Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Administratie
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Administratie Factureren, financiële boekhouding, jaarrekening, urenregistratie, kilometeradministratie, archiveren...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 23 april 2010, 11:36
Bart1980 Bart1980 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 23 april 2010
Berichten: 6
Standaard Betaling ontvangen zonder BTW

Sinds enkele maanden ben ik een eenmanszaak begonnen. Nu heb op mijn zakelijk rekening een betaling ontvangen zonder BTW en ook de factuur was nog zonder BTW verrekend en BTW-nummer.

Dit komt omdat de factuur al klaar stond nog voordat ik BTW plichtig was (dus voordat ik mijn bedrijfje oprichte) en nu pas uitbetaald werd, maar wel gelijk op mijn zakelijke rekening.

Ik hoop dat het duidelijk is, maar hoe moet ik dit correct oplossen?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 23 april 2010, 13:48
ramon fincken ramon fincken is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 september 2007
Berichten: 2.373
Standaard Re: Betaling ontvangen zonder BTW

Hmm ik ben geen expert maar zou het inboeken als inkomsten waarbij je geen BTW hebt geheven (met goede reden).
Enig nadeel is dat je dan minder 'voorbelasting' hebt betaald.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 23 april 2010, 15:18
Bart1980 Bart1980 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 23 april 2010
Berichten: 6
Standaard Re: Betaling ontvangen zonder BTW

Ramon, bedankt voor je reactie. Het is een lastig verhaal. De BTW is dus wel betaald, maar via een extern netwerk. Alleen nu heb ik het zakelijk ontvangen en moet ik het kunnen verantwoorden.

Andere suggesties?
Met citaat reageren
  #4  
Oud 23 april 2010, 15:34
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Betaling ontvangen zonder BTW

Je hebt de betaling ontvangen zonder btw, maar de btw is wel betaald
__________________
René
Met citaat reageren
  #5  
Oud 23 april 2010, 15:55
ramon fincken ramon fincken is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 september 2007
Berichten: 2.373
Standaard Re: Betaling ontvangen zonder BTW

Jep, ik moest ook 2x lezen.

Als ik het 1e bericht lees is er dus een bedrag EX btw betaald op een zakenlijke rekening.

Oftewel er is geen BTW gevraagd en ook niet overgemaakt.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 23 april 2010, 16:00
Bart1980 Bart1980 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 23 april 2010
Berichten: 6
Standaard Re: Betaling ontvangen zonder BTW

Ik zal het iets beter proberen uit te leggen:

Nee, ik ben aangesloten bij een affiliate netwerk. Dat netwerk stuurt de facturen iedere maand naar mij op en betaal mij ook uit. Eerst was ik nog niet BTW plichtig en ontving ik excl. BTW en droeg het netwerk de BTW af, nu ben ik bedrijfsmatig bezig en ontvang ik factuur incl. BTW en moet ik het zelf doen.

Maar in de overgang van prive naar zakelijk is er iets misgegaan. Waardoor ik een betaling van één maand ontving op mijn zakelijke rekening maar nog zonder de BTW erbij.

Vanaf heden gaat het namelijk wel goed. Alleen in de overgang dus.

Iets duidelijker?
Met citaat reageren
  #7  
Oud 23 april 2010, 16:08
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Betaling ontvangen zonder BTW

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bart1980 Bekijk bericht
Waardoor ik een betaling van één maand ontving op mijn zakelijke rekening maar nog zonder de BTW erbij.
De betreffende creditfactuur kun je gewoon inboeken als verkoopfactuur met omzet zonder btw.
__________________
René
Met citaat reageren
  #8  
Oud 23 april 2010, 17:16
Bart1980 Bart1980 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 23 april 2010
Berichten: 6
Standaard Re: Betaling ontvangen zonder BTW

Bedankt Renee, kan ik al iets meer.

En begrijp me, ik ben echt nog heel beginnend qua boekhoudkennis. Maar probeer het wel zelf te doen, aangezien het m'n bedrijf nog in zijn kinderschoenen staat.

Kan ik ergens meer info vinden over hoe ik een dergelijke: verkoopfactuur met omzet zonder btw kan inboeken?

Alvast bedankt!
Met citaat reageren
  #9  
Oud 23 april 2010, 21:42
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard Re: Betaling ontvangen zonder BTW

ik neem aan dat je toen je prive de bedragen ontving dat je toen het aangaf als resultaat uit overige werkzaamheden?

Als ik je goed begrijp is de laatste "prive transactie" met het netwerkbedrijf naar je zakelijke rekening gestort in plaats van naar prive.. feitelijk hoort het dan niet tot je bedrijfsomzet..
In dat geval zou ik het ontvangen bedrag niet bij je omzet boeken maar gewoon boeken als privestorting en eventueel zelf doorbetalen naar je priverekeninge (en dan weer boeken als prive onttrekking)

Op die manier hou je duidelijke scheiding tussen wat je als resultaat overige werkzaamheden hebt ontvangen als prive persoon en is je omzet straks gelijk aan het aantal facturen waarover btw is afgedragen. als je controle krijgt over een aantal jaar kan het zijn dat ze dan alsnog btw na gaan vorderen omdat ze dan al snel denken dat je het fout gedaan hebt. en over 3 jaar is de kans groot dat je het zelf ook niet meer precies weet. als je nu dit bedrag gewoon verrekent naar prive is het duidelijk dat het niet tot de (btw) omzet behoord..

Als je toevallig nog een starterscontrole krijgt kun je het natuurlijk ook even navragen aan de inspecteur die op bezoek komt..

je hebt altijd van die grensgevalletjes als je van je "hobby" een bedrijf maakt.. maar ja dat hoort erbij..
Met citaat reageren
  #10  
Oud 23 april 2010, 22:55
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Betaling ontvangen zonder BTW

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Roel Jongman Bekijk bericht
Als ik je goed begrijp is de laatste "prive transactie" met het netwerkbedrijf naar je zakelijke rekening gestort in plaats van naar prive.. feitelijk hoort het dan niet tot je bedrijfsomzet..
Zo kun je het inderdaad ook bekijken.

Maar of het veel uitmaakt, vraag ik me af. In de ROW-situatie moet je de winst op dezelfde manier berekenen als in de ondernemerssituatie, dus dit soort ontvangsten in de privésituatie pakken fiscaal hetzelfde uit als omzet excl. btw in de onderneming (de btw-plichtigheid verandert natuurlijk wel wat, maar dit betreft omzet in de niet-btw-plichtige periode).

Citaat:
als je nu dit bedrag gewoon verrekent naar prive is het duidelijk dat het niet tot de (btw) omzet behoord..
Daar valt iets voor te zeggen. Anderzijds zou dat al uit de (credit)factuur moeten blijken (door de factuurdatum en de ingangsdatum van de btw-plicht).
__________________
René
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Hergebruik tekst: met of zonder BTW an@ Belasting 6 25 november 2008 22:49
Factuur zonder vermelding btw Lennom Al die andere praktische dingen 8 26 september 2008 21:18
Beginnend freelancer: heb btw geheven zonder btw-nummer Mike1985 Belasting 10 28 juli 2008 19:10
Boeken van afgedragen BTW Thymen Belasting 7 22 januari 2008 01:36
Factuur zonder BTW linda12 Belasting 3 16 januari 2008 06:10


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 16:57.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon