Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Administratie

Mededelingen

Administratie Factureren, financiële boekhouding, jaarrekening, urenregistratie, kilometeradministratie, archiveren...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 9 september 2010, 23:30
mgtcons mgtcons is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 9 september 2010
Berichten: 3
Standaard Auto afschrijven (verlenging gebruiksduur)

Een paar jaar geleden heb ik op de zaak een auto gekocht voor € 32.000.
Ik heb bedacht dat ik de auto 5 jaar ga gebruiken en dat de restwaarde 20% is.
Ik heb nu 4 keer (32.000 - 6.400)/5 = € 5.120 afgeschreven en heb nog één jaar te gaan. De boekwaarde is nu dus € 11.520,-

De plannen zijn nu veranderd: ik wil nog een jaar of 4 blijven doorrijden in deze auto. Moet ik nu:
a. de afschrijvingen van de afgelopen 4 jaar corrigeren (met fiscale consequenties, ook voor de bijtelling)
b. de huidige afschrijfmethode blijven gebruiken en na afloop daarvan gewoon nog 4 jaar afschrijven op de boekwaarde (afsof ik dan een 2e handsje gekocht heb)
c. Onmiddellijk stoppen met het huidge afschrijvingsschema en o.b.v. de huidige boekwaarde een nieuw afschrijvingsschema bepalen? (alsof ik nu een 2e handsje gekocht heb).
d. Methode b of c gebruiken maar niet o.b.v. de boekwaarde. maar o.b.v. bijv de taxatiewaarde.
e. ik kan zo nog een paar methodes bedenken, zelfs de verkoop van deze auto en de aanschaf van een gebruikte (toevallig dezelfde).

Wie heeft een goed advies?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 13 september 2010, 12:34
Joasbuijs's schermafbeelding
Joasbuijs Joasbuijs is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 29 april 2010
Berichten: 116
Standaard

Ik dacht dat de algemene regelvoor afschrijving in 5 jaar afschrijven naar 0 (elk jaar 20% afschrijven van de aanschafwaarde) bij verkoop volgt dan een correctie. ( de boekhouders onder ons kunnen wel vertellen of ik goed zit)
Er dient echter een bestendige lijn in te zitten.

Deze bestendige lijn zou ik dan ook blijven volgen, dus het zelfde bedrag blijven aftrekken. Net zolang totdat de boekwaarde 0 is.

Op het moment dat je hem verkoopt krijg je een correctie in je winst en verliesrekening

Voor je bijtelling maakt het niet uit je maakt immers gebruik van de fiscale aanschafwaarde ( de waarde toen hij nieuw uit de showroom kwam)
__________________
Kijk op www.zetjezaakopzeker.nl

Joas Financiële Dienstverlening - Zet je zaak op zeker
Met citaat reageren
  #3  
Oud 14 september 2010, 19:40
NSIFS NSIFS is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 16 maart 2010
Berichten: 61
Standaard

beste mgtcons,

1) je kan de auto nog 4 jaar gebruiken zonder je afschrijvingsmethodiek aan te passen. Maar omdat je rekening hebt gehouden met een restwaarde van 20% zul je de auto niet volledig tot €0 kunnen afschrijven, zoals dat door Joasbuis is gesuggereerd. Op de auto kun je dus na 5 jaar niet meer afschrijven, maar alle andere kosten (verzekeringen, brandstof enz) blijven ook na 5 jaar gewoon aftrekbaar.


2) Je kan de afschrijvingsmethode ook in het huidige boekjaar veranderen (in 2010 een correctie uitvoeren over 2006-2009 bijv). In dat geval dien je de BD via het aangiftebiljet 2010 hierover te informeren. Je kan in 2010 bijvoorbeeld besluiten de restwaarde van de auto op €500 te stellen (voorzichtigheidbeginsel), omdat je de kans groot acht dat de auto bij verkoop in de toekomst niet meer dan dat bedrag zal opbrengen.
Heb jij hier wat aan?.
__________________
met vriendelijke groet
Nermin

www.ns-accountancy.nl
accountancy, belastingen en financiële diensten
Met citaat reageren
  #4  
Oud 14 september 2010, 21:40
mgtcons mgtcons is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 9 september 2010
Berichten: 3
Standaard

Omdat ik een eenamsnzaak heb, is de bijtelling (voor zover ik weet) nooit hoger dan de werkelijke kosten, incl. de afschrijving. En omdat de werkelijke kosten + afschrijving altijd lager is dan 25% cat.waarde, heeft een wijziging in de afschrijving wel degelijk gevolgen voor de bijtelling. Toch?
Met citaat reageren
  #5  
Oud 14 september 2010, 21:58
NSIFS NSIFS is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 16 maart 2010
Berichten: 61
Standaard

ja, als de werkelijke kosten + afschrijvingen lager is dan de % bijtelling (maximaal 25%), zal een wijziging van de afschrijvingsmethodiek je bijtelling in dat jaar beïnvloeden.
__________________
met vriendelijke groet
Nermin

www.ns-accountancy.nl
accountancy, belastingen en financiële diensten
Met citaat reageren
  #6  
Oud 15 september 2010, 10:25
mgtcons mgtcons is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 9 september 2010
Berichten: 3
Standaard

Is het dan niet het handigst om na toepassing van de laatste afschrijvingstermijn de waarde van de auto te herwaarderen op bijv. € 500,- en de rest af te schrijven? Dat zou dan ongeveer neer komen op een 6e afschrijvingstermijn van iets minder dan 20%.
Of zou dat fiscaal op bezwaren stuiten?
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Voordelen/nadelen milieuvriendelijke auto Markie Al die andere praktische dingen 0 5 september 2010 19:39
Bijtelling bij een auto uit 1994 (zakelijk) i-1 Belasting 18 11 december 2009 04:09
Zakelijk auto verkopen Diamond Al die andere praktische dingen 1 9 januari 2008 21:54
Bedrijfsmiddelen afschrijven: minimaal 5 jaar René Nieuws - Voor en door freelancers 3 6 juli 2007 16:35
Auto afschrijven Diamond Administratie 2 6 juni 2007 10:00


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 00:04.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon