Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Actueel > Nieuws - Voor en door freelancers

Mededelingen

Nieuws - Voor en door freelancers Op het freelancersvlak wil er nog wel eens wat veranderen. Lancelots verzamelt het belangrijkste freelancenieuws. Iedereen in het forum mag zich als nieuwsjager opwerpen.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #11  
Oud 17 februari 2009, 19:30
Remy's schermafbeelding
Remy Remy is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 29 augustus 2007
Berichten: 333
Standaard Re: Factuur digitaal per e-mail wordt versoepeld

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Bekijk bericht
Joepie! Eindelijk kunnen we onze facturen sms'en, twitteren...
Dan wordt het wel tijd voor een cursus factuur opstellen in 140 tekens...
__________________
Remy Jacobs Freelance Webdesign
www.remyjacobs.nl
Met citaat reageren
  #12  
Oud 17 februari 2009, 19:55
ramon fincken ramon fincken is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 september 2007
Berichten: 2.373
Standaard Re: Factuur digitaal per e-mail wordt versoepeld

hihi NIEUW sms FACTUUR AAN naar 0900-creativepulses !!
Met citaat reageren
  #13  
Oud 25 februari 2009, 00:00
Blogspotter Blogspotter is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 6 september 2006
Berichten: 529
Standaard Beleidsbesluit elektronisch factureren goedgekeurd (Belastingdienst)

Bedrijven kunnen voortaan elektronische facturen vormvrij verzenden. Bijvoorbeeld als een pdf-bestand per e-mail. Staatssecretaris Jan Kees de Jager heeft dit besluit onlangs genomen.

Als het bedrijfsleven de papieren factuur vervangt door een elektronische variant, levert dit een jaarlijkse besparing op van € 600 miljoen. Jaarlijks worden zo'n 5 miljoen facturen verstuurd. Particulieren mochten al elektronische nota's indienen bij de Belastingdienst.

Voorloper in Europa


Elektronisch rekeningen versturen was al mogelijk, maar hiervoor golden strenge echtheidsregels. Deze regels gelden vanaf nu niet meer. Nederland is op dit gebied voorloper in Europa.

Sterke vereenvoudiging

MKB-Nederland en VNO-NCW zijn blij met de sterke vereenvoudiging van de fiscale regels voor elektronisch factureren. Zij lieten dat via een persbericht weten.

Meer weten?

U leest meer over het beleidsbesluit e-factureren op de internetsite van het Ministerie van Financiën:www.minfin.nl.
Lees ook het nieuwsbericht van de staatssecretaris in Belastingdienst actueel van 19 februari.

Auteur: Belastingdienst
Publicatiedatum: 25 februari 2009 01:00
Met citaat reageren
  #14  
Oud 25 februari 2009, 00:00
Blogspotter Blogspotter is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 6 september 2006
Berichten: 529
Standaard Voortaan elektronisch factureren (Belastingdienst)

De staatssecretaris van Financiën heeft besloten dat (elektronische) facturen voortaan vormvrij zijn. Ondernemers kunnen daardoor bijvoorbeeld ook facturen versturen als PDF-document.

U kunt zelf beslissen om uw elektronische factuur te beveiligen. Zo kunt u (bijvoorbeeld) een PDF-document beveiligen met een wachtwoord. Zo’n document kan zonder wachtwoord (door de ontvanger) wel worden gelezen en afgedrukt, maar niet veranderd. Als u het naar uw afnemer verstuurt, weet u zeker dat de inhoud van het bericht niet tijdens de verzending over het internet is veranderd.

Op het internet vindt u verschillende tooltjes waarmee u uit een teksverwerkings- of boekhoudpakket direct een beveiligde PDF kunt maken. Meestal installeren deze tooltjes zich als “printer” op uw systeem. Door met deze “printer” een afdruk te maken, wordt de factuur als beveiligd PDF-document op uw harde schijf opgeslagen. Google bijvoorbeeld op “free pdf writer” voor een aantal gratis tooltjes om PDF’s te maken. Kies bij voorkeur een versie die beveiliging van PDF’s ondersteunt. Het beveiligde document kunnen u en uw afnemer elektronisch in de administratie bewaren. U kunt ook gebruik maken van een zogenoemde service provider die u helpt bij het opstellen en verzenden van uw facturen.

Naast het versturen door middel van een eenvoudig PDF-document zijn er ook oplossingen op de markt waarmee de ontvanger van een factuur de factuurgegevens rechtstreeks elektronisch uit het factuurbericht in zijn administratie kan inlezen. Daarvoor kunt u gebruik maken van standaarden, zoals UBL. U hoeft de informatie van de factuur dan niet meer over te typen. Door gebruik te maken van dit soort mogelijkheden kunt u bij het verzenden van uw facturen een maximale administratievelastenverlichting bereiken, voor uzelf maar ook voor uw afnemers.

De overige factuurvereisten wijzigen niet: op het elektronische factuurbericht moet u als ondernemer alle informatie vermelden die ook op een papieren factuur moet staan. Het gaat puur om de wijze waarop partijen de facturen of factuurgegevens uitwisselen.

Auteur: Belastingdienst
Publicatiedatum: 19 februari 2009 01:00
Met citaat reageren
  #15  
Oud 15 april 2009, 23:07
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Factuur digitaal per e-mail wordt versoepeld

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Bekijk bericht
Het ziet er dus naar uit dat we de FAQ over digitaal factureren moeten aanpassen
En dat heb ik zojuist gedaan (het artikel over Klantvriendelijk factureren krijgt ook nog een likje verf).

Zit ik alleen nog met de vraag of we bankafschriften officieel ook elektronisch mogen bewaren? Bijvoorbeeld PDF-je van Bizner, papieren afschriften van ING inscannen. Want dan kan de ordner echt bij het oud papier.
__________________
René
Met citaat reageren
  #16  
Oud 16 april 2009, 06:35
TamTamTekst's schermafbeelding
TamTamTekst TamTamTekst is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 24 december 2007
Berichten: 619
Weblogartikelen: 1
Standaard Re: Factuur digitaal per e-mail wordt versoepeld

Afschriften van de ING kun je gewoon downloaden, toch?
Marlies
__________________
Marlies Van de Voort
www.tamtamtekst.nl
Met citaat reageren
  #17  
Oud 16 april 2009, 09:19
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Factuur digitaal per e-mail wordt versoepeld

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TamTamTekst Bekijk bericht
Afschriften van de ING kun je gewoon downloaden, toch?
Maar met als rariteit dat de afbakening van af- en bijschrijvingen op datum anders is dan die op de papieren afschriften (oud-Postbank). Maar goed, dat van ING noemde ik alleen als voorbeeld.

Het ging me even op de vraag: volstaat elektronisch bewaren van bankafschriften, of moeten we die nog wel op papier bewaren?
__________________
René
Met citaat reageren
  #18  
Oud 16 april 2009, 10:53
NowHow's schermafbeelding
NowHow NowHow is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 augustus 2006
Berichten: 593
Weblogartikelen: 13
Standaard Re: Factuur digitaal per e-mail wordt versoepeld

Reagerend op jouw vraag, René:

Bij mijn bank heb ik ook de mogelijkheid om mijn zakelijke bankafschriften volledig digitaal te krijgen. Ik veronderstel dat ze dat niet doen als het niet mag, want een zakelijke rekening moet, lijkt mij, aan de eisen van de belastingdienst voldoen.
__________________
Mieke Roth
Wetenschappelijke en technische visualisaties
ir Mieke Roth
http://www.miekeroth.nl
http://blogger.miekeroth.com

Met citaat reageren
  #19  
Oud 16 april 2009, 11:09
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Factuur digitaal per e-mail wordt versoepeld

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door NowHow Bekijk bericht
Bij mijn bank heb ik ook de mogelijkheid om mijn zakelijke bankafschriften volledig digitaal te krijgen. Ik veronderstel dat ze dat niet doen als het niet mag, want een zakelijke rekening moet, lijkt mij, aan de eisen van de belastingdienst voldoen.
Ze mogen die vast digitaal uitreiken ja, maar de vraag is: zijn wij verplicht de eventueel ook toegestuurde papieren afschriften te bewaren en/of de digitale afschriften te printen en op papier te bewaren?
__________________
René
Met citaat reageren
  #20  
Oud 16 april 2009, 11:13
NowHow's schermafbeelding
NowHow NowHow is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 augustus 2006
Berichten: 593
Weblogartikelen: 13
Standaard Re: Factuur digitaal per e-mail wordt versoepeld

OK, de wegen der belastingdienst zijn ondoorgrondelijk, dus ik weet het natuurlijk niet, maar logischerwijs is dat dubbelop werk. Een keer een belletje naar de belastingdienst plegen lijkt mij. Vooralsnog bewaar ik alles nu digitaal.

En o ja, aanvulling: ik bewaar de toegestuurde afschriften ook sowieso, maar daar zou ik graag vanaf willen.
__________________
Mieke Roth
Wetenschappelijke en technische visualisaties
ir Mieke Roth
http://www.miekeroth.nl
http://blogger.miekeroth.com

Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Factuur per mail Isabelle Omgaan met opdrachtgevers 15 31 augustus 2009 22:38
Waarschuwing: spookfactuur van KvK-lookalike forumbeheerder Nieuws - Voor en door freelancers 13 23 januari 2009 16:42
Factuur wordt niet betaald op privérekening? Alias Administratie 9 1 april 2008 23:18


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 04:19.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon