Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Al die andere praktische dingen

Mededelingen

Al die andere praktische dingen Bedrijfsnaam, KvK, spullen inkopen, briefpapier, rechtsvorm, bedrijfsruimte, vervoer, juridische zaken, verzekeringen.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 29 april 2011, 12:49
jpl1982 jpl1982 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 20 maart 2010
Berichten: 17
Standaard Hoe om te gaan met auteursrecht?

Beste,

Ik ben door een lokale vestiging van een groter bedrijf benaderd om een presentatie/lezing te houden voor haar klanten en heb aangeboden achteraf een e-book beschikbaar te stellen waarin antwoorden staan op vragen die tijdens de lezing ter sprake zijn gekomen.

De opdrachtgever vroeg mij hoe het auteursrecht geregeld zou worden.

Enerzijds wil ik voorkomen dat het e-book ook beschikbaar wordt gesteld aan andere lokale vestigingen van desbetreffend bedrijf. Anderzijds heb ik er geen problemen mee indien de lokale vestiging het e-book beschikbaar stelt aan haar klanten. Tenslotte levert dit mij ook een stukje publiciteit op. Ik wil echter ook het e-book bij volgende lezingen voor andere bedrijven mogen gebruiken.

Hoe kan ik bovenstaande het beste regelen in de offerte c.q. opdrachtomschrijving aan de opdrachtgever?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 29 april 2011, 14:45
MargreethMedia MargreethMedia is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 21 juni 2010
Berichten: 83
Standaard

Ik ben geen expert hier in, laat ik dat voorop stellen.

Maar wellicht kun je een maximaal aantal kopieën beschikbaar stellen? Bijvoorbeeld één voor alle aanwezigen van de presentatie en nog x extra.

Een eBook is natuurlijk snel gekopieerd, maar ik zie zo snel niet een mogelijkheid hoe je het kunt voorkomen, anders dan er op vertrouwen dat je opdrachtgever zich aan de afspraken houdt.

En uiteraard moet je opnemen in je voorwaarden dat het jouw materiaal blijft.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 29 april 2011, 16:25
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

De hoofdregel is dat auteursrecht bij de auteur ligt tenzij er afspraken zijn over de afkoop ervan.

Je kunt je boek ook in licentie geven, waarbij zij jou ofwel betalen per uitgegeven kopie of een fixed fee voor het gebruik en uitgifte gedurende een bepaalde periode. Feitelijk

Een afdoende middel om gebruiksduur te beperken is op de eerste pagina. een logo van het bedrijf te zetten en een tekst als "speciale editie tbv seminar Bla bla 29 april 2011" eventueel zet je ook in de footer tekst de naam van het seminar en de datum.

Bedrijven zullen dan na 1 a 2 jaar vanzelf stoppen met het uitgeven van nieuwe exemplaren omdat je natuurlijk je klanten niet een e-book wil geven wat jaren oud is.

Het schaamteloos verspreiden door mensen die zich nergens wat van aantrekken kun je moeilijk vermijden vrees ik, maar met bedrijven zijn goede afspraken te maken. En auteursrecht is redelijk strak geregeld in het voordeel van de auteur. Bedrijven kunnen zich niet zomaar de rechten toe eigenen. Er is vorig jaar zelfs een voorstel gedaan in de EU dat auteurs hun auteursrecht nooit kunnen verliezen en alleen in licenties van 10 jaar kunnen uitgeven.

Volgens mij staan hier op het forum ook al een aantal discussies over auteursrecht waar je naar zou kunnen zoeken
Met citaat reageren
  #4  
Oud 29 april 2011, 20:55
jpl1982 jpl1982 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 20 maart 2010
Berichten: 17
Standaard

Ben het inderdaad eens dat een e-book lastig te beheren is. Daarom wil ik er inderdaad een dergelijke tekst inzetten als "Beschikbaar gesteld tbv bijeenkomst... blablabla". Tevens wil ik een stuk over mijzelf, als zijnde de auteur, in de e-book plaatsen.

Ik zit eraan te denken om een beveiligde pdf beschikbaar te stellen aan de opdrachtgever. Voor zover ik weet kan deze dan verder niet bewerkt worden, toch? Wat mij betref wordt de opdrachtgever dan eigendom van de beveiligde pdf en blijft het bronbestand mijn eigendom, zodat ik dit bij een volgende opdrachtgever kan hergebruiken.

Ik hoef verder geen extra vergoeding te ontvangen voor het e-book, behalve de tijd die ik er in steek om dit samen te stellen. De presentatie die ik mag geven is voor circa 100/200 ondernemer, dus de publiciteit die ik hiermee krijg is mij ook wat waard...

Hoe denken jullie over bovenstaande? En dan de belangrijkste vraag: hoe kan ik bovenstaande wegschrijven in mijn offerte c.q. opdrachtovereenkomst?
Met citaat reageren
  #5  
Oud 30 april 2011, 11:11
GerB GerB is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 3 december 2009
Berichten: 100
Standaard

Houd er rekening mee dat een beveiligde PDF binnen 2 minuten te kraken is met allerlei online tools daarvoor. Een simpele zoekopdracht is genoeg.

Het "beschikbaar gesteld ten behoeve van ...." is afdoende vanwege de reden die Roel Jongman al aangeeft. Zet dat in je E-book en laat het kort in de voettekst terugkomen, en er zal weinig mee gebeuren.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 30 april 2011, 16:43
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jpl1982 Bekijk bericht
Wat mij betref wordt de opdrachtgever dan eigendom van de beveiligde pdf en blijft het bronbestand mijn eigendom, zodat ik dit bij een volgende opdrachtgever kan hergebruiken.
Auteursrechtelijk bestaat er geen onderscheid tussen een beveiligde pdf en een bronbestand. De creatieve inhoud (tekst, illustraties etc.) is beschermd.

Pas ook op met het woord eigendom. Waar het om gaat is: het auteursrecht ligt bij jou als auteur, de opdrachtgever krijgt een gebruiksrecht. Dat gebruiksrecht kun je op alle gewenste manieren inperken: aantal exemplaren, verspreidingsgebied, periode etc. En je mag daarvoor een vergoeding vragen. Jullie zijn vrij hierover iets overeen te komen.

Dat je het product zelf bij een andere opdrachtgever mag hergebruiken volgt in beginsel uit het auteursrecht. Jij bent immers de auteursrechthouder en jij bepaalt dus wat er wel en niet mee mag gebeuren. Dit zou alleen anders worden als je de opdrachtgever een of andere vorm van exclusiviteit in zijn gebruiksrecht toezegt. Dat kun je in dit geval dus beter niet doen.

Verder kan het goed zijn te regelen dat het gebruiksrecht van de opdrachtgever niet overdraagbaar is. Daarmee voorkom je dat het product door overdracht (verkoop) een bredere verspreiding krijgt dan jouw bedoeling was.
__________________
René
Met citaat reageren
  #7  
Oud 1 mei 2011, 17:12
EvH EvH is offline
Lid
 
Geregistreerd: 3 april 2011
Berichten: 39
Standaard

René,

Dus als schrijver heb ik automatisch het auteursrecht en na betaling heeft mijn opdrachtgever het gebruiksrecht? Als ik bijv. een artikel ook ergens anders zou willen plaatsen dan moet ik de eerste opdrachtgever om akkoord vragen neem ik aan. Het is nog niet voorgekomen, maar het is wel goed om te weten hoe het zit.
Andersom is al wel voorgekomen en de opdrachtgever vroeg mij keurig of er een link naar het betreffende artikel geplaatst mocht worden op een andere website.

Dank voor je informatie.
__________________
www.finepoint.nl - freelance journalist en tekstschrijver
Met citaat reageren
  #8  
Oud 1 mei 2011, 17:59
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EvH Bekijk bericht
Dus als schrijver heb ik automatisch het auteursrecht
Inderdaad (geldt niet in loondienst).

Citaat:
en na betaling heeft mijn opdrachtgever het gebruiksrecht?
Dat gebruiksrecht krijgt hij niet automatisch, dat moet je hem verlenen. Betaling kun je daarbij als voorwaarde stellen.

Als je niet expliciet iets geregeld hebt over het gebruiksrecht, maar uit de context wel blijkt dat je impliciet een gebruiksrecht verleend hebt (bijvoorbeeld door offerte, aanvaarding, oplevering, factureren), dan ben je voor de interpretatie van het gebruiksrecht overgeleverd aan de 'redelijkheid en billijkheid' van het Nederlands recht.

Citaat:
Als ik bijv. een artikel ook ergens anders zou willen plaatsen dan moet ik de eerste opdrachtgever om akkoord vragen neem ik aan.
Nee hoor, tenzij je hem exclusiviteit beloofd hebt.

Citaat:
Andersom is al wel voorgekomen en de opdrachtgever vroeg mij keurig of er een link naar het betreffende artikel geplaatst mocht worden op een andere website.
Dat is nergens voor nodig, want een link plaatsen mag altijd (m.u.v. strafrechtelijk verboden zaken e.d.)
__________________
René
Met citaat reageren
  #9  
Oud 1 mei 2011, 19:33
EvH EvH is offline
Lid
 
Geregistreerd: 3 april 2011
Berichten: 39
Standaard

Dank je wel voor je uitleg!
__________________
www.finepoint.nl - freelance journalist en tekstschrijver
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Hoe gaan jullie om met prospects die zgn. "testjes" vragen? Maybellene Omgaan met opdrachtgevers 22 7 september 2009 12:05
Inschrijven belasting: hoe om te gaan met schattingen? Tom Freelancepraktijk starten 9 15 augustus 2009 04:55
BTW BTW-aangifte, hoe om te gaan met KOR? mkolthof Belasting 5 29 maart 2009 03:07


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 10:58.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon