Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 27 augustus 2008, 19:58
Erik Erik is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 27 augustus 2008
Berichten: 3
Standaard Verkapt dienstverband?

Hallo collega-ondernemers,

Ik ben momenteel in dienst bij een bureau voor interimmers, dat ook freelancers weg zet bij opdrachtgevers. Ik doe op dit moment een opdracht voor mijn werkgever bij een bepaalde opdrachtgever. Binnenkort ga ik voor mezelf beginnen en laat ik mezelf laten inhuren als interimmer. Om aan opdrachten te komen ga ik gebruik maken van 'tussenbureau's' zoals mijn huidige werkgever.

Nu wil de huidige opdrachtgever mijn opdracht graag verlengen. De verlenging gaat in vanaf het moment dat ik voor mezelf begin. Mijn huidige werkgever is in dit geval 'tussenbureau'.

Vraag is of dit fiscaal gezien mag? Volgens mijn werkgever mag dit niet, kan de opdrachtgever in de problemen komen. De fiscus zou dit zien als een verkapt dienstverband met de opdrachtgever. Mogelijk ook dat de fiscus dit ziet als een verkapt dienstverband met mijn oude werkgever.

Wie weet hoe dit zit?

Groeten,
Erik
Met citaat reageren
  #2  
Oud 28 augustus 2008, 22:15
alfred alfred is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 februari 2006
Berichten: 420
Stuur een bericht via MSN naar alfred
Standaard Re: Verkapt dienstverband?

Ik ben geen jurist maar dit voorbeeld zie je natuurlijk veel in de praktijk, is het zo vreemd dat je bij je huidige werkgever van start gaat met een freelance opdracht? Ik denk het niet, zo ben ik zelf ook ooit begonnen. Het gaat om je intentie om te ondernemen en als die intentie juist is komt de rest vanzelf...dus ook de andere opdrachtgevers. Nmm zal de fiscus heus wel lastig kunnen gaan doen maar dat wil niet zeggen dat ze van een rechter gelijk krijgen.

Wat jouw buro betreft er is nergens in de wet neergelegd dat je niet bij een voormalig werkgever een freelance opdracht mag doen. Maar wie daar anders over denkt hoor ik graag
Met citaat reageren
  #3  
Oud 29 augustus 2008, 09:58
Erik Erik is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 27 augustus 2008
Berichten: 3
Standaard Re: Verkapt dienstverband?

Alfred, bedankt voor je reactie.

Zijn er nog anderen die hier iets van weten?


Groeten, Erik
Met citaat reageren
  #4  
Oud 29 augustus 2008, 12:03
Retulis's schermafbeelding
Retulis Retulis is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 7 maart 2007
Berichten: 89
Standaard Re: Verkapt dienstverband?

Geen flauw idee hoe ze dit zien maar waar je ook eens aan kan denken is een direct contract aangaan met de opdrachtgever en een aparte bemiddelingsfee betalen aan de tussenpersoon. Deze constructie zie je wel vaker.
__________________
Retulis Civieltechnisch Advies
www.retulis.nl
Met citaat reageren
  #5  
Oud 29 augustus 2008, 14:02
Qwerner's schermafbeelding
Qwerner Qwerner is offline
Lid
 
Geregistreerd: 1 oktober 2007
Berichten: 48
Stuur een bericht via MSN naar Qwerner
Standaard Re: Verkapt dienstverband?

Erik,

Ik ben vanuit exact dezelfde situatie gestart als jij.
Ik was werkzaam voor een detacheringsburo en besloot voor mezelf te beginnen.
Mijn toenmalig opdrachtgever gaf aan dat zij mij voor een ander project weer wilden inhuren, waarna mijn werkgever zelfs instemde met mijn freelance-overgang onder voorwaarde dat zij als tussenpersoon werden ingehuurd (opdrachtgever werkt alleen met "prefered suppliers").

Ik hoor van menig freelance collega dat zij met zelfde contstructies werken, en de belastingdienst hier zelden problemen mee heeft.
Daarnaast zou het natuurlijk vreemd zijn als de belastingdienst hier problemen mee zou hebben. Ik heb als startend ondernemer gelijk een opdracht voor 8 maanden, die ik formeel volgens hun regels niet zou mogen aannemen. Daarnaast zijn langlopende opdrachten inherent aan mijn werk (IT Projectmanagement), en zou volgens de richtlijnen dan officieel het grootste gedeelte van de freelance IT-ers verplicht zijn om voor een baas te gaan werken.

Mocht je een en ander te veel risico vinden zou je altijd kunnen besluiten een "pay-roller" in te zetten. Dit is een adminstratieve tussenpersoon die voor een paar eurootjes per uur jouw "klant" wordt (jij vertuurd jouw factuur naar deze tussenpersoon), en die op zijn beurt weer factureerd aan jouw eigenlijke opdrachtgever. Ook dit is in de markt een veelgebruikte constructie, hoewel de bd hier bij een grondig onderzoek natuurlijk ook gelijk doorheen zou prikken en ik persoonlijk dit juist als een methode zie om de regels te omzeilen.

Het beste kun je dit natuurlijk gewoon voorleggen bij een adviseur van de BD. Hier kun je bij een orienterend gesprek natuurlijk eens een balletje over opgooien, op basis waarvan je dan aansluitend een besluit neemt of je het de moeite waard vindt.

mvg

Werner
Met citaat reageren
  #6  
Oud 29 augustus 2008, 14:46
Erik Erik is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 27 augustus 2008
Berichten: 3
Standaard Re: Verkapt dienstverband?

Bedankt voor de tips, hier kan ik wat mee!

Groeten,
Erik
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Klein dienstverband voor goedkopere WAO en ZW verzekering? Marijketje Al die andere praktische dingen 4 2 februari 2008 16:32
VAR-WUO, toch 'verkapt dienstverband' ? Eefke Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 6 13 augustus 2007 23:16
Opdrachtgever wil VAR-wuo en EV, terwijl dienstverband aantoonbaar is. Annet Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 7 6 augustus 2007 17:36
fictief dienstverband of niet? Xander Al die andere praktische dingen 2 4 juni 2007 19:54
Payrolling-vragen van een leek met vast dienstverband starter Al die andere praktische dingen 9 5 april 2007 08:21


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 21:13.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon