Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Al die andere praktische dingen

Mededelingen

Al die andere praktische dingen Bedrijfsnaam, KvK, spullen inkopen, briefpapier, rechtsvorm, bedrijfsruimte, vervoer, juridische zaken, verzekeringen.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 22 juli 2008, 12:54
Rienzilla Rienzilla is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 22 juli 2008
Berichten: 1
Standaard Incidentele klusjes uitbesteden

Hallo allemaal,

Ik zie dit onderwerp op heel veel plekken terugkomen, maar ik zie niet echt een duidelijk antwoord.

Ik ben zelf ondernemer voor de BTW met een kvk- en een btw-nummer en een flink aantal klanten. Ik doe bijna al het werk zelf, maar heel af en toe heb ik een klein klusje wat ik wil uitbesteden.

Nou laat de belastingdienst weinig twijfel over mijn relatie tot degene aan wie ik het klusje uitbesteed: Iemand verricht werk voor me, ik betaal ervoor, en er bestaat een gezagsverhouding tussen mij en degene die het werk voor me doet (Ik zeg m immers wat ie moet doen, en dat moet ie doen anders krijgt ie z'n geld niet). Er is dus volgens mij sprake van een echte dienstbetrekking.

Echter, het gaat hierbij maar om minieme klussen (Niet meer dan een euro of 500 tot 1000 per jaar totaal). Is er een methode om voor dit soort kleine dingen wel netjes te zijn ten opzichte van de belastingdienst, zonder dat je jezelf een complete loonadministratie op de hals moet halen? Niet dat ik de belasting niet wil betalen, maar de loonadministratie doen wordt dan al snel meer werk dan de klusjes die ik heb uitbesteed.

Alvast bedankt.

Groetjes,
--
Rien
Met citaat reageren
  #2  
Oud 22 juli 2008, 15:16
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: Incidentele klusjes uitbesteden

Als het om kleine klusjes gaat, ligt daar volgens mij niemand wakker van.
De problemen ontstaan als het veel kleine klusjes worden of de omvang per klus(je) groeit.
Je kunt iemand ook uitbetalen via een onkostenvergoeding of een boekenbon. Dan is er beslist geen sprake van een loondienstverband in enge zin.
__________________
erix

www.erikbouwer.nl
Met citaat reageren
  #3  
Oud 25 juli 2008, 10:27
lyonesse's schermafbeelding
lyonesse lyonesse is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2008
Berichten: 718
Standaard Re: Incidentele klusjes uitbesteden

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rienzilla Bekijk bericht
Iemand verricht werk voor me, ik betaal ervoor, en er bestaat een gezagsverhouding tussen mij en degene die het werk voor me doet (Ik zeg m immers wat ie moet doen, en dat moet ie doen anders krijgt ie z'n geld niet). Er is dus volgens mij sprake van een echte dienstbetrekking
Het blijft altijd een beetje verwarrend, maar bekijk het ook eens van de andere kant: geven jouw opdrachtgevers je een zak met geld en mag jij vervolgens zelf bepalen wat je met je tijd doet? Nee toch?!

Overigens is het aanwezig zijn van een gezagsverhouding niet het enige criterium om vast te stellen of er sprake is van een (fictief) dienstverband.

Om er helemaal zeker van te zijn dat je niet per ongeluk personeel hebt aangenomen, kun jij ook gewoon een kopie van de VAR-wuo vragen van degene die jíj inhuurt. Daar zijn die dingen nou net voor verzonnen.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Acquisitie uitbesteden aan zaakwaarnemer / agent? René Marketing en acquisitie 5 14 juni 2008 13:32
Van incidentele opdracht naar meerdere opdrachten: hoe zit het met btw? Ralph82 Belasting 2 24 mei 2008 13:34
Uitbesteden? Niels Arts Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen 5 24 juli 2007 18:28
Uitbesteden freelance-opdrachten..? Helena109 Al die andere praktische dingen 5 24 april 2007 17:19


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 20:14.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon