Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Actueel > Nieuws - Voor en door freelancers
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Nieuws - Voor en door freelancers Op het freelancersvlak wil er nog wel eens wat veranderen. Lancelots verzamelt het belangrijkste freelancenieuws. Iedereen in het forum mag zich als nieuwsjager opwerpen.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 3 juli 2008, 13:09
Aspon's schermafbeelding
Aspon Aspon is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 21 december 2006
Berichten: 397
Standaard Verruiming aanmeldingstermijn vrijwillige verzekering

Zelfstandigen zijn in tegenstelling tot werknemers niet verplicht verzekerd tegen ziekte en arbeidsongeschiktheid. Mensen die vanuit loondienst of vanuit een uitkering een eigen bedrijf starten, kunnen zich bij UWV vrijwillig verzekeren. Per 4 juni 2008 is de aanmeldingstermijn verlengd van 4 naar 13 weken na beëindiging van het dienstverband of de uitkering.

Bron: UWV

Wim
Met citaat reageren
  #2  
Oud 3 juli 2008, 18:01
lyonesse's schermafbeelding
lyonesse lyonesse is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2008
Berichten: 718
Standaard Re: Verruiming aanmeldingstermijn vrijwillige verzekering

Hoi Wim,

Heb jij toevallig enig idee hoe om wordt gegaan met de volgende situatie?
- gedeeltelijke WAO-uitkering plus
- WW-uitkering (vervolguitkering) plus
- zelfstandig ondernemerschap: aantal uren per week, "gradueel stijgend": ik moet nog steeds werkbriefjes invullen, het aantal uren dat ik als zelfstandige werk wordt blijvend in mindering gebracht op mijn WW-uitkering.

Als ik zo de regeling bekijk, zou ik me theoretisch
- òf op ieder willekeurig moment vrijwillig kunnen verzekeren, of in ieder geval binnen 13 weken na ieder uur dat ik meer werk als zelfstandige: elke keer wordt de uitkering immers voor een stukje beëindigd (dat zal me een rommeltje gaan geven, zeg )
- òf pas kunnen verzekeren als mijn WW-uitkering op 0 staat (a.g.v. urenverlies of einde uitkeringsduur).

Overigens is dit een puur hypothetische vraag: gezien mijn ervaring met de "kwaliteit" van het werk van het UWV zou ik wel gek zijn het UWV vrijwillig binnen te halen, hahahaha!!!!

Groetjes, Renée
Met citaat reageren
  #3  
Oud 4 juli 2008, 19:03
Aspon's schermafbeelding
Aspon Aspon is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 21 december 2006
Berichten: 397
Standaard Re: Verruiming aanmeldingstermijn vrijwillige verzekering

Renee,

Bekeken vanuit de WW: De uren die je definitief kwijt bent voor je WW, ben je niet meer verplicht verzekerd voor de SV wetten en kun je arbeidsongeschiktheid vrijwillig verzekeren, mits je binnen de termijn, enz.

Bekeken vanuit de WAO ligt dat anders. Daar speelt de mate van arbeidsongeschiktheid een rol. Ben je meer dan 45% arbeidsongeschikt, en je wordt arbeidsongeschikt dan kan je lopende WAO uitkering na 4 weken worden verhoogd. Dus in feite heb je dan geen arbeidsongeschiktheidsverzekering nodig.

Ben je minder dan 45% en wordt je arbeidsongeschikt, dan wordt de WAO na 4 weken alleen verhoogd als de nieuwe arbeidsongeschiktheid uit dezelfde klachten voortkomen als waar je al een WAO uitkering voor hebt. Voor andere klachten heb je dus te maken met een wachttijd van 2 jaar.
Zit je in deze situatie dan zou je dus een vrijwillige Ziektewetuitkering kunnen aanvragen. De arbeidsongeschiktheidscriteria voor de Ziektewet kun je vergelijken met beroepsarbeidsongeschiktheid bij een AOV verzekering.

Of je wel/niet bij het UWV wilt verzekeren, omdat je geen goede ervaringen hebt, kan ik mij op zich wel voorstellen. Aan de andere kant is het maar de vraag of een verzekeraar jou wel wil verzekeren, omdat je toch een zekere mate van arbeidsongeschiktheid hebt.

Wim
Met citaat reageren
  #4  
Oud 20 juli 2008, 00:53
lyonesse's schermafbeelding
lyonesse lyonesse is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2008
Berichten: 718
Standaard Re: Verruiming aanmeldingstermijn vrijwillige verzekering

Hoi Wim,

't Ging mij puur om het WW-deel. 't Zou dus inderdaad een rommeltje geven als ik mezelf daar vrijwillig zou willen verzekeren. Gelukkig dus maar dat ik dat niet wil.

Dat WAO-stuk is vervelender: ik ben afgeschat en toen weer opgeschaald na bezwaar, maar natúúrlijk net één treetje onder de belangrijke 45%-grens. Goh, wat toevallig ... Als ik niet a.g.v. een herkeuring die grens alsnog haal, zal ik een kleine kans maken op "verhoging op grond van toegenomen arbeidsongeschiktheid door dezelfde klachten": er is in het verleden nooit een naampje gegeven aan mijn klachten. Ach, op een kromme manier wel zo duidelijk.

Voor nu neem ik maar even genoegen met een persoonlijke ongevallenverzekering en hoop ik tegen beter weten in op een treetje verhoging naar aanleiding van mijn huidige (al bijna 6 maanden lopende!) herkeuringsprocedure. Als ik ooit voldoende centjes heb voor een a.o.-verzekering zal ik genoegen moeten nemen met uitsluitingen voor mijn huidige klachten. Maar ach, er blijft nog genoeg over om arbeidsongeschikt door te raken, hahahaha!!!

Groetjes, Renée
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Meer tijd voor afsluiten vrijwillige verzekering UWV tijn1978 Nieuws - Voor en door freelancers 0 9 september 2007 11:47


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 16:35.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon