Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Freelancepraktijk starten

Mededelingen

Freelancepraktijk starten De formele en praktische dingen die je allemaal moet regelen bij de start als freelancer. Aanmelden, kopen, inrichten, opzetten...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 14 september 2009, 11:02
free free is offline
Lid
 
Geregistreerd: 14 september 2009
Berichten: 6
Standaard Wil starten als freelancer, maar kan niet wegens een concurrentiebeding

Beste allemaal,

Sinds een jaar ben ik bezig om mijn eigen ict bedrijfje op poten te zetten, dit doe ik naast mijn vaste baan. Al een paar leuke opdrachten achter de rug, maar zoals de velen die in een zelfde situatie hebben gezeten weten: er komt een zeker moment dat je de stap naar fulltime ondernemerschap wilt maken. Dit omdat je bijvoorbeeld geen genoegen meer kunt putten uit je huidige vaste baan, maar nog belangrijker: je kunt maar lastig tijd vrijmaken voor je klant, iets wat in de ict belangrijk is, continuïteit.

Uiteraard heb ik een jaar geleden mijn dromen uitvoerig kenbaar gemaakt aan mijn huidige werkgever, reacties waren overwegend positief, totdat ik met het voorstel kwam om voor het bedrijf op freelance basis te gaan werken. Voor mij een logische stap (er moet immers geld in het laatje komen), helaas voor mijn werkgever niet. Probleem op te lossen door als freelancer in dezelfde markt te stappen zou je denken, maar helaas bestaat er nog zoiets als een concurrentiebeding... In dit beding staat dat ik tot een jaar na het opzeggen van mijn contract op geen enkele manier, bij geen enkel bedrijf in hetzelfde vakgebied werkzaam mag zijn en dat geldend voor heel Nederland. Eigenlijk kan ik dus onmogelijk op deze manier voor mijzelf beginnen.

Maar volgens mij bestaat er in Nederland naast het gecodificeerd recht ook nog zoiets als redelijkheid en billijkheid. Hoe kijken jullie hier tegen aan? In hoeverre kan mijn werkgever mij weerhouden van mijn droom, ondernemen?

P.S. ik ben nu als technisch ondersteunend personeel werkzaam bij een distributeur (main business = handel). De relatie ligt zo dat ik in principe klant wordt van mijn werkgever, maar tot de tijd dat ik mijn eigen klantenkring voldoende uitgebouwd heb zou ik graag mijn huidige werkzaamheden (technische ondersteuning van product waar werkgever distri van is) voort willen zetten op freelance basis voor klanten van mijn werkgever.

Ik hoop op een goede raad.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 14 september 2009, 11:16
illutic's schermafbeelding
illutic illutic is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 19 november 2007
Berichten: 447
Stuur een bericht via Skype™ naar illutic
Standaard Re: Wil starten als freelancer, maar kan niet wegens een concurrentiebeding

Okee, dit is wat ik uit je bericht haal: je baas zag eerst geen problemen, ondanks de concurrentiebeding. Maar toen je het voorstel gaf om als freelancer te werken voor je huidige werkgever was er ineens wel een probleem. Zat daar een een periode tussen? (omdat je aangeeft al een jaar bezig te zijn met het opzetten van je bedrijf).

Maar goed, er is inderdaad ook nog zoiets als redelijkheid, maar wat er in elk specifiek geval gezegd zou worden is eigenlijk niet zoveel over te zeggen. Er zijn meerdere topics over dit onderwerp, ik denk dat je daar even naar moet kijken (vul bij Zoeken het woord concurrentiebeding in).
__________________
Hiranthi Molhoek-Herlaar | Onexa - WordPress, webshops & meer - Hiranthi's weblog
Met citaat reageren
  #3  
Oud 14 september 2009, 11:59
free free is offline
Lid
 
Geregistreerd: 14 september 2009
Berichten: 6
Standaard Re: Wil starten als freelancer, maar kan niet wegens een concurrentiebeding

Beste illutic,

dankje voor je antwoord,

Mijn werkgever heeft er in principe geen problemen mee dat ik mijn eigen ict bedrijf start, daar heeft hij ook weinig over te vertellen. Het probleem dat ik heb zijn mijn klanten, daar heb ik er nog te weinig van, en dit komt met name omdat ik de continuïteit niet kan bieden. Als tussen oplossing heb ik het idee om te freelancen voor klanten van mijn baas, hier heb ik namelijk de contacten al. Mijn baas verkoopt software en ik geef klanten de ondersteuning.
De vraag is dan ook in hoeverre is het concurrentiebeding dan van toepassing, ik begin immers geen eigen distributiecentrum.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 14 september 2009, 12:02
free free is offline
Lid
 
Geregistreerd: 14 september 2009
Berichten: 6
Standaard Re: Wil starten als freelancer, maar kan niet wegens een concurrentiebeding

Ben trouwens ondertussen druk aan het zoeken geslagen!
Met citaat reageren
  #5  
Oud 14 september 2009, 12:03
illutic's schermafbeelding
illutic illutic is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 19 november 2007
Berichten: 447
Stuur een bericht via Skype™ naar illutic
Standaard Re: Wil starten als freelancer, maar kan niet wegens een concurrentiebeding

Volgens mij heeft een werkgever hier - tot op zekere hoogte - daadwerkelijk wel wat over te vertellen.

Wat je allemaal wel en niet mag staat in je concurrentiebeding omschreven. Als je dit wil aanvechten omdat je het er niet mee eens bent (omdat het onredelijk zou zijn etc.) ligt het - van wat ik hier op de site heb gelezen - aan hoe de rechter je concurrentiebeding interpreteert.

Daarnaast: gewoon beginnen met freelancen voor je huidige werknemer lijkt in veel gevallen (helemaal als je precies hetzelfde blijft doen) zeer sterk op een dienstbetrekking en dan ben je nog geen stap verder.
__________________
Hiranthi Molhoek-Herlaar | Onexa - WordPress, webshops & meer - Hiranthi's weblog
Met citaat reageren
  #6  
Oud 14 september 2009, 12:12
free free is offline
Lid
 
Geregistreerd: 14 september 2009
Berichten: 6
Standaard Re: Wil starten als freelancer, maar kan niet wegens een concurrentiebeding

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door illutic Bekijk bericht
Volgens mij heeft een werkgever hier - tot op zekere hoogte - daadwerkelijk wel wat over te vertellen.
Met mijn ict bedrijf weet ik zeker dat ik niet in het vaarwater van mijn werkgever kom, hele andere tak van sport. Waar het om gaat is de tussenliggende periode.

Citaat:
Wat je allemaal wel en niet mag staat in je concurrentiebeding omschreven. Als je dit wil aanvechten omdat je het er niet mee eens bent (omdat het onredelijk zou zijn etc.) ligt het - van wat ik hier op de site heb gelezen - aan hoe de rechter je concurrentiebeding interpreteert.

Daarnaast: gewoon beginnen met freelancen voor je huidige werknemer lijkt in veel gevallen (helemaal als je precies hetzelfde blijft doen) zeer sterk op een dienstbetrekking en dan ben je nog geen stap verder.
Mijn werkgever zelf ziet een freelance overeenkomst niet zitten. Het gaat om de klanten van mijn werkgever. Daarbij is het uiteraard zaak dat ik voor de ict werkzaamheden van mijn eigen bedrijf zelf mijn klantenkring uitbreidt.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 14 september 2009, 12:14
illutic's schermafbeelding
illutic illutic is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 19 november 2007
Berichten: 447
Stuur een bericht via Skype™ naar illutic
Standaard Re: Wil starten als freelancer, maar kan niet wegens een concurrentiebeding

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door free Bekijk bericht
Mijn werkgever zelf ziet een freelance overeenkomst niet zitten. Het gaat om de klanten van mijn werkgever. Daarbij is het uiteraard zaak dat ik voor de ict werkzaamheden van mijn eigen bedrijf zelf mijn klantenkring uitbreidt.
Ja, maar volgens mij is op dat moment je werkgever de opdrachtgever en niet de klanten van je werkgever.
__________________
Hiranthi Molhoek-Herlaar | Onexa - WordPress, webshops & meer - Hiranthi's weblog
Met citaat reageren
  #8  
Oud 14 september 2009, 12:23
free free is offline
Lid
 
Geregistreerd: 14 september 2009
Berichten: 6
Standaard Re: Wil starten als freelancer, maar kan niet wegens een concurrentiebeding

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door illutic Bekijk bericht
Ja, maar volgens mij is op dat moment je werkgever de opdrachtgever en niet de klanten van je werkgever.
Maar zo bedoel ik het wel Het worden dan mijn klanten. Excuses voor de wat chaotische omschrijvingen soms. Ik wil er het liefst niet te gedetailleerd op in gaan.
Met citaat reageren
  #9  
Oud 14 september 2009, 12:25
illutic's schermafbeelding
illutic illutic is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 19 november 2007
Berichten: 447
Stuur een bericht via Skype™ naar illutic
Standaard Re: Wil starten als freelancer, maar kan niet wegens een concurrentiebeding

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door free Bekijk bericht
Maar zo bedoel ik het wel Het worden dan mijn klanten. Excuses voor de wat chaotische omschrijvingen soms. Ik wil er het liefst niet te gedetailleerd op in gaan.
Dan heb je dus geen freelance-contract met je huidige werkgever, maar met de klanten van je werkgever? Volgens mij staat de werkgever dan gewoon in hun recht om te zeggen dat ze dit niet willen.
__________________
Hiranthi Molhoek-Herlaar | Onexa - WordPress, webshops & meer - Hiranthi's weblog
Met citaat reageren
  #10  
Oud 14 september 2009, 12:40
free free is offline
Lid
 
Geregistreerd: 14 september 2009
Berichten: 6
Standaard Re: Wil starten als freelancer, maar kan niet wegens een concurrentiebeding

Okee dat is in ieder geval een antwoord waar ik wat aan heb. Ik denk toch dat ik er goed aan doe om er eens een jurist naar te laten kijken...

Ik ben wel benieuwd hoe anderen de sprong gemaakt hebben, zeker in de ICT ervaar ik dat dit lastig is. Als freelance tekstschrijver bijvoorbeeld kan ik mij voorstellen dat je gemakkelijk naast een vast baan een klantenkring kan opbouwen en werk kan verzetten. Maar als ICTer moet je overdag ook beschikbaar zijn voor je klanten, iets wat je werkgever je niet in dank zal afnemen. Mensen met ervaring?
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
concurrentiebeding

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Deeltijdstudente journalistiek (30 jr) wil zich profileren als freelancer, mijn vragen! Kaat Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen 2 22 april 2009 01:18
Inschrijven KvK en beginnen als freelancer voor een enkele opdracht? AlwinK Freelancepraktijk starten 2 11 augustus 2008 11:33
Hoe breed? Cindy77 Marketing en acquisitie 22 27 september 2007 11:42
Uitkering en zelfstandig ondernemen Anoniem Al die andere praktische dingen 11 22 februari 2007 11:27


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 17:10.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon