Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Al die andere praktische dingen

Mededelingen

Al die andere praktische dingen Bedrijfsnaam, KvK, spullen inkopen, briefpapier, rechtsvorm, bedrijfsruimte, vervoer, juridische zaken, verzekeringen.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 22 januari 2007, 14:20
Verwijderd account
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard samenwerken met iemand die geen freelancer oid is

hoi allemaal, soms weet ik niet goed waar ik een vraag moet laten, ik hoop dat-ie hier goed staat.
Ik ben zzp-er en samen met iemand anders wil ik een project gaan doen. De andere persoon is geen freelancer/zzp-er oid, zij werkt alleen in loondienst. Het zou kunnen dat er vanuit het project wat winst ontstaat en dat we er eigen geld instoppen. Is het mogelijk om samen te werken of moet die ander ook "iets" worden? Hoe gaan we om met de verantwoordelijkheid en de eventuele winst? Het is een kleinschalig projectje.

ik ben benieuw of iemand hiermee ervaring heeft.

Groeten, mariska
Met citaat reageren
  #2  
Oud 26 januari 2007, 17:12
Aspon's schermafbeelding
Aspon Aspon is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 21 december 2006
Berichten: 397
Standaard Re: samenwerken met iemand die geen freelancer oid is

Je bent niet of ondernemer of in loondienst. Beiden kan ook. Jouw partner werkt in loondienst en kan daarnaast gaan ondernemen (mits zij daarmee niet in concurrentie treedt met haar werkgever, e.d.). De inkomsten die uit jullie project verdient geeft ze gewoon bij debelastingaangifte op. De belastingdienst ziet haar denk ik toch niet als ondernemer en ziet haar inkomsten meer als bijverdienste.

Als het wat gaat worden kunne jullie overwegen een vof op te zetten. Als het allemaal profesioneler gaat worden is het wel belangrijk een administrateur te raadplegen, die zich in jullie situatie kan inleven.

Wim
Met citaat reageren
  #3  
Oud 27 januari 2007, 10:21
alfred alfred is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 februari 2006
Berichten: 420
Stuur een bericht via MSN naar alfred
Standaard Re: samenwerken met iemand die geen freelancer oid is

Het moeilijke van dit soort situatie is altijd de verandering die in de loop van de tijd kan ontstaan. Als het 1 project is kun je zoals Wim dat zegt het inkomen als 'overige' opgeven en zelfs wat kosten daar van opvoeren.
En dat ondanks dat jouw partner in loondienst is.

Als het regelmatiger opdrachten worden komt de vraag op of jouw partner BTW ondernemer wordt en facturen met BTW moet gaan versturen en dat zou ik dan met een deskundige bespreken. BTW betekend meer kosten maken en meer administratie dus dat is een belangrijke afweging. Dit kunnen jullie apart of via een VOF waarbij het zo kan zijn dat de ene VOF partner zelfstandig ondernemer wordt en de ander niet.

In het uiterste geval kun je iemand natuurlijk ook in loondienst nemen maar dat gebeurd dan alleen als iemand dat per se wilt lijkt me omdat je dan ook weer premies gaat betalen.

succes ermee!
Met citaat reageren
  #4  
Oud 30 januari 2007, 15:42
Verwijderd account
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: samenwerken met iemand die geen freelancer oid is

bedankt, het is alweer iets duidelijker voor mij. Zij kan evt blijven doen wat ze nu doet en de eventuele winst als 'overige' opgeven.

Maar als we kosten maken (of subsidie krijgen) bij wie komt dat dan terecht?
Fifty-fifty? Of komt het op mijn onderneming terecht? Het moet adminitratief ook duidelijk zijn. Ieder zijn eigen bonnetjes?

Als de subsidie of de winst alleen op mijn zekelijke rekening terecht komt, hoe maken we de belastingdienst dan duidelijk dat het niet alleen van mij is?

Mijn partner staat niet te springen om zelfstandig te worden alleen als het niet anders kan. Het is maar een klein project.

Groet, Mariska
Met citaat reageren
  #5  
Oud 30 januari 2007, 18:15
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: samenwerken met iemand die geen freelancer oid is

Het makkelijkste lijkt me om de omzet en kosten helemaal in jouw bedrijf te laten en je partner een factuur te laten sturen voor het winstdeel.

Voor jouw bedrijf zijn dat kosten die de belastbare winst drukken, voor de partner zijn het inkomsten die vallen onder de inkomstenbelasting. Zolang dat incidentele inkomsten zijn naast een dienstverband valt het onder 'overige' en is er niet veel aan de hand.

Maar zoals Alfred zegt, het lastige is dat het kan gaan schuiven richting dienstverband, ondernemerschap en btw-plicht van de partner, vof of andere rechtsvorm etc.
__________________
René
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
geen zin om op te staan? erix Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen 9 8 maart 2006 20:45


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 20:19.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon