze niet allemaal bijhouden helaas ;-)
(...)Onderzoekspopulatie: Ja, helaas moest ik alle soorten uitgeverijen op een hoop gooien. Om ze te splitsen was onbegonnen werk.
Gaat het om duizend respondenten (deelnemers aan het onderzoek) of een populatie van 1000 (beter gezegd: een steekproef)? Ik vind 1000 nogal hoog als je spreekt over uitgeverijen, die daadwerkelijk aan het onderzoek mee hebben gedaan.
Hoeveel uitgeverijen zijn er eigenlijk in Nederland en hoe is de steekproef tot stand gekomen?

Wijzelf maken veel gebruik van verschillende freelancers voor fotografie en tekst (artikelen, verslagen, interviews). De kwaliteit wordt beter als beide partijen investeren in briefings, kennisdeling/feedback en een goede match tussen gewenst eindresultaat en geschikte freelancer. Niet iedere freelancer kan alles en juist daar wringt hem de schoen: veel freelancers durven onvoldoende duidelijk te maken waar ze echt goed in zijn. Misschien denken ze dat ze dan andere klussen verliezen? Wanneer je niet duidelijk bent over je kwaliteiten, wordt de kans op mislukkingen en ontvreden (of niet geheel tevreden) opdrachtgevers groter.

Als opdrachtgever blijf ik beslist niet hangen bij freelancers wanneer ik niet tevreden ben. Maar soms is het mogelijk (en beter) om daarna een ander soort opdracht te verschaffen. Een interview op C-level is wat anders dan een achtergrondartikel of een klantcase. Als het resultaat niet goed is, volgt bijsturing (ook freelancers kunnen gewoon blijven leren ).

Verder zouden freelancers (in veel gevallen) meer kunnen vertellen over hun werkwijze en visie. Als je een interview doet, welke aanpak hanteer je dan? Hoe ga je om met inzage in teksten (feitencorrectie, accordering), neem je de gesprekken op, spreek je spelregels af, kan je een fotograaf briefen? Als je een klantcase schrijft, hoe zorg je dan voor kwaliteit en objectiviteit? Kortom, hoe laat je je potentiele opdrachtgever weten dat zijn klus bij jou in goede (en vooral vertrouwenwekkende) handen is?
Ik loop er zo nu en dan tegenaan dat er problemen ontstaan tussen freelancer en geinterviewde terwijl het artikel al zo ongeveer gedrukt wordt (stop de persen).

En waar ik niks mee opschiet: de freelancer die als primaire USP aangeeft dat hij (of zij) als tekstschrijver de fouten uit mijn tekst haalt of teksten kan herschrijven zodat de zinnen nog mooier worden. Ik weet dat de dokter is om te genezen, de loodgieter voor een lekkend dak en een garagebedrijf voor mijn pruttelende Volvo. Het gaat wat mijn betreft om welke teksten: om onderwerpen, disciplines, kernkwaliteiten.

Kortom, leuke aanleiding, dit onderzoeksrapport. Ik hoop dat alle tekstschrijvers en andere schrijvende freelancers zich opnieuw en geinspireerd naar hun website haasten (inclusief USP's, portfolio's, dienstenpakketten, etc.).
__________________
erix

www.erikbouwer.nl
Met citaat reageren
  #12  
Oud 8 januari 2009, 08:15
Niels Arts's schermafbeelding
Niels Arts Niels Arts is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 24 januari 2006
Berichten: 267
Stuur een bericht via MSN naar Niels Arts
Standaard Re: Uitgeverijen besteden veel werk uit aan freelancers

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door erix Bekijk bericht
Gaat het om duizend respondenten (deelnemers aan het onderzoek) of een populatie van 1000 (beter gezegd: een steekproef)? Ik vind 1000 nogal hoog als je spreekt over uitgeverijen, die daadwerkelijk aan het onderzoek mee hebben gedaan.
Hoeveel uitgeverijen zijn er eigenlijk in Nederland en hoe is de steekproef tot stand gekomen?
Er zijn op dit moment 1926 bedrijven ingeschreven bij de kvk als uitgeverij, daarvan hebben wij er 1099 gesproken. Dus zo'n 60%. We hebben telefonisch contact opgenomen met de uitgeverijen.
__________________
Arts Media - online marketing
www.nielsarts.nl
www.artsmedia.nl
www.cursusvoor.nl
Met citaat reageren
  #13  
Oud 8 januari 2009, 08:16
Niels Arts's schermafbeelding
Niels Arts Niels Arts is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 24 januari 2006
Berichten: 267
Stuur een bericht via MSN naar Niels Arts
Standaard Re: Uitgeverijen besteden veel werk uit aan freelancers

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door erix Bekijk bericht
Kortom, leuke aanleiding, dit onderzoeksrapport. Ik hoop dat alle tekstschrijvers en andere schrijvende freelancers zich opnieuw en geinspireerd naar hun website haasten (inclusief USP's, portfolio's, dienstenpakketten, etc.).
Bedankt voor het compliment en ik zou tegen alle freelancers willen zeggen: volg Eriks advies op
__________________
Arts Media - online marketing
www.nielsarts.nl
www.artsmedia.nl
www.cursusvoor.nl
Met citaat reageren
  #14  
Oud 8 januari 2009, 08:21
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: Uitgeverijen besteden veel werk uit aan freelancers

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niels Arts Bekijk bericht
Er zijn op dit moment 1926 bedrijven ingeschreven bij de kvk als uitgeverij, daarvan hebben wij er 1099 gesproken. Dus zo'n 60%. We hebben telefonisch contact opgenomen met de uitgeverijen.
Dat is extreem hoog en veel, ik schat in dat daar zo'n 7-8 mensen anderhalve week mee bezig zijn geweest? Daar heb je een flinke subsidie voor nodig gehad.
__________________
erix

www.erikbouwer.nl
Met citaat reageren
  #15  
Oud 8 januari 2009, 08:29
Niels Arts's schermafbeelding
Niels Arts Niels Arts is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 24 januari 2006
Berichten: 267
Stuur een bericht via MSN naar Niels Arts
Standaard Re: Uitgeverijen besteden veel werk uit aan freelancers

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door erix Bekijk bericht
Dat is extreem hoog en veel, ik schat in dat daar zo'n 7-8 mensen anderhalve week mee bezig zijn geweest? Daar heb je een flinke subsidie voor nodig gehad.
Er is zo'n 100 - 150 uur gebeld gedurende 10 maanden en nog een uurtje of 50 onderzocht geloof ik (voor de precieze uren moet je niet bij mij zijn ;-) ) De subsidie was heel aardig ja En omdat Markteffect met Fontysstudenten werkt viel de rest van de prijs ook nog wel mee. Maar goed, een paar duizend euro moet je er toch wel voor neertellen. Voor niets gaat alleen de zon op ;-)
__________________
Arts Media - online marketing
www.nielsarts.nl
www.artsmedia.nl
www.cursusvoor.nl
Met citaat reageren
  #16  
Oud 17 februari 2009, 13:27
Aaf Aaf is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 17 februari 2009
Berichten: 1
Standaard Re: Uitgeverijen besteden veel werk uit aan freelancers

Hoi,

Ik ben beheerder van onder andere uitgeverij.startpagina.nl. Ik heb je bericht met interesse gelezen. Ik wil wel een link plaatsen naar de uitkomsten? Heb je die?
Met citaat reageren
  #17  
Oud 18 februari 2009, 08:06
Niels Arts's schermafbeelding
Niels Arts Niels Arts is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 24 januari 2006
Berichten: 267
Stuur een bericht via MSN naar Niels Arts
Standaard Re: Uitgeverijen besteden veel werk uit aan freelancers

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aaf Bekijk bericht
Hoi,

Ik ben beheerder van onder andere uitgeverij.startpagina.nl. Ik heb je bericht met interesse gelezen. Ik wil wel een link plaatsen naar de uitkomsten? Heb je die?
Hoi Aaf,

Ik stuur je zo een e-mailtje!

mvg. Niels
__________________
Arts Media - online marketing
www.nielsarts.nl
www.artsmedia.nl
www.cursusvoor.nl
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Websites en inkomsten uit reclame (kort gezegd). Vraagjes. Willie Al die andere praktische dingen 4 10 november 2008 19:47
aan het werk zonder overeenkomst accelent communicatie Omgaan met opdrachtgevers 3 23 april 2008 12:26
Veel werk bij 1 klant youneedstyle Al die andere praktische dingen 6 5 maart 2008 13:14


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 20:26.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon